جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 04 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

انتقاد رئیس انجمن نوردکاران از آمارهای انجمن فولاد/ کاهش 39 درصدی صادرات مقاطع طویل

رئیس هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران با نادرست خواندن آمارهای هشت ماهه ارائه‌شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد، تاکید داشت که براساس آمارهای 9 ماهه وزارت صمت، میزان صادرات مقاطع طویل فولادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان 39 درصد افت کرده، اما خام‌فروشی در زمینه صادرات محصولات میانی زنجیره فولاد تقریبا به اندازه سال قبل ادامه یافته است.

به گزارش فولادبان؛ چند روز پیش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با انتشار گزارش‌هایی اعلام کرد که میزان کل صادرات آهن اسفنجی و محصولات میانی و نهایی زنجیره فولاد در ایران در هشت ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 19 درصد افت داشته و در عین حال، کل میزان تولید این محصولات در هشت ماه ابتدایی سال 99 نسبت به زمان مشابه سال 98، تقریبا 13 درصد افزایش یافته است.

براساس گزارش‌های انجمن فولاد، میزان صادرات انواع شمش و تختال فولادی از اول فروردین تا پایان آبان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد کمتر و میزان تولید آنها نیز در این مدت 13 درصد بیشتر شده است. همچنین این گزارش‌ها از کاهش 23 درصدی صادرات مقاطع تخت فولادی در هشت ماه نخست سال 99 حکایت دارد و در عین حال، میزان تولید این محصولات در این مدت نسبت به زمان مشابه سال قبل 6 درصد بیشتر شده است. ضمن این که براساس گزارش‌های اخیر انجمن فولاد، میزان صادرات مقاطع طویل فولادی در ایران در هشت ماه ابتدایی امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل 33 درصد کاهش یافته و میزان تولید این محصولات هم 10 درصد افزایش یافته است.

در این میان اما احمد رضوی نیک، رئیس هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در گفت‌وگو با فولادبان ضمن رد آمارهای انجمن فولاد درباره میزان تولید و صادرات محصولات فولادی در هشت ماه نخست امسال، تاکید داشت باید در این زمینه به آمارهای 9 ماهه وزارت صمت توجه داشت که براساس آن، میزان صادرات مقاطع طویل فولادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان 39 درصد افت کرده است.

وی در ادامه با انتقاد از خام‌فروشی محصولات میانی زنجیره فولاد تصریح کرد: متاسفانه صادرات محصولات فولادی ما در حوزه مواد اولیه به عنوان خام‌فروشی همچنان وجود دارد و متوقف نشده است. به نحوی که اگر آمار ۹ ماهه وزارت صمت در سال گذشته را با آمار 9 ماهه نخست امسال مقایسه کنیم، مشاهده می‌کنیم که شمش، بیلت و اسلب تقریبا به همان اندازه به کشورهای دیگر صادر شده است و حتی این محصولات به صورت عرضه‌های خارج از شبکه نیز فروخته شده‌اند.

رضوی نیک با ابراز تاسف از کاهش محسوس آمار صادرات مقاطع طویل فولادی اظهار داشت: با این حال، در حوزه مقاطع طویل فولادی شاهد آن هستیم که آمار صادرات 9 ماهه کشور در سال 99 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 39 درصد کاهش پیدا کرده است و دلیل این اتفاق نیز عدم تامین مواد اولیه مورد نیاز نوردکاران بوده است؛ آن هم در صورتی که صادرات محصولات صنایع پایین‌دستی به بازارهای منطقه‌ای امکان‌پذیر بود.

رئیس هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران ادامه داد: نوردکاران در 9 ماه گذشته مشتریان خارجی زیادی داشتند، اما شمش مورد نیاز برای تولید محصولاتشان در اختیارآن‌ها گذاشته نشد. همواره تاکید داشته‌ایم که نیاز نوردکاران در ماه یک میلیون و 200 تن شمش است تا بتوانند مصرف داخلی و بازارهای هدف خاص صادراتی را تأمین کنند، اما با هدایت مافیای فولاد به سمت خام‌فروشی، برخی افراد صادرات مقاطع طویل را فاقد توجیه اقتصادی می‌دانند.

وی با انتقاد از برخی فولادسازان کشور تصریح کرد: اگر شرایط شفاف باشد و فولادسازان عرضه محصولات خود و قیمت آن‌ها را مهندسی نکنند، صادرات محصولات نهایی توجیه بیشتری برای اقتصاد مملکت دارد. انجمن نوردکاران فولادی ایران نیز در این زمینه طی نامه‌ای رسمی به وزارت صمت و رئیس‌جمهور اعلام کرده است که اگر مواد اولیه مورد نیاز تولید به طور مناسبی تامین شود، نوردکاران صادرات مقاطع طویل و محصولات نهایی را با قیمت و ارزش افزوده بالاتری انجام خواهند داد و ۱۰۰ درصد ارز حاصل را نیز در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهند.

رئیس هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در این‌باره تاکید کرد: ما حاضر هستیم که ۲۰ درصد از ارزآوری حاصل از صادرات محصولات نوردی را به صورت پیش‌پرداخت تقبل کنیم و ظرف مدت یک ماه درآمد صادراتی را بازگردانیم، اما فولادسازان در حال حاضر با همین خام ‌فروشی، تنها ۷۰ درصد ارز حاصل را به بانک مرکزی تحویل می‌دهند.

رضوی نیک در بخش دیگری از صحبت‌هایش آمار انجمن فولاد درباره افزایش 26 درصدی مصرف ظاهری فولاد در هشت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نیز مردود دانست و گفت: آمار منتشر شده از طرف این انجمن در سایت چیلان دقیق و واقعی نیست و نمی‌توان به این آمار این سایت اعتماد کرد؛ بلکه برای به دست آوردن اطلاعات دقیق درباره تولید، مصرف و صادرات فولاد باید به آمارهای وزارت صمت، گمرک جمهوری اسلامی ایران و بورس کالا مراجعه کرد.

وی در پایان تصریح کرد: سوال من این است که اساسا چطور می‌شود به آمار انجمنی اعتماد کرد که دبیر آن در کمیسیون صنایع مجلس آمار قیمت شمش و میلگرد را به اشتباه در اختیار مسئولان می‌گذارد؟

لازم به ذکر است که فولادبان ضمن رسمی دانستن آمارهای ارائه‌شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در گفت‌وگو با فعالان و کارشناسان مختلف صنعت فولاد به بررسی میزان دقت و نکات مبهم و قابل نقد این آمارها نیز می‌پردازد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors