جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 21 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

جنایت بورس کالا در تعیین قیمت پایه شمش و میلگرد/ نودرکاران به دخالت جهت‌دار بورس معترضند

دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران ضمن اعتراض به نحوه تعیین قیمت پایه شمش و میلگرد در دو هفته اخیر در بورس کالا تاکید کرد: انجمن نودرکاران به دخالت جهت‌دار بورس کالا در تعیین قیمت‌ها انتقاد دارد، زیرا وقتی قیمت پایه شمش در بورس 8 هزار و 73 تومان بود و نرخ آن در بازار آزاد نیز 8 هزار و 800 تومان بود و حتی روی این قیمت‌ها هم مشتری نداشت، بورس کالا با سوء استفاده از شیوه‌نامه دولت که در مرحله پیشنهاد بود، قیمت‌ها را دستکاری کرد و با این جنایت موجب افزایش نرخ شمش و میلگرد شد.

به گزارش فولادبان؛ سه روز پیش انجمن نوردکاران فولادی ایران در نامه‌ای به معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت و مدیرعامل بورس کالا خواستار توقف معاملات و اصلاح قیمت‌ها در بورس کالا شده است. انجمن نودرکاران در این نامه که رونوشت آن به معاون قضایی دادستان کل کشور نیز ارسال شده به دلیل آنچه عدم محاسبه صحیح قیمت پایه شمش و میلگرد در دو هفته اخیر دانسته، تاکید داشته است که اشتباه محاسباتی بورس کالا موجب ایجاد فاصله اندک 3 درصدی بین قیمت پایه شمش و میلگرد در بورس شده و ضرر و زیان نودرکاران را به همراه داشته است.

با توجه به این که اگر این نامه مورد توجه مسئولان بورس کالا و وزارت صمت قرار گیرد، می‌تواند تاثیر مهمی در تغییر قیمت پایه محصولات فولادی در هفته پیش‌رو داشته باشد، فولادبان در تلاش است تا در گفت‌وگو با اعضای اصلی انجمن نوردکاران ابعاد گوناگون این نامه و علت ارسال آن را از آنها جویا شود. البته ما در روزهای آینده نیز پیگیر دریافت پاسخی مناسب درباره احتمال اشتباه محاسباتی در تعیین قیمت پایه شمش و میلگرد در دو هفته اخیر از سوی مدیران شرکت بورس کالا و اعضای اصلی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خواهیم بود.

اما تورج امینی، دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران در این‌باره به خبرنگار ما گفت: این نامه گویای تمام نظرات انجمن است. در مجموع ما به دخالت جهت‌دار بورس کالا در تعیین قیمت‌ها انتقاد داریم، زیرا وقتی قیمت پایه شمش در بورس 8 هزار و 73 تومان بود و نرخ آن در بازار آزاد نیز 8 هزار و 800 تومان بود و حتی روی این قیمت‌ها هم مشتری نداشت، بورس کالا با سوء استفاده از شیوه‌نامه دولت که در مرحله پیشنهاد بود، قیمت‌ها را دستکاری کرد و نرخ پایه شمش را با احتساب مالیات بیش از 10 هزار تومان اعلام کرد. این کار در واقع جنایتی بود که بورس کالا در روند رکودی بازار که کسی شمش 8 هزار و 800 تومانی را نمی‌خرید و قیمت میلگرد کمی بیشتر از 10 هزار تومان بود، مرتکب شد.

وی افزود: بورس کالا با این روش در اوج کسادی بازار که با توجه به برودت هوا کمتر فعالیت عمرانی یا ساخت‌وسازی در کشور انجام می‌شد و تقاضا برای مقاطع فولادی به یک سوم رسیده بود، بازار را گرم کرد و قیمت میلگرد را به 12 هزار تومان و شمش را به 11 هزارو 400 تومان رساند. این کاری است که فقط از عهده بورس کالا بر می‌آید چون به نظرات هیچ انجمن و نهادی توجه ندارد.

امینی با تاکید بر این که بعید می‌داند بورس کالا به اعتراض انجمن نوردکاران توجه کند، ادامه داد: انجمن نوردکاران مراتب اعتراض خود را به معاون رئیس‌جمهور، معاون وزیر صمت، معاون قضایی دادستان کل کشور و مدیرعامل بورس کالا به صورت حضوری و مکتوب اعلام کرده و قول‌هایی هم گرفته است، اما به نظر می‌رسد در هفته آینده نیز بورس کالا همچنان روش‌های قبلی خود را پیگیری کند و در این زمینه گوش شنوایی نداشته باشد. در واقع، می‌توان گفت با این سیاست‌های ناآزموده، سرمایه شرکت‌های نوردی عین یک پالت یخ رفته‌رفته آب می‌شود و ما حقیقتا نمی‌توانیم در برابر این اتفاقات بی‌تفاوت باشیم.

دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران به فاصله اندک میان قیمت شمش و میلگرد در بورس کالا اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون فاصله بین قیمت شمش و میلگرد بسیار کم شده، این در حالی است که طبق مصوبه سازمان حمایت این فاصله باید 11 درصد باشد که متاسفانه با این روش قیمت‌گذاری بورس کالا، اختلاف میان نرخ شمش و میلگرد به حدود 3 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: نکته دیگر این است که کرایه حمل‌ونقل و سایر هزینه‌های نودرکاران نیز روز به روز افزایش می‌یابد و در نهایت بار این هزینه‌ها بر دوش مصرف‌کننده نهایی و البته خود نودرکاران قرار می‌گیرد هست که به هیچ وجه نمی‌توانند با این روش قیمت‌گذاری هزینه‌های خود را پوشش دهند.

امینی در پایان ضمن ابراز امیدواری درباره به ثمر رسیدن اعتراضات انجمن نوردکاران عنوان کرد: ما خوش‌بین هستیم که این نامه‌نگاری‌ها به نتیجه مثبت برسد و با تعدیل قیمت‌ها، فاصله قیمت شمش تا میلگرد کاهش یابد؛ کما اینکه تا کنون از وزارت صمت پاسخ‌هایی مبنی بر بازنگری در شیوه‌نامه و اصلاح آن دریافت کرده‌ایم که امیدواریم این وعده‌ها عملیاتی شود، چون فاصله حرف تا عمل بسیار است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors