جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 01 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

گینه؛ منبع جدید تأمین سنگ آهن چین پس از تنش با استرالیا

هرچند که تنش‌ها بین استرالیا و چین رو به کاهش است، اما پکن می‌خواهد منبع تأمین مهمترین ماده اولیه وارداتی خود یعنی سنگ آهن را متنوع‌تر سازد تا وابستگی بالای خود به واردات از استرالیا را کاهش دهد.

گینه؛ منبع جدید تأمین سنگ آهن چین پس از تنش با استرالیا اخبار فولاد، فولادبان، چین

به گزارش فولادبان و به نقل از cnbc؛ در حال حاضر پکن 60 درصد سنگ آهن خود را از استرالیا وارد می‌کند و وابستگی زیادی به کالایی دارد که از آن برای ساخت فولاد استفاده بهره می‌برد. چین تولیدکننده اول فولاد در جهان است.

در این میان، با وجود این که میزان صادرات سنگ آهن استرالیا به چین پس از تنش‌های سیاسی اخیر میان دو کشور تغییر چندانی نکرده است، اما صادرات سایر محصولات استرالیایی به سرزمین اژدهای زرد تحت تأثیر وخیم شدن روابط سیاسی دو کشور قرار گرفته و پکن با وضع تعرفه بر اقلامی مانند شراب و جو، استرالیا را تحت فشار قرار داده است؛ چراکه روابط دوجانبه کانبرا و پکن اوایل سال گذشته پس از حمایت استرالیا از درخواست فزاینده برای تحقیق بین‌المللی در مورد ریشه بیماری همه‌گیر ویروس کرونا، متشنج شد.

اما پکن تا این لحظه، در تنش‌های سیاسی و تجاری، از سنگ آهن استرالیا صرف نظر کرده است که تحلیلگران آن را به کمبود گزینه‌های قابل دستیابی نسبت می‌دهند، چراکه استرالیا بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ آهن در جهان است.

با این حال، پیتر اوکانر، تحلیلگر ارشد فلزات و معادن در آژانس تأمین مالی Shaw and Partners، می‌گوید که پکن اکنون باید تنوع تأمین سنگ آهن را بررسی کند.

اوکانر به CNBC گفت: «آن جهت یا روایتی که باید درباره آن فکر کنیم که از چندین سال پیش آغاز شده است، در مورد تنوع عرضه است. یعنی چینی‌ها به فکر آن هستند که ببینند به جز استرالیا، از کجا می‌توانند سنگ آهن وارد کنند.»

برزیل هم دومین تأمین‌کننده سنگ آهن به چین است، اما مسائل خود را دارد. در ژانویه 2019، یک فاجعه سد مهلک در یک سایت سنگ آهن برزیل باعث شد تا شرکت Vale استخراج سنگ آهن در 10 معدن خود را متوقف سازد. Vale دومین تولیدکننده سنگ آهن در جهان است و بزرگ‌ترین بازار آن نیز می‌تواند چین باشد.

ویوک‌دار، مدیر معدن و تجزیه و تحلیل کالاهای انرژی در بانک مشترک‌المنافع استرالیا در این باره اظهار داشت: «پس از این حادثه، برزیل تلاش کرده است تا صادرات سنگ آهن خود را به محدوده سال 2018 برساند.»

قیمت سنگ آهن اخیرا با رشد تقاضا از سوی چین افزایش یافته و کاهش تأمین و اختلالات ناشی از طوفان‌های استرالیا نیز سبب شده قیمت آن با شیب بسیار تندی رو به رشد بگذارد.

همزمان، سیستم اقتصادی چین تا حد زیادی از بدترین آسیب ویروس کرونا رهایی یافته است که تا حدی با انتقال محرک به زیرساخت‌ها تأمین می‌شود.

اوکانر معتقد است که با این حال، چین منبع دیگری دارد که می‌تواند از آن استفاده کند. وی در این‌باره توضیح داد: «چین باید منابع تأمین سنگ آهن خود را متنوع سازد و من فکر می‌کنم کشوری که به احتمال زیاد به گزینه‌ای برای واردات سنگ آهن از سوی چین تبدیل خواهد شد، کشوری است که در چند سال اخیر نقش آن در بازار جهانی سنگ آهن کمرنگ شده است؛ این کشور که در آفریقای غربی قرار دارد، گینه نامیده می‌شود و احتمالاً تا حد زیادی توسط چین از نظر مالی تأمین و توسعه داده شده است.»

در این میان، مسئولان دولتی گینه اعلام کرده‌اند که منطقه سیماندو در این کشور با تخمین تقریبی 1.8 میلیارد تن ذخایر سنگ آهن بزرگ‌ترین ذخایر شناخته شده و در عین حال دست‌نخورده جهان است.

رویترز پیش از این گزارش داده بود که گروه Baowu، بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد چین، قصد دارد در معدن سنگ آهن سیماندو سرمایه‌گذاری کند و این ذخایر را با دیگر سازندگان فولاد توسعه دهد.

این خبرگزاری همچنین گزارش داده است که یک کنسرسیوم مورد حمایت چین در مناقصه دولتی 14 میلیارد دلاری در گینه برنده شد تا ذخایر سنگ آهن سیماندو را تا سال 2025 تولید کند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors