جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 02 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

آتش گرفتن بازار مقاطع طویل با جرقه نرخ‌های جهانی، بورسی و شیوه‌نامه‌ای

افزایش افسارگسیخته قیمت سنگ آهن و فولاد در بازارهای جهانی و تاثیر این مساله روی احتمال رشد شدید قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا از دو هفته دیگر، آتش گرانی را به جان بازار داخلی فولاد کشور انداخته است و شاهد پرواز قیمت میلگرد، تیرآهن و سایر مقاطع طویل در بازا آزاد هستیم. این در حالی است که امروز نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد تا حدودی زیادی آرام پیش می‌رود.

به گزارش فولادبان؛ امروز در شرایطی که نرخ دلار در بازار آزاد آرام گرفته و با کاهش 100 تومانی نسبت به عصر دیروز به رقم 25 هزار و 630 تومان رسیده و البته نرخ فروش اسکناس دلار روی تابلوی صرافی ملی در آخرین تغییر این تابلو با رشد 70 تومانی نسبت به ساعات پایانی روز گذشته با رقم 25 هزار و 520 تومان اعلام شده است، اما شاهد سرعت گرفتن ماشین حرکت قیمت مقاطع طویل در جاده گرانی هستیم.

رشد این روزهای قیمت مقاطع طویل البته اصلا عجیب نیست، این اتفاق کاملا براساس سناریویی تعیین‌شده در شیوه‌نامه جدید دولت پیش می‌رود، چراکه وقتی قرار باشد نرخ محصولات فولادی در بازار داخلی برمبنای ضریب 80 درصد قیمت محصولات صادراتی منطقه CIS تعیین شود، طبیعتا افزایش افسارگسیخته این روزهای قیمت سنگ آهن و فولاد در بازارهای جهانی می‌تواند رشد قیمت فولاد در بازار داخلی ما را به همراه داشته باشد.

اکنون آخرین نرخی که برای سنگ آهن عیار 62 درصد در شاخص پلاتس اعلام شده حدود 176 دلار در هر تن است و طبیعی است وقتی فولادساز چینی سنگ آهن مورد نیاز خود را با این قیمت دریافت می‌کند، بیلت تولیدی‌اش را در بازار داخلی کشورش با نرخی بالای 600 دلار در هر تن می‌‎فروشد و طبیعتا اشتهای بالای اژدهای زرد برای بلعیدن فولاد نیز تنور قیمت فولادی در منطقه CIS را داغ می‌کند و قیمت بیلت صادراتی این منطقه را به حدود 570 دلار در هر تن می‌رساند.

آخرین گزارشی که از نشریه متال بولتن به دست ما رسید، نرخ میلگرد صادراتی CIS را 605 دلار در هر تن نشان داد، اما باید توجه داشت در آن گزارش نرخ بیلت CIS به 545 دلار در هر تن رسیده بود و گزارش امروز کانال تلگرامی کامودیتی از قیمت بیلت صادراتی CIS نرخ آن را 569 دلار در هر تن نشان داد؛ این یعنی اگر قرار باشد قیمت میلگرد صادراتی CIS همان فاصله معمول 11 درصد را با قیمت شمش این منطقه حفظ کند، اعلام قیمت 630 دلار در هر تن برای میلگرد صادراتی CIS در روزهای آتی در نشریه متال بولتن بعید نیست.

حال اگر برخلاف انتظارات درباره احتمال بالاتر رفتن قیمت‌های جهانی فولاد در ده روز پایانی ماه دسامبر، نرخ میلگرد صادراتی CIS تا پایان سال 2020 روی همین رقم تخمینی بماند و در زمان عرضه بعدی میلگرد در بورس کالا نیز قیمت میانگین موزون حواله‌جات دلار نیمایی نیز مانند امروز روی همین رقم 25 هزار و 640 قرار بگیرد، براساس همان فرمول شیوه‌نامه‌ای، قیمت پایه سبد مخلوط میلگرد در بورس کالای ایران از هفته سوم دی‌ماه به بعد با احتساب مالیات بر ارزش افزوده بالای مرز 14 هزار تومان قرار خواهد گرفت و طبیعتا براساس المان‌های تعریف‌شده بازار، قیمت میلگرد در بازار داخلی نیز از این مرز فراتر می‌رفت.

بنابراین افزایش‌های شدید این روزهای قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی نیز در واقع تلاشی است که از سوی نوردکاران برای رسیدن به نرخ‌های احتمالی دو هفته بعدی در بورس کالا صورت می‌گیرد و با توجه به این که بازار آزاد هفته گذشته توانست به دلیل نبود تقاضا در برابر این افزایش‌های زودهنگام مقاومت کند، این هفته سرعت نزدیک شدن قیمت کنونی مقاطع به قیمت‌های آتی قابل پیش‌بینی بورس کالا کمی بیشتر شده است.

اما در این میان تنها المانی که می‌تواند جلوی رسیدن قیمت میلگرد به رکورد تاریخی 14 هزار تومان را بگیرد، تداوم نبود تقاضای واقعی در بازار آزاد است، چراکه طبیعتا وقتی کسی خریدار میلگرد 11 تا 12 هزار تومانی نبود، هیچ‌کس هم میلگرد 14 هزار تومانی را نمی‌خرد و با راهکارهای جدید دولتی هم تا حدودی جلوی سفته‌بازی حداقل در خرید محصولات طویل فولادی گرفته شده است.

در این شرایط اگر قرار باشد تقاضای ضعیف در هفته‌های آتی قیمت میلگرد در بازار آزاد را سرکوب کند و حداقل 1000 تومان از قیمت پایه احتمالی بورس کالا پایین‌تر نگه دارد، طبیعتا نوردکاران با توجه به این که شمش‌های مورد استفاده در تولید را از یکی دو ماه قبل تهیه کرده‌اند، تا مدتی ضرر نخواهند کرد و این وضعیت می‌تواند تا چند هفته ادامه پیدا کند.

اما اگر قرار باشد همین مبنای نرخ‌گذاری در ماه‌های آتی هم ادامه پیدا کند، خواه ناخواه این گروه ناچار خواهند شد میلگرد 14 هزار تومانی و حتی گران‌تر را راهی بازار کنند، چراکه در آن شرایط حتما ناچارند که شمش 12 تا 13 هزار تومانی را از بورس یا بازار آزاد بخرند و نمی‌توانند بدون کسب حداقل 10 درصد سود، مقاطع طویل خود را راهی بازار آزاد کنند.

بنابراین به طور خلاصه می‌توان گفت آنچه این روزها در شرایط آرامش نسبی بازار ارز باعث گرانی شدید قیمت مقاطع فولادی در بازار آزاد شده، رشد افسارگسیخته قیمت سنگ آهن و فولاد در بازارهای جهانی است و این که چرا ما باید نرخ مقاطع طویل خود را بر مبنای بازار جهانی تعیین کنیم تا بازارمان حتی در شرایط کمبود تقاضای مصرفی واقعی هم با آشفتگی مواجه شود، خود بحثی جداگانه است که نیاز به تحلیل‌های دیگری دارد.

در هر صورت امیدواریم سود این مبنای قیمت‌گذاری شیوه‌نامه‌ای در درجه اول به جیب 50 میلیون سهامدار عدالت شرکت‌های فولادی بزرگ برود، زیرا آنچه که ما از عدالت می‌فهمیم، این است که وقتی این ملت در یک سال گذشته قیمت گوشت و مرغ و اقلام اساسی‌شان دو برابر شده و نرخ زمین مورد تقاضایشان برای ساخت مسکن نیز حدود سه برابر شده است، تاب تحمل سه برابر شدن قیمت مقاطع ساختمانی را نسبت به سال گذشته ندارند. فقط کاش روزی نرسد که مردم متوجه شوند در باطن ذات برخی آقایان چیست.

در هر صورت، هم‌اکنون (14:20 سه‌شنبه دوم دی) براساس نرخ‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد رشد 400 تا 800 تومانی نرخ بیشتر انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد نسبت به روز گذشته هستیم و بیشتر تولیدکنندگان نبشی و ناودانی نیز قیمت محصولات خود را بین 500 تا 600 تومان بالا کشیده‌اند.

همچنین امروز قیمت انواع تیرآهن کیلویی نیز بین 700 تا بیش از 1000 تومان افزایش یافته است و در عین افزایش 30 تا 60 هزار تومانی قیمت هر شاخه از تیرآهن شرکت پروفیل صنعت ماهان، ما نتوانستیم از بنگاه‌های تهران یا اصفهان نرخ دقیقی برای افزایش قیمت تیرآهن ذوبی رصد کنیم.

نکته قابل ذکر دیگر این است که امروز در میان تولیدکنندگان مقاطع فولادی در حوزه میلگرد، تیرآهن و محصولات ناوی و البته در میان مبادی فروش محصولات حوزه لوله و پروفیل، بسیاری از شرکت‌ها از اعلام دقیق قیمت روزانه پرهیز کردند و بخش زیادی از آنها هم خیلی زود فروش‌هایشان را بستند و اعلام قیمت دوم و سوم نیز در روز جاری مانند دیگر روزهای آشفته بازار آزاد آهن، نقل محافل نوردکاران بخش خصوصی بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors