جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 26 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

دولت استرالیا گزینه جنگ تعرفه‌ای در صادرات سنگ آهن به چین را رد کرد

کیت پیت، وزیر منابع استرالیا اخبار منتشرشده درباره تصمیم پارلمان این کشور برای وضع عوارض صادرات سنگ آهن به چین، به دلیل تشدید جنگ تجاری دو کشور را رد کرد.

به گزارش فولادبان؛ در حالی که یپش از این، مت کاناوان، وزیر سابق منابع استرالیا و سناتور فعلی پارلمان، خواستار وضع عوارض صادرات سنگ آهن به چین به عنوان مجازات حملات تجاری چین علیه واردات محصولاتی همچون، غذاهای دریایی، گوشت گاو و جو از استرالیا شده بود، وزیر منابع استرالیا با این موضوع به شدت مخالفت کرد.

سناتور کاناوان معتقد است که باید هر بار که چین اقدامات بیشتری علیه صادرات استرالیا انجام می‌دهد، این اقدامات تقابلی افزایش یابد. کاناوان در دفاع از وضع تعرفه بر صادرات سنگ آهن به چین گفت: «استرالیا بزرگترین صادرکننده سنگ آهن و زغال‌سنگ کک‌شو به عنوان دو ماده اصلی تولید فولاد در جهان است. با این حال ما در حال حاضر واردکننده خالص فولاد هستیم، چیزی که باید به طور گسترده‌تری به عنوان دلیل شرمساری ملی شناخته شود.»

وی افزود: «اگر سنگ آهن استرالیا نبود، چین قادر به تولید بیش از نیمی از فولاد جهان بود. استرالیا تقریباً 900 میلیون تن سنگ آهن در سال صادر می‌کند. بزرگ‌ترین صادرکننده بعدی برزیل با حدود 350 میلیون تن است. چین حدود 60 درصد از سنگ آهن مورد نیاز خود را از استرالیا تأمین می‌کند.»

این سناتور استرالیایی گفت: «سنگ آهن تنها محصولی است که چین در جنگ تجاری فزاینده خود با استرالیا تعرفه یا محدودیتی در مورد آن اعمال نکرده است، زیرا به راحتی نمی‌تواند جایگزین عرضه ما شود. اقدام تجاری چین در حال حاضر صدمه بزرگی اقتصادی به صنایع گوشت گاو، جو، غذاهای دریایی و شراب وارد کرده است. برای جلوگیری از آسیب بیشتر، ما باید حزب کمونیست چین را وادار کنیم که هزینه‌ای بپردازد، زیرا این تنها چیزی است که مانع محدودیت‌های بعدی تجاری می‌شود.»

کاناوان در ادامه نیز اظهار داشت: «ما باید از صادرات سنگ آهن به چین مالیات بگیریم. وجوه جمع‌آوری‌شده می‌تواند برای جبران صنایع استرالیایی که از اقدامات چین آسیب دیده‌اند، استفاده شود. صادرات سنگ آهن ما به چین سالانه 85 میلیارد دلار است؛ بنابراین حتی فقط یک درصد مالیات بیش از 800 میلیون دلار در سال جمع می‌کند که برای کمک به صنایعی که از اقدامات تجاری غیرمجاز چین آسیب دیده‌اند، بیش از حد کافی است.»

وی ادامه داد: «پس از آن می‌توانیم سیگنال دهیم که هر زمان چین اقدامات بیشتری علیه صادرکنندگان استرالیایی انجام می‌دهد، این مالیات افزایش می‌یابد. اگر چین به محدودیت‌های تجارت غیرمجاز خود پایان دهد، می‌توانیم علامت بزنیم که این مالیات حذف خواهد شد. بهتر است گسترش پایدارتر و متنوع‌تری از تولید فولاد در سراسر جهان را تشویق کنیم. ما باید با کشورهای همفکر همکاری کنیم تا تولید فولاد در کشورهای غیرچینی را افزایش دهیم تا جهان فقط بی‌دلیل به فولاد چین اعتماد نکند.»

با این حال، پیت، وزیر منابع استرالیا پیشنهاد همکار حزب ملی خود مبنی بر وضع عوارض بر صادرات را رد کرد. وی روز دوشنبه به رادیو ABC گفت: «اعضای پارلمان از نظرات خود برخوردار هستند، ما تحت سیستم تجارت مبتنی بر قوانین کار می‌کنیم و استرالیا به تعهدات خود عمل می‌کند.»

حزب کارگر استرالیا هم پیشنهاد سناتور کاناوان را حذف کرده و از نخست‌وزیر خواسته است که آن را کاملاً منتفی تلقی کند. مادلین کینگ، رئیس جناح مخالف دولت استرالیا هم در این باره گفت که در جنگ‌های تجاری هیچ برنده‌ای وجود ندارد.وی گفت: «اگر این ایده دیپلماسی تجاری دولت است، تعجبی ندارد که دولت نتوانسته است راهی برای رفع مشکلات تجاری فعلی خود با چین پیدا کند. مشاغل و رفاه استرالیا متکی به اقدامات باز و مبتنی بر قوانین و نه تلافی‌جویانه است.»

خانم کینگ در ادامه نیز اظهار داشت: «استرالیا طی دهه‌های اخیر از رفع موانع تجاری بسیار سود برده است و وضع مالیات صادرات بر سنگ آهن به صنعت پیشرو جهان آسیب می‌رساند. استرالیا در سال مالی گذشته بیش از 100 میلیارد دلار سنگ آهن صادر کرد و بیشتر این مواد به چین صادر شد. در این صنعت ده‌ها هزار کارگر استرالیایی مشغول به کارند میلیاردها دلار تجارت و هزاران شغل استرالیایی در معرض خطر این تنش‌های تجاری هستند.»

چین به واردات سنگ آهن به عنوان یک عنصر حیاتی برای برنامه‌های محرک زیرساختی خود ادامه می‌دهد و در حال حاضر، نمی‌تواند سنگ آهن را به میزان کافی در هر جای دیگر تأمین کند و به این ترتیب استرالیا از قدرت مذاکرات تجاری برخوردار است. این یکی از معدود مناطقی است که استرالیا قدرت رابطه دوطرفه را با چین دارد.

کریس ریچاردسون، اقتصاددان هم در این باره گفته است که جنگ تجاری با افزایش التهاب در بازار، قیمت سنگ آهن را به بالاترین حد در هفت سال گذشته رسانده و اقتصاد استرالیا را تقویت می‌کند. اکنون قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی به هر تن 150 دلار رسیده است، در حالی که در بودجه ماه اکتبر استرالیا، قیمت این ماده معدنی فقط 55 دلار پیش‌بینی شده بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors