جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 25 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

چشم‌انداز بازار کامودیتی‌ها در سال 2021 از نگاه رویترز

خبرگزاری رویترز در تحلیلی به بررسی وضعیت بازار فلزات و کامودیتی‌ها در سال 2021 پرداخته است. در تحلیل رویترز آمده است که اگر سال 2020 یک چیز به ما یاد داده باشد، تقریباً بی‌فایده بودن پیش‌بینی‌های سال قبل است.

به گزارش فولادبان و به نقل از رویترز؛ در پایان سال 2019 میلادی هنگام بررسی وضعیت سال 2020 برای بازارهای کالایی، مسئله اصلی بحث تجارت در آن زمان، روابط تجاری بین چین و ایالات متحده و امید ظهور یک معامله بین این دو قدرت اقتصادی بود که نهایتاً در ژانویه انجام شد. بدین ترتیب بازارهای کالایی با تسکین یک سردرد بزرگ ژئوپلیتیکی نفس راحتی کشیدند.

اما شرایط این معامله چنان مسخره بود که از همان ابتدا مشخص بود که چین راهی برای خرید انرژی و کالاهای کشاورزی از ایالات متحده ندارد؛ اما به جای اینکه در سال جاری داستان اصلی اقتصاد جهان همین دعوای تجاری آمریکا و چین باشد، شیوع ویروس کرونا بود که در کانون توجهات قرار گرفت.

در حالی که گسترش این بیماری منجر به رکود اقتصادی در سراسر جهان شد، داستان برای کالاها بسیار متفاوت‌تر بود.

داستان برای سال 2021 احتمالاً تحت تأثیر بهبودی از ویروس کرونا باشد، خصوصاً از آنجا که اکنون به نظر می‌رسد واکسن‌های کرونا به طور گسترده در طول سال 2021 توزیع می‌شوند.

اما همانطور که ویروس کرونا بر تمام کالاها تأثیر منفی نگذاشت، به احتمال زیاد مهار کرونا، رونق برخی کالاها را کم می‌کند و برخی دیگر را رونق می‌دهد.

شاید بهترین نمونه کالایی که در سال ویروس کرونا رشد خوبی داشته است، سنگ‌آهن است که در 9 دسامبر قیمت این ماده اولیه صنعت فولاد به بالاترین قیمت در حدود هشت سال گذشته رسید.

بر اساس گزارش موسسه قیمت‌گذاری آرگوس، قیمت سنگ‌آهن با عیار 62 درصد برای تحویل به شمال چین به 150.15 دلار در هر تن رسیده که از پایین‌ترین قیمت امسال – 79.60 دلار در مارس – 89 درصد بالاتر است.

قیمت سنگ‌آهن از دو مسئله وقفه در عرضه توسط صادرکننده شماره دوی جهان یعنی برزیل و تقاضای شدید چین که بیش از دو سوم محموله‌های صادراتی را خریداری می‌کند، بهره‌مند شده است.

این کالا بارزترین ذینفع بسته محرک عظیم اقتصادی پکن است زیرا در پی انسداد ویروس کرونا، با ساخت‌وساز و پروژه‌های زیربنایی تقاضای فولاد را داغ و اقتصاد چین را تقویت می‌کند.

اما برای سال 2021، سنگ‌آهن ممکن است شاهد خروج از این رونق باشد، زیرا به احتمال زیاد مشکلات صادراتی برزیل برطرف خواهد شد.

برای ادامه تقاضای بالای سنگ‌آهن، هزینه‌های بسته محرک اقتصادی چین باید کم و بیش با همان سرعتی که در نیمه دوم سال 2020 برقرار شده است، ادامه یابد.

بعید است که بسته محرک اقتصادی چین به طرز چشمگیری از بین برود، اما احتمالاً این یک فرض منصفانه است که پکن قصد دارد تا حدودی این سیاست را کم کند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است بازار جهانی مس هم تحت تأثیر قرار بگیرد.

معاملات آتی مس لندن از پایین‌ترین سطح خود در 23 مارس امسال، تاکنون 67 درصد جهش کرده است و در 9 دسامبر به 7 هزار و 723 دلار در هر تن نزدیک شد که تقریباً بالاترین رقم 8 ساله آن است.

مشابه سنگ‌آهن، مس هم در سال 2020 با واردات گسترده چین رونق گرفت به طوری که در 11 ماه اول سال 2020 نسبت به مدت مشابه سال 2019 واردات مس چین 38.7 درصد افزایش یافته است.

در حالی که سنگ‌آهن و مس، سنگین‌وزن‌های دنیای فلزات هستند، اما تأثیر چین در بازار آلومینیوم و نیکل نیز احساس شده است، هر دو به پشتوانه خریدهای عمده از جانب چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کالاهای جهان، سال پررونقی داشته‌اند.

بازگشت انرژی؟

در حالی که فلزات از محرک ویروس کرونا در چین و سایر مناطق آسیا بهره‌مند شده‌اند و بنابراین با تعدیل هزینه‌ها در معرض خطر افول هستند، داستان کالاهای انرژی عملاً برعکس است.

در سال جاری قیمت معاملات آتی نفت خام برنت به پایین‌ترین سطح 17 سال گذشته سقوط کرد و نفت وست تگزاس اینترمدییت ایالات متحده هم حتی در یک نقطه از سال منفی شد زیرا بازیگران بازار برای جلوگیری از تحویل فیزیکی به دلیل پایان یافتن قرارداد، مجبور به فروش نفت با ضرر شدند.

قیمتهای نفت خام با وجود توافق کاهش تولید که توسط اوپک پلاس حاصل شد، طی شش ماه گذشته در محدوده 45 دلار در هر بشکه گرفتار شده‌اند.

اگر واکسن کرونا موفقیت‌آمیز باشد، دلیل بر این است که ممکن است بازار نفت خام بهبود یابد – به‌ویژه اگر مسافرت‌های هوایی افزایش یابد – اما این ممکن است داستان نیمه دوم سال 2021 باشد.

کالایی که به نظر می‌رسد به طور فزاینده‌ای از بقیه کالاها جدا شده است، زغال‌سنگ است. این محصول در دو بازار مهم خود در چین و هند با رکود روبرو است و همچنین تلاش‌های جهانی برای پایان دادن به نقش زغال‌سنگ به عنوان منبع اصلی برق هم‌زمان با حرکت جهان به سمت کربن‌زدایی سیستم‌های انرژی، سبب تضعیف بازار زغال‌سنگ شده است.

زغال‌سنگ همچنین نمونه‌ای از روند است که در سال‌های اخیر با تغییر به انرژی‌های تجدیدپذیر و کربن‌زدایی از اقتصاد جهانی، در حال ایجاد است.

شکست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده و جایگزینی وی با جو بایدن، احتمالاً اقدام برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی را تقویت می‌کند؛ و این بدان معنی است که سوخت‌های کثیف مانند زغال‌سنگ و تا حدی گاز طبیعی مایع فشار بیشتری را احساس خواهند کرد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors