جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 03 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

آتش گرانی در بازار آهن همچنان شعله‌ور است

با وجود این که امروز شیب رشد قیمت مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد تا حدودی از روز گذشته کمتر شده است، اما هنوز هم شاهد برافروخته بودن شعله‌های گرانی در بازار آهن کشور هستیم و گویی هیچ‌کس هم به فکر اطفای حریق بازار فولاد مملکت نیست.

به گزارش فولادبان؛ امروز روند افزایشی نرخ دلار در بازار آزاد با شیب نسبتا بیشتری از روز گذشته ادامه یافت و شاهد رسیدن قیمت دلار نقدی با رشد 200 تومانی نسبت به عصر دیروز به 25 هزار و 900 تومان و نرخ فروش اسکناس دلار صرافی ملی به رقم 25 هزار و 780 تومانی هستیم که این میزان نیز افزایش 220 تومانی را نسبت به روز گذشته نشان می‌دهد.

در همین حال اما شاهد تداوم فوران آتش‌فشان افزایش قیمت مقاطع در بازار آهن بر اثر پرواز نرخ‌های صادراتی محصولات فولادی منطقه CIS در آسمان متال بولتن و رقابت سنگین برای خرید میلگرد و تیرآهن بخصوص محصولات ذوب آهن اصفهان در بورس کالا هستیم.

البته در روز جاری تعدادی از نوردکاران نرخ محصولات خود را نسبت به روز گذشته ثابت نگه داشته‌اند، اما آنچه در بازار آزاد می‌بینیم، اغلب رشد نسبتا شدید قیمت انواع میلگرد و بخصوص تیرآهن ذوبی است. گرچه که در مجموع شیب افزایش قیمت مقاطع طویل فولادی نسبت به روز گذشته که نرخ تمام این مقاطع در حال پرواز بود، تا حدودی کاهش یافته، اما متوسط نرخ میلگرد 14 آجدار در بازار آزاد از مرز 13 هزار تومان نیز فراتر رفته است.

در این میان بد نیست به این نکته توجه داشته باشیم که امروز نرخ متوسط میلگرد صادراتی منطقه CIS در گزارش تازه متال بولتن 640 دلار در هر تن اعلام شد و میانگین موزون هفتگی نرخ حواله‌جات دلار در سامانه نیما هم حدود 25 هزار و 600 تومان بود. با این حساب، اگر در روزهای باقیمانده از ماه دسامبر این دو نرخ افزایش پیدا نکند که البته بسیار بعید است، از هفته سوم دی ماه یعنی دو هفته دیگر قیمت پایه میلگرد در بورس کالا با احتساب مالیات بر ارزش افزوده حدود 14 هزار و 300 هزار تومان خواهد بود.

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که برخی منابع خبری در روزهای گذشته اعلام کردند که قرار است جمع‌بندی جلسات کارگروه تخصصی فولاد تا دوشنبه هفته آینده به نتیجه برسد تا شاید مبنای قیمت‌گذاری برای محصولات فولادی در بورس کالا از همین هفته پیش‌رو تغییر کند، اتفاقی که اگر رخ دهد، شوک تغییر شدید نرخ پایه قیمت‌های بورسی یک هفته زودتر در بازار آزاد طوفان به پا می‌کند.

این وسط اما کارشناسانی که از پایین‌تر بودن 20 تا 40 درصدی نرخ محصولات فولادی در بورس کالا نسبت به قیمت‌های جهانی گلایه دارند، گرچه نقدشان نسبت به اشتباه بودن تعیین قیمت‌های بورس به شکل ماهانه به جای هفتگی وارد است و همین اشتباه نیز در هفته‌های اخیر رانت عجیبی را برای خریداران بورسی بخصوص خریداران مقاطع طویل ایجاد کرده است، اما کاش این کارشناسان در شرایطی که آتش گرانی دوباره بر جان بازار آهن کشور افتاده، فکری هم به حال خاموش کردن آتشی می‌کردند که امروز رکود شدیدی در معاملات بازار آزاد به همراه داشه است.

هم‌اکنون (15:00 چهارشنبه سوی دی) در میان قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی شاهد ثبات نسبی برخی انواع میلگرد آجدار و البته رشد 50 تا 200 تومانی برخی دیگر از انواع میلگرد آجدار هستیم و البته تعدادی از تولیدکنندگان میلگرد هم امروز قیمت‌های خود را بین 400 تا 500 تومان نسبت به دیروز بالاتر برده‌اند.

در این میان در روز جاری، قیمت بیشتر انواع تیرآهن کیلویی به جز شرکت ماهکار فلز اشتهارد که روز گذشته نرخ محصولات خود را بالا نبرده بود، ثابت اعلام شده، اما شرکت ماهکار فلز امروز قیمت تیرآهن 14 خود را 700 تومان نسبت به دو روز پیش بالا برده است. اما در روز جاری که شاهد رقابت 26 تا 45 درصدی برای خرید تیرآهن ذوب آهن در بورس کالا بودیم، تیرآهن شاخه‌ای این شرکت نیز در بنگاه‌های تهران بین نسبت به دو روز پیش بین 120 تا 130 هزار تومان افزایش یافته است.

امروز اما در میان قیمت محصولات حوزه نبشی و ناودانی، نرخ‌هایی که در روز گذشته از سوی شرکت‌های مختلف اعلام نشده بود، بین 900 تا بعضا 1400 تومان افزایش یافته است، اما در میان نرخ‌هایی که دیروز هم اعلام شده بود، اکثرا ثبات نسبی و بعضا افزایش 100 تا 300 تومانی مشاهده می‌شود.

در روز جاری همچنین طبق معمول شاهد آشفته شدن بازار محصولات حوزه لوله و پروفیل هستیم و قیمت این محصولات بین 300 تا بعضا بیش از 1000 تومان افزایش یافته است. به گونه‌ای که رنج قیمتی پروفیل با ضخامت 2 نیز بسته به شرکت تولیدکننده و ورق مصرف‌شده بین 22 هزار و 500 تا 23 هزار تومان قرار گرفته است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors