جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 01 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بورس در جست‌وجوی پول و انگیزه جدید

در حالی که بازار سرمایه این روزها در تعادلی زمستانی قرار گرفته است، به نظر می‌رسد تا زمان نداشتن مشتری‌های جدید و انگیزه تازه در بازار، این روند متعادل و رو به کاهش ملایم بورس ادامه پیدا خواهد کرد، مگر آن که مذاکرات برجامی امروز ظریف و شرکا بتواند ارز را کمی پایین بکشد تا با رکود این بازار موازی، کمی حال بورس بهتر شود.

به گزارش فولادبان؛ در اولین روز زمستان که بیشتر سهم‌های خودرویی و بانکی بازار سرمایه جامه سرخ را بر تن داشتند، بورس به کمک برخی سهم‌های فولادی و البته بازار پررونق سهم‌های کوچک، افت شدید را تجربه نکرد و نماگر اصلی این بورس تنها در حدود 2700 واحد ریخت.

امروز صف خرید تشکیل‌شده در ابتدای معاملات، توانست جلوی ریزش شدید شاخص کل به چاه سقوط را بگیرد، ولی در این میان، فشار صف‌های فروش سهم‌های بزرگ و تأثیرگذار از جمله «فولاد مبارکه اصفهان» و «سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی» باعث شد که شاخص کل رو به پایین حرکت کند. همچنین در معاملات روز جاری که سرمایه سهامداران بین گروه‌های بزرگ و کوچک بازار جابه‌جا شد، خریداران سهم‌های کوچکتر نتوانستند مانع ریزش زمستانه بورس شوند و چراغ قرمز تالار شیشه‌ای هرچند کمرنگ اما در پایان معاملات امروز روشن شد.

بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه بر این عقیده‌اند از زمانی که در دوران ریزش شدید پاییزی بورس، سرمایه‌گذاران نتوانستند سرمایه خوابیده خود در بورس را از تالار شیشه‌ای خارج کنند، اعتمادشان نسبت به این بازار کاهش پیدا کرده و همین مساله انگیزه ورود پول‌های هوشمند و سرنوشت‌ساز به بورس را گرفته است. در این میان اما پول‌هایی هم که بین سهم‌های مختلف در حال جابه‌جا شدن است و باعث بالا رفتن ظاهری حجم معاملات در هفته‌های اخیر شده، آنچنان تأثیری روی رشد یا افت بازار نگذاشته و فقط مانند توپ پینگ‌ پونگ، سود را از یک طرف به طرف دیگر می‌اندازد.

از طرف دیگر، در یک ماه گذشته بالا رفتن قیمت کامودیتی‌‌ها، نفت و همچنین اقلام اساسی دیگر در بازارهای جهانی باعث شده است که بورس مقصد نهایی پول بسیاری از سرمایه‌گذاران باشد. در این میان، ثبات نسبی قیمت دلار در کانال 25 هزار تومانی در هفت هفته گذشته نیز دلیل دیگری شده است تا خیلی از سرمایه‌گذاران، بورس اوراق بهادار را بیشتر از سایر بازارهای موازی برای نگه داشتن پول خود در نظر داشته باشند.

با این وجود اما بورس در روزهای اخیر نتوانسته روند رو به رشد هفته‌های اخیر بورس را حفظ کند و چند روزی است بالا و پایین مرز 1.5 واحد جابه‌جا می‌شود. در این شرایط، سوال اصلی این است که آیا بورس می‌تواند در همین آغاز فصل کانال مقاومتی 1.5 میلیون واحد را پشت سر بگذارد یا سرمایه زمستان بورس را در همین جبهه زمین‌گیر خواهد کرد؟

ابوالفضل شهرآبادی، کارشناس بازار سرمایه در این‌باره در گفت‌وگو با فولادبان مقاومت شدید نماگر اصلی بورس در مرز 1.5 میلیون واحدی را علت عدم تداوم روند رو به رشد بازار سرمایه در روزهای اخیر دانست و تاکید کرد: این روزها به نظر می‌رسد که مقاومت بازار با قرار گرفتن شاخص کل پشت مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بسیار زیاد شده باشد که دلیل اصلی آن نیز به عدم حمایت خاص از بازار و برخی از حرکت‌های نادرست در سیاست کشور بخصوص در زمینه لایحه بودجه بازمی‌گردد.

وی تاکید کرد: زمانی که بازار سرمایه انگیزه رشد نداشته باشد، با هر شایعه‌ای فرو خواهد ریخت که هفته گذشته هم شایعاتی خاصی منتشر شد و تأثیر خاص خود روی بازار را گذاشت و باید گفت بازار سرمایه برای بازگشت به ریل صعودی در مقطع کنونی نیاز به حمایت‌های سیاسی دارد.

شهرآبادی درباره برخی پیش‌بینی‌ها پیرامون احتمال صعود شاخص کل بورس در روزهای آینده با توجه به پالس‌های مذاکراتی اخیر عنوان کرد: پیش‌بینی سرنوشت بورس کار سختی است، چراکه بازار در حالت کلی در چند هفته اخیر نوسانی بوده است و صف‌های خرید سهم‌های کوچک با بنیاد ضعیف، نشان دهنده نوسان‌گیری سهامداران بورس است که هشدار نگاه کوتاه‌مدت به بازار را می‌دهد. اما با وجود مذاکراتی که این روزها در حال آغاز است، در صورت شنیده شدن خبرهای خوش، ممکن است شاهد آن باشیم که بازار سرمایه تا مرز 1.6 میلیون و حتی 1.8 میلیون واحد هم رشد کند تا به مرزهای مقاومتی بعدی برسد.

در پایان اما باید به این نکته توجه داشته باشیم با این که برخی کارشناسان بورس عقیده دارند که این بازار تا قبل از انتخابات 1400، بالاخره رنگ سبز را برای دوره‌ای نسبتا طولانی به خود خواهد دید، اما اغلب پیش‌بینی‌ها درباره بورس حاکی از آن است که نمی‌توان به صورت قطعی و بدون در نظر گرفتن احتمال بروز رخدادهای گوناگون در صحنه سیاسی و اقتصادی کشور، این را گفت که لزوما در ماه‌های آینده بازار مثبتی را خواهیم دید.

بنابراین فعلا باید یک چشم خود را به این بدوزیم که سرنوشت مذاکرات برجامی چه می‌شود و ظریف با اروپایی‌ها و شاید آمریکایی‌ها به چه نتیجه‌ای می‌رسد و چشم دیگرمان هم باید به اختلافات داخلی میان مجلس و دولت باشد تا ببینیم دو قوه مقننه و مجریه در نهایت درباره تنظیم بازار بورس، بازار فولاد و البته لایحه بودجه به چه نتیجه‌ای خواهند رسید؟

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors