جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 01 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

آشفتگی مضاعف در بازار مقاطع طویل/ پروفیلی‌ها آرام گرفته‌اند

امروز که ظریف می‌خواهد نشستی غیررسمی با وزرای امور خارجه باقیماندگان در برجام برگزار کند، نرخ دلار کمی بالا کشیده، بازار مقاطع طویل حتی از روزهای گذشته آشفته‌تر شده و البته بازار محصولات حوزه لوله و پروفیل مانند دو روز قبلی آرام است.

به گزارش فولادبان؛ در حالی که برخی خبرها از این حکایت دارد که امروز قرار است نشست غیررسمی وزرای امور خارجه کشورهای باقیمانده در برجام به صورت غیررسمی برگزار شود، نرخ دلار در بازار آزاد که در ابتدای صبح کمی رو به کاهش گذاشته بود، مجددا در دقایق گذشته مانند عصر دیروز روی ریل صعودی قرار گرفته و تا این لحظه در مجموع با افزایش 100 تومانی نسبت به روز گذشته به رقم 25 هزار و 700 تومان رسیده و البته نرخ فروش اسکناس دلار روی تابلوی صرافی ملی نیز پس از کاهش 100 تومانی ابتدایی و افزایش 150 تومانی ساعات بعدی، در حال حاضر با رقم 25 هزار و 450 تومان اعلام شده است.

در این شرایط اما هنوز هم به نظر می‌رسد بازار آهن کشور بیش از آن که متاثر از نوسانات ملایم این روزهای نرخ دلار باشد، متاثر از افزایش قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی در هفته‌های گذشته است. به نحوی که فعالان بازار فولاد می‌دانند که اگر در همین یکی دو روز آینده نرخ محصولات صادراتی منطقه CIS در گزارشات جدید متال بولتن با شدت زیادی کم نشود، احتمالا شاهد رشد 1500 تا 2500 تومانی قیمت پایه شمش بلوم و سبد مخلوط میلگرد در معاملات بورس کالا از هفته سوم دی‌ماه به بعد خواهیم بود.

در چنین وضعیتی نوردکاران که در هفته گذشته به دلیل نداشتن کشش کافی بازار نتوانستند نرخ محصولات خود را بالا بکشند و فاصله میان قیمت‌های کنونی اجناس خود را با نرخ‌های آتی بورس کالا جبران کنند، از این هفته با وجود این که تقاضای واقعی بازار همچنان بسیار ضعیف است، دوشادوش یکدیگر اقدام به افزایش نسبتا شدید قیمت اجناسشان کرده‌اند و در این روزهای آشفته، با ترفندهایی مثل بستن سریع فروش یا اعلام قیمت‌های دوم و سوم سعی در دامن زدن به التهابات بازار دارند.

البته اگر قیمت دلار نیمایی یا نرخ محصولات صادراتی منطقه CIS در دو هفته آینده با کاهش شدیدی مواجه نشود، طبیعتا بازهم شاهد افزایش بیشتر قیمت‌های اعلامی خواهیم بود. نکته مهم اما اینجاست که نودرکاران به‌ویژه واحدهای خصوصی از دو هفته زودتر به استقبال قیمت‌های بالای آتی رفته‌اند و آن‌طور که فعالان بازار یا مبادی رسمی فروش واحدهای نوردی به ما خبر داده‌اند، این روزها کسی خریدار اجناسشان نیست.

در روز جاری اما تنها اتفاق خوب بازار آهن این بود که در معاملات بورس کالا شاهد افت 11 تا 14 درصدی قیمت‌های کشف‌شده برای ورق گرم نسبت به هفته گذشته بودیم و همین مساله می‌تواند حداقل برای یک هفته بازار لوله و پروفیل را آرام نگه دارد. اما همین که هنوز هم بخش زیادی از تولیدکنندگان ورق گرم، از عرضه محصولات خود در بورس کالا پرهیز می‌کنند، جای ابهام بسیاری دارد و قطعا سوداگران بازار ورق بیش از همه از تداوم این عرضه نکردن‌ها خوشنود خواهند شد.

در مجموع اما صرف نظر از بخش لوله و پروفیل، امروز بازار آهن همچنان بسیار آشفته است و برخی تولیدکنندگان میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی از اعلام قیمت‌های روزانه پرهیز می‌کنند و خیلی‌ها نیز یا به دلیل مشتری نداشتن فروش‌هایشان را بسته‌اند یا برای این که فردا قیمت محصولات خود را بیش از امروز بالا بکشند، به بستن زودهنگام فروش محصولات خود پرداخته‌اند.

هم‌اکنون (14:10 دوشنبه یکم دی) در میان قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد رشد 50 تا 300 تومانی بیشتر انواع میلگرد آجدار هستیم و البته تعداد اندکی از تولیدکنندگان این محصول نیز در روز جاری قیمت‌هایشان را نسبت به دیروز ثابت نگه داشته‌اند.

امروز همچنین قیمت بیشتر محصولات حوزه نبشی و ناودانی بین 200 تا 600 تومان بالا رفته است و البته فروشندگان تیرآهن به صورت کیلویی نرخ محصولاتشان را در روز جاری ثابت نگه داشته‌اند، اما شنیده‌های تکمیلی ما از بنگاه‌های تهران از افزایش 20 تا 30 هزار تومانی نرخ سایزهای پرفروش تیرآهن ذوبی حکایت دارد.

امروز اما بازار فروش محصولات حوزه لوله و پروفیل آرام‌تر از سایر بخش‌هاست و شاهد ثبات نسبی نرخ برخی انواع پروفیل و کاهش 200 تا 300 تومانی برخی انواع دیگر این محصولات در میان مبادی گوناگون تولید آن هستیم و آن‌طور که ما برآورد کرده‌ایم، رنج قیمت پروفیل با ضخامت 2 در این ساعت روی رنج 21 هزار و 300 تا 22 هزار و 800 تومان قرار گرفته است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors