جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 13 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تقویت احتمال کاهش ضریب CIS به 70 درصد/ روند نزولی قیمت مقاطع ادامه دارد

در شرایطی که برخی شنیده‌های فولادبان از منابع آگاه دولتی از احتمال کاهش ضریب 80  درصدی تعیین‌شده در شیوه‌نامه اخیر دولت به 70 درصد حکایت دارد، امروز بازار آزاد آهن در انتظار آخرین تصمیم دولت برای تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا، در وضعیت کمبود تقاضای مصرفی بازهم روی سیر نزولی حرکت کرد و هر لحظه امکان دارد که رشد شدید قیمت‌های پایه بورسی، مجددا آتش گرانی را در بازار فولاد روشن کند.

به گزارش فولادبان؛ در شرایطی که در روزهای گذشته تنش‌های منطقه‌ای بین ایران و آمریکا به اوج رسید و البته یکی دو روزی است برخی خبرها از کم شدن این تنش‌ها و احتمال کاهش بیشتر آنها در روزهای آینده حکایت دارد، بازار ارز نیز فعلا بیشتر به صلح امید دارد و کمتر از جنگ می‌هراسد؛ به نحوی که آخرین رصد این بازار نشان می‌دهد که نرخ دلار نقدی با افت 100 تومانی نسبت به روز پنجشنبه به 25 هزار و 650 تومان رسیده و نرخ فروش اسکناس دلار صرافی ملی نیز با کاهش 30 تومانی با رقم 670 تومان ثبت شده است.

در این شرایط، بازار آهن نیز که همچنان در تناقض بین نبود تقاضای مصرفی و احتمال رشد شدید قیمت‌های پایه بورسی از همین هفته به سر می‌برد، امروز هم در ادامه روند چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته، روی ریل نزولی قرار گرفت و شاهد تداوم کاهش محسوس قیمت مقاطع طویل بخصوص انواع میلگرد آجدار و البته تیرآهن‌های ذوبی در بازار آزاد هستیم.

در این میان، برخی شنیده‌های فولادبان از منابع آگاه در وزارت صمت از این حکایت دارد که با توجه به افزایش افسارگسیخته قیمت محصولات صادراتی منطقه CIS در یکی دو ماه گذشته، احتمالا دولت در اصلاح شیوه‌نامه اخیر ضریب 70 درصد را به جای ضریب 80 درصد در اصلاح شیوه‌نامه اخیر اعمال خواهد کرد.

تحقق این گمانه‌زنی که از سوی برخی منابع آگاه دولتی مطرح شده است، به این معنا خواهد بود که در هنگام تغییر قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا براساس قیمت‌های روزهای پایانی ماه دسامبر منطقه CIS، قیمت پایه میلگرد با احتساب مالیات به جای 14 هزار و 900 تومان، به حدود 13 هزار و 30 تومان کاهش خواهد یافت و قیمت پایه شمش بلوم نیز به جای 13 هزار و 430 تومان، 11 هزار و 750 تومان تعیین خواهد شد؛ ارقامی که طبیعتا به شرایط امروز بازار آزاد نزدیکتر است و تعیین آنها به عنوان نرخ پایه محصولات فولادی در بورس کالا می‌تواند اوضاع بازار آزاد را متعادل‌تر نگه دارد.

البته ایجاد فاصله 30 درصدی بین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا با نرخ‌های جهانی، آن هم در شرایطی که قیمت محصولات صادراتی ایران پرشتاب در حال افزایش است، چندان به مذاق فولادسازان خوش نخواهد آمد و به نظر می‌رسد دولت اگر هم قصد انجام چنین کاری را داشته باشد، در پس پرده امتیازات صادراتی بیشتری به این گروه خواهد داد و بعید است آنچه وزیر درباره رشد محسوس حجم عرضه‌ها در هفته‌های آتی وعده داده است، به این زودی عملیاتی شود.

نکته دیگر این است که 30 درصدی شدن فاصله بین قیمت فولاد در بازار داخلی با قیمت‌های جهانی، شرایط مناسبی را جهت صادرات محصولات نهایی برای نوردکاران فراهم خواهد کرد و از طرفی دیگر، ارزانی دستوری قیمت شمش، تقاضا را برای آن در بورس کالا بالا خواهد برد و بعید نیست که همین مساله موجب شود که قیمت شمش با رقابت سنگین، در نهایت آن‌قدر هم که پیش‌بینی می‌شود به نفع نوردکاران تمام نشود.

به هر حال، چگونگی رقابت بر سر خرید شمش در بورس کالا به دو گانگی سود و ضرر برای نوردکاران تبدیل خواهد شد و بدون شک خرد جمعی این گروه البته به شرط همراهی دولت برای فراهم کردن بستر لازم در بازارهای هدف صادراتی از جمله مذاکره برای کاهش تعرفه واردات در کشورهای همسایه، می‌تواند هم شرایط را برای صادرات محصولات نهایی زنجیره فولاد جهت کسب ارزش افزوده بیشتر به نفع اقتصاد کشور مهیا کند و هم به کاهش نرخ محصولات فولادی در بازار داخلی کمک شایانی نماید.

در هر صورت، هم‌اکنون (14:25 شنبه 13 دی) براساس قیمت‌های درب کارخانه اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد کاهش 100 تا 500 تومانی و بعضا تا 700 تومانی نرخ بیشتر انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد هستیم و البته تعداد معدودی از تولیدکنندگان این حوزه در روز جاری قیمت محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند و رنج قیمتی میلگرد 14 آجدار در محدوده 12 هزار و 900 تا 14 هزار تومان قرار گرفته است.

امروز همچنین بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی قیمت اجناس خود را ثابت نگه داشته‌اند و البته بعضا کاهش 50 تا 250 تومانی نیز در نرخ برخی محصولات این حوزه مشاهده می‌شود. در روز جاری بیشتر تولیدکنندگان تیرآهن هم نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند و برخی شرکت‌ها از جمله فولاد ظفر بناب نرخ تیرآهن‌های خود را تا 100 تومان ارزان‌تر کرده‌اند. در روز جاری شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران نیز از کاهش 20 تا 90 هزار تومانی نرخ هر شاخه از سایزهای پرمصرف تیرآهن ذوب آهن اصفهان حکایت دارد.

در این میان امروز بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه لوله و پروفیل نیز نرخ محصولاتشان را در روز جاری ثابت نگه داشته‌اند و البته بعضا از کاهش 200 تا رشد 300 تومانی هم در قیمت سایزهای متنوع محصولات این حوزه مشاهد می‌شود. همچنین قیمت پروفیل با ضخامت 2 نیز بسته به ورق استفاده‌شده و شرکت تولیدکننده در محدوده 22 هزار و 500 تا 24 هزار تومان قرار گرفته است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors