جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 04 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

از رکود پس از هیجان تا رکود پیش از هیجان

در شرایطی که این هفته شاهد رشد شدید قیمت مقاطع طویل فولادی و محصولات حوزه لوله و پروفیل در بازار آزاد بودیم، در روز پایانی هفته، نوسانات قیمتی آرام گرفته و بیشتر ثبات نسبی و کاهش ملایم قیمت‌ها در بازار آهن مشاهده می‌شود. البته فعالان بازار از تداوم رکود در خرید و فروش آهن‌آلات پس از هیجانات میانه هفته خبر می‌دهند و المان‌های CIS نیز از احتمال هیجانی شدن مجدد بازار از یک تا دو هفته آینده حکایت دارند.

به گزارش فولادبان؛ بعد از رشد محسوس نرخ دلار در عصر دیروز و رسیدن مجدد قیمت دلار نقدی به کانال 26 هزار تومان، امروز شاهد کاهش آرام نرخ دلار در بازار بازار آزاد هستیم. به نحوی که قیمت دلار نقدی با کاهش 100 تومانی به رقم 25 هزار و 900 تومان رسیده است و البته نرخ فروش اسکناس دلار صرافی ملی با رشد 80 تومانی نسبت به دیروز رقم 25 هزار و 860 تومان را نشان می‌دهد. در مجموع اما این هفته نیز مانند هفته گذشته شاهد نوسانات آرام نرخ دلار در بازار آزاد بودیم.

ولی آنچه در ابتدا و میانه این هفته بازار آهن را به شدت آشفته کرد، بی‌تردید خبرهایی بود که از هفته‌های گذشته از افزایش افسارگسیخته قیمت محصولات فولادی منطقه CIS در بازارهای جهانی بودیم. به نحوی که براساس تازه‌ترین گزارش متال بولتن، نرخ بیلت این منطقه در یک هفته گذشته 33 دلار بیشتر شده و به رقم 578 دلار در هر تن رسیده و نرخ میلگرد صادراتی کشورهای مشترک‌المنافع نیز در این مدت 35 دلار افزایش یافته و به طور متوسط رقم 640 دلار در هر تن را نشان می‌دهد.

در این میان اما به نظر می‌رسد از آنجایی که منافع برخی در بازار فولاد به تعیین نرخ محصولات فولادی در کشورهای مشترک‌المنافع وصل شده است، کسی حاضر نیست که مبنای قیمت‌گذاری را تغییر دهد یا ضریب آن را کمتر کند و همان‌طور که دیروز هم پیش‌بینی کردیم، با تداوم روند موجود بعید نیست که قیمت پایه سبد مخلوط میلگرد در بورس کالا، احتمالا از هفته سوم دی و شاید از همین هفته بعد (چون ممکن است در جلسات آتی کارگروه فولاد تصمیمات جدیدی گرفته شود)، از مرز 14 هزار تومان نیز بالا خواهد زد.

این در حالی است که فعالان بازار فولاد به ما خبر داده‌اند که بازار در دو ماه گذشته عمدتا دچار رکود شدید بوده است و فقط در چند مقطع که افزایش‌های شدید بر اثر فرمول شیوه‌نامه‌ای تعیین نرخ پایه شمش و میلگرد در بورس کالا، در بازار آزاد آهن اتفاق افتاد، شاهد روند خریدهای هیجانی نیز در بازار آهن بودیم.

اکنون نیز آن‌طور که المان‌های بازار جهانی و وابسته شدن نرخ فولاد در ایران به قیمت‌های منطقه CIS ما را هدایت می‌کند، قاعدتا در روزهای آینده باید شاهد افزایش نرخ پایه محصولات فولادی بورس کالا در یک یا دو هفته آینده باشیم و براین اساس بعید نیست که آن موقع مجددا قیمت‌ها نیز با شیب تندی بالا بکشد و هیجان خرید نیز مجددا آغاز شود.

یعنی در شرایط کنونی بازار آزاد آهن بخصوص در حوزه مقاطع طویل دچار رکود پس از هیجانات اولیه و ثانویه اجرای شیوه‌نامه شده است و البته در شرایط رکود پیش از هیجان سوم که یکی دو هفته آینده در بازار آزاد شکل می‌گیرد، قرار دارد. این وسط، امیدواریم این هیجانات موجب سکته بازار و بیکار شدن طیف وسیعی از آهن‌فروشان مملکت بر اثر ناتوانی در فروش محصولاتی که گران خریده‌اند، نشود.

هم‌اکنون (13:15 پنجشنبه 4 دی) براساس قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد کاهش برخی نرخ انواع میلگرد آجدار بین 50 تا 200 و بعضا تا 350 تومان هستیم و البته تعداد زیادی از مبادی فروش حوزه میلگرد آجدار نیز نرخ محصولاتشان را نسبت به روز گذشته ثابت نگه داشته‌اند.

در روز جاری بیشتر مبادی فروش تیرآهن هم نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند و برخی دیگر هم نرخ‌هایشان را حتی تا 350  تومان در هر کیلو کاهش داده‌اند. در این میان شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران نیز از ثبات نسبی نرخ تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان در مقایسه با دیروز حکایت دارد.

امروز همچنین برخی مبادی فروش محصولات حوزه و نبشی قیمت محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند و برخی دیگر نیز قیمت‌هایشان را با بین 100 تا 300 تومان نسبت به دیروز یا دو روز پیش بالا کشیده‌اند. علاوه بر این، در روز جاری تقریبا همه تولیدکنندگان محصولات حوزه لوله و پروفیل نیز قیمت‌هایشان را ثابت نگه داشته‌اند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors