جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 09 دی 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

رکود و گرانی؛ وضعیت امروز بازار فولاد/ هیزم معاملات بورس کالا بازهم آتش به پا کرد

در حالی که بازار ارز مانند بیشتر روزهای گذشته در وضعیت ثبات نسبی قرار دارد و دلار به بالا و پایین شدن‌های 100 تا 150 تومانی ادامه می‌دهد، بازار محصولات نهایی فولادی که در ابتدای روز تلاش داشت جلوی افزایش قیمت‌ها بایستد، با هیزم معاملات شمش در بورس کالا دوباره آتش گرفته است و بازهم وضعیت رکود توأم با گرانی در این بازار دیده می‌شود.

به گزارش فولادبان؛ مقاومت بازار فولاد زود شکست و آتش گرانی دوباره شعله‌ور شد. امروز در شرایطی که در دقایق ابتدایی معاملات بازار آزاد، بسیاری از تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی نرخ محصولاتشان را نسبت به روز گذشته ثابت نگه داشته بودند و برخی هم افزایش محدودی را در قیمت‌هایشان اعمال کرده بودند، اما در دقایق بعدی که نوردکاران شاهد افزایش افسارگسیخته قیمت شمش در بورس کالا بودند، فتیله قیمت‌ها را بالا کشیدند.

این وسط بازاری‌ها هم با این که تاب مقاومت در برابر این قیمت‌های سرسام‌آور را ندارند و کمتر سفارشی برای خرید به نوردکاران می‌دهند، به ناچار مقاومتشان را شکستند و هاج و واج شاهد رسیدن قیمت میلگرد تولیدی برخی شرکت‌ها به 14 هزار تومان و نبشی برخی شرکت‌های دیگر به 15 هزار تومان هستند.

رکود و گرانی؛ تنها واژه‌هایی است که شرایط این روزهای بازار فولاد مملکت را توصیف می‌کند، قیمت‌ها به دلیل رشد بی‌رویه نرخ محصولات فولادی بالا می‌رود و رقابت‌های سنگین بر سر خرید مواد اولیه در بورس کالا هم که این هفته تقریبا یک ماه نرخ پایه محصولات عرضه‌شده در آن از نرخ‌های جهانی عقب افتاده است، بازار محصولات نهایی را به هم می‌ریزد.

رقابت 15 درصدی امروز بر سر خرید شمش بلوم و رقابت 37 تا 41 درصدی بر سر خرید ورق گرم مبارکه در معاملات دیروز بورس کالا، این روزها به جرقه‌ای برای شعله‌ورتر شدن هرچه بیشتر آتش گرانی مقاطع طویل فولادی و محصولات حوزه لوله و پروفیل تبدیل شده است و این وسط نودرکاران هم اگر آب ببینند، شناگران ماهری هستند، با عدم اعلام قیمت‌های روزانه و بعضا اعلام نرخ‌های دوم و سوم و چهارم، هرچه برای آتش گرانی‌ها هیزم جمع می‌کنند.

در این میان اما آنچه ما از فعالان بازار شنیده‌ایم، متوقف شدن تقریبا کامل معاملات در بازار آزاد آهن است و در این شرایط بسیاری از فروشندگان و تولیدکنندگان که در انتظار افزایش بیشتر قیمت‌ها هستند، تا حد امکان از فروش محصولاتشان دست کشیده و فقط روی تابلو اعلام قیمت می‌کنند (البته بعضا این کار را هم انجام نمی‌دهند و رسما فروش‌ها را بسته‌اند).

این وسط برخی خریداران که نمی‌دانند آخر و عاقبت این بازار چه خواهد شد، دست از خرید کشیده و منتظرند تا شاید رکود کرونایی فصل سرمای ایران، آبی بر آتش تند این روزهای قیمت محصولات فولادی باشد. البته از بعضی مناطق کشور هم خبر هجوم هیجانی برخی خریداران برای تهیه محصولات فولادی پیش از گرانی‌های بعدی به گوش رسید.

هم‌اکنون در میان قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی (14:20 سه‌شنبه 9 دی)، شاهد رشد 350 تا هزار تومانی قیمت بیشتر انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد هستیم و محدوده قیمتی میلگرد بین 13 هزار و 300 تا 14 هزار و 100 تومان قرار گرفته و در واقع به همت برخی نوردکاران، قیمت میلگرد 14 آجدار در برخی مبادی از مرز 14 هزار تومان هم فراتر رفته است.

در روز جاری همچنین بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی قیمت محصولاتشان را بین 400 تا 700 تومان افزایش داده‌اند و بازهم تلاش یکی از نوردکاران دیگر، مرز 15 هزار تومانی را برای نبشی شکسته است. امروز همچنین بیشتر تولیدکنندگان تیرآهن کیلویی قیمت محصولاتشان را بین 400 تا 500 افزایش داده‌اند و شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران از رشد 50 تا 150 هزار تومانی نرخ هر شاخه از سایزهای پرمصرف تیرآهن ذوبی حکایت دارد.

امروز همچنین برخی شنیده‌های ما از ثبات نسبی عجیب برخی محصولات حوزه لوله و پروفیل حکایت دارد. امروز البته بخش زیادی از تولیدکنندگان میلگرد آجدار و محصولات حوزه نبشی و ناودانی و البته خیل کثیری از پروفیل‌سازان از اعلام قیمت روز محصولاتشان خودداری کرده‌اند و بخش کثیری از نوردکاران وابسته به هر دو انجمن نیز امروز با اعلام قیمت دوم و سوم و چهارم به گرانی هرچه بیشتر نرخ مقاطع فولادی دامن زده‌اند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors