بورس متعادل با ضرر سهامداران/ فلزات اساسی به هم ریختند

در حالی که بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند این بازار در حالت تعادل به سر می‌برد، سهام شرکت‌ها امروز هم با ریزش همراه بود و وضعیت بورس بازهم قرمز شد و در این میان فلزات اساسی نیز با سقوطی نسبتا شدید در روز جاری مواجه شدند.

به گزارش فولادبان؛ بازار سرمایه امروز دشتخوش تغییرات زیادی شد و شاخص کل این بازار رفتاری توپ‌مانند از خود نشان داد و چندین دفعه زمین خورد و دوباره بالا رفت، اما در نهایت نتوانست خودش را مانند دیروز به محور مثبت بازار بکشاند.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل رسیدن زمان پایان سال مالی کارگزاری‌ها و تذکر بابت تسویه حساب آن‌ها، تصمیم گرفته‌اند که سهم‌های خود را عرضه کنند و به همین دلیل صف فروش بسیاری از سهم‌های تأثیرگذار از جمله خودرو، فلزات اساسی و همچنین بانکی‌ها سنگین‌تر از صف خرید آن‌ها بود.

با این وجود، گفته می‌شود که بازار ر حالت تعادل است و منفی شدن شاخص کل در معاملات امروز نشان‌دهنده وضعیت بد بازار نیست، چون بورس حالت گذار خود را سپری کرده و در حال حاضر، حجم معاملات نشان می‌دهد که وضعیت بازار خوب است.

امروز شاخص کل بازار سرمایه حالت توپی به خود گرفته بود به طوری که این شاخص در 35 دقیقه ابتدایی معاملات بیش از 17 هزار واحد سقوط کرد، مثل اینکه دشمن از پشت به این شاخص حمله کرده و او را به عقب بازگردانده است. رفتار توپی شاخص درست از همین نقطه شروع شد، چراکه پس از این زمین خوردن، شاخص کل باز هم با شیبی تند دوباره بالا رفت، اما نه به اندازه‌ای که بتواند ریزش خود را جبران کند و وارد منطقه سبز شود. به هر حال، بازار با همین روش توپی به کار خود ادامه داد و در زمان بسته شدن بازار، بیش از 11 هزار واحد نسبت به دیروز کاهش یافت.

شاخص کل هم‌وزن هم امروز سرگذشتی شبیه به برادر بزرگتر خود داشت و امروز در ابتدای معاملات با شیبی تند سقوط کرد، اما زمین خوردن این شاخص محکم‌تر بود، چراکه توانست تا حد زیادی ریزش صبح را جبران کند، اما نوسان ادامه‌دار این شاخص در یک محدوده نتوانست باز هم باعث شود که این شاخص چراغ‌های سبز رشد را در بازار روشن کند و در نهایت 820 واحد از رکورد دیروز خودش پایین‌تر آمد.

معاملات روز جاری بورس برای فلزات اساسی کابوسی بیش نبود، چراکه شاخص این گروه از همان دقایق ابتدایی، سرسره‌ای برای سهم‌های خود درست کرد تا راحت‌تر ریزش داشته باشند، در حالی که برخی از سهم‌ها هم مانند بچه‌های شر خلاف جهت سرسره حرکت کردند. در مجموع هم امروز شاخص فلزات اساسی ابتدا با شیبی تند سقوط کرد، اما نشانه‌هایی هم از صعود در آن پیدا شد ولی ادامه کار با شیب ملایم منفی همراه شد به گونه‌ای که شاخص فلزات اساسی در زمان بسته شدن معاملات روی یک میلیون و 89 هزار و 567 واحد ایستاد.

امروز در زمان بسته شدن معاملات (12:30 یکشنبه 23 آذر) شاخص کل بازار سرمایه 11 هزار و 700 واحد افت کرد و به یک میلیون و 515 هزار و 751 واحد رسید، جایی که گفته می‌شد بعد از گذر از 1.52 میلیون واحد دیگر نخواهد رسید. شاخص کل هم‌وزن امروز 820 واحد ریزش داشت و خودش را به ارتفاع 456 هزار و 310 واحد رساند و شاخص فلزات اساسی هم 1.99 درصد کاهش رقم یک میلیون و 89 هزار و 567 واحد را نشان داد.

در میان نمادهای پرتراکنش امروز نمادهای «شستا»، «خودرو»، «شپنا»، «فولاد»، «وتجارت»، «خساپا» و «فملی» دیده می‌شدند که نمادهای «فملی»، «شستا»، «خودرو» و «ومعادن» بیشترین تأثیر منفی و «نوری»، «شپنا» و همچنین «فارس» بیشترین تأثیر مثبت را روی شاخص کل بورس داشتند.

در نمادهای فولادی نیز هم سهام مثبت و هم سهام منفی دیده می‌شد. نمادهای «سپنتا» و «نورد و قطعات فولادی» بیشترین رشد قیمت را در سهم‌های فولادی داشتند اما «کالسیمین»، «فولاد امیرکبیر کاشان»، «فولاد خراسان»، «فولاد آلیاژی ایران» و «تولیدی فولاد سپید فراب کویر» بیشترین کاهش قیمت را در سهام خود داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *