جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 11 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

همراهی نوردکاران با بنکداران در جهت کاهش قیمت میلگرد/ دو سناریوی بازار فولاد برای دو هفته آینده

در شرایطی که امروز بازار ارز در ثبات نسبی قرار دارد، نرخ‎های اعلامی بیشتر تولیدکنندگان میلگرد در اثر همراهی کارخانجات نوردی با شرایط بازار آزاد با کاهش محسوسی مواجه شده است و البته در سایر حوزه‌های مقاطع طویل، عمدتا ثبات تا افت ملایم قیمت‌ها مشاهده می‌شود.

به گزارش فولادبان؛ بازار ارز امروز هم مانند بیشتر روزهای گذشته آرام است و نرخ دلار نقدی با کاهش ملایم 10 تومانی نسبت به دیروز رقم 25 هزار و 750 تومان را ثبت کرده و نرخ فروش اسکناس دلار صرافی ملی نیز مانند سه روز گذشته همچنان روی رقم 25 هزار و 700 تومان متوقف مانده است.

در چنین شرایطی اما بازار آزاد آهن نیز که قاعدتا برحسب المان‌های بورسی و جهانی به دلیل احتمال رشد شدید نرخ پایه محصولات فولادی در بورس کالا در عرضه‌های هفته آینده براساس نص صریح شیوه‌نامه جدید باید دچار نوسانات شدید رو به بالا باشد، اما دو روزی است تا حد زیادی عقب‌نشینی کرده است و دیروز بخش زیادی از بنکداران محصولاتشان را با قیمت‌هایی پایین‌تر از نرخ‌های اعلامی کارخانجات فروختند و امروز هم بسیاری از نوردکاران بخصوص در حوزه میلگرد با این بنکداران همراه شده و اقدام به کاهش نرخ‌هایشان کرده‌اند.

در این وضیعت، دو سناریو برای یک تا دو هفته آینده در بازار فولاد کشور قابل پیش‌بینی است؛ در سناریوی اول اگر قرار باشد بورس کالا در هفته آینده برحسب آخرین گزارش‌های منتشرشده از نرخ محصولات فولادی در بازارهای جهانی، قیمت پایه میلگرد را بین 14 هزار و 500 تا 15 هزار تومان اعلام کند و براین اساس، نرخ پایه سایر محصولات فولادی در بورس در هفته آتی نیز رشد شدیدی را نسبت به قیمت‌های پایه چند هفته گذشته تجربه کند، طبیعتا قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد آهن پس از چند روز سکون یا کاهش احتمالی بر اثر نبود تقاضا، دیر یا زود با نرخ‌های بورسی همراهی خواهد کرد و فاجعه میلگرد 15 هزار تومانی به وقوع خواهد پیوست.

اما اگر دولت و بورس کالا به هر دلیل از جمله تلاش برای کنترل بازار داخلی و مالیدن پی تداوم فاصله شدید بین نرخ‌های داخلی با قیمت‌های جهانی، بخواهند قیمت پایه محصولات فولادی در عرضه‌های هفته‌های آتی بورس کالا را افزایش چندانی ندهد (کما این که قیمت پایه تیرآهن ذوبی در عرضه‌های خاص روز شنبه بورس کالا هم با 0.2 درصد افت نسبت به نرخ‌های پایه دیروز مواجه شده است)، در این شرایط طبیعتا قیمت محصولات فولادی در بازار آهن نیز از این بالاتر نخواهد رفت و در این شرایط نوسان‌گیرانی که در روزهای اخیر اقدام به خریدهای سنگین از بورس و کارخانجات کرده‌اند، ناچار خواهند شد با توجه به کمبود تقاضای مصرفی واقعی برای محصولات نهایی، قیمت اجناس خود را آرام آرام پایین بیاورند تا این کالاها بیش از حد در انبارهایشان نماند.

اجرای سناریوی اول به نفع نوسان‌گیران، واسطه‌ها و بنکدارانی تمام می‌شود که در هفته‌های اخیر خریدهای سنگینی داشته‌اند و اجرای سناریوی دوم نیز در درجه اول به نفع مصرف‌کنندگان نهایی تمام خواهد شد و بازار فولاد را از نوسانات قیمتی شدید نجات خواهد داد.

اما نکته مهم آن است که اجرای سناریوی دوم جز با تغییر در متن شیوه‌نامه ممکن نیست و با توجه به این که وزارت صمت نمی‌تواند بدون هماهنگی با ستاد هماهنگی اقتصادی دولت چنین کاری انجام دهد، اجرای این سناریو نیازمند طی شدن مراحل اداری نسبتا طولانی و البته به نتیجه رسیدن مذاکرات دولت در سطوح بالا با فولادسازانی است که به دنبال نزدیکتر شدن قیمت‌های داخلی با نرخ‌های جهانی و از بین رفتن گپ یک ماهه موجود در شیوه‌نامه هستند؛ بنابراین احتمال تحقق سناریوی دوم از سناریوی اول کمتر به نظر می‌رسد.

در هر صورت، هم‌اکنون (13:00 سه‌شنبه 11 دی) در میان نرخ‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد کاهش 100 تا 300 و بعضا تا 550 تومانی نرخ بیشتر انواع میلگرد آجدار هستیم و البته برخی مبادی فروش محصولات این حوزه نیز نرخ اجناس خود را نسبت به روز گذشته ثابت نگه داشته‌اند.

امروز همچنین بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی با ثبات نسبی در مقایسه با روز گذشته در بازار آزاد ظاهر شده‌اند و بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه لوله و پروفیل هم تغییری در قیمت محصولاتشان ایجاد نکرده‌اند و بعضا به کاهش 100 تومانی قیمت‌هایشان پرداخته‌اند.

در روز جاری همچنین برخی تولیدکنندگان تیرآهن نیز نرخ محصولاتشان را نسبت به رزو گذشته تغییری نداده‌اند. در این میان، اما هستند شرکت‌هایی که نرخ تیرآهن‌های خود را 100 تومان کمتر کرده‌اند و شنیده‌های ما از بنگاه‌های اصفهان نیز از افت محسوس بعضا تا 100 هزار تومانی نرخ هر شاخه از سایزهای پرمصرف تیرآهن ذوبی در بازار آزاد حکایت دارد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors