جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 20 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تداوم تب رشد هیجانی قیمت مقاطع/ ارائه تخفیف‌های مناسب‌تر از دیروز

تب افزایش هیجانی نرخ مقاطع طویل فولادی در روز کاهش قیمت ارز ادامه دارد، گرچه تعداد معدودی از مبادی به کاهش اندک نرخ‌هایشان پرداخته‌اند و برخی نوردکاران و البته بنگاه‌داران نیز به ارائه تخیف‌های مناسب‌تری از روزهای آشفته گذشته می‌پردازند.

به گزارش فولادبان؛ در شرایطی که امروز تب رشد نرخ دلار در بازار آزاد کمی پایین آمده و شاهد کاهش 200 تومانی نرخ دلار نقدی و افت 100 تومانی قیمت دلار دستوری و رسیدن این دو به رقم 26 هزار و 100 تومان و رقم 26 هزار و 200 تومان هستیم و البته آخرین نرخ فروش اسکناس دلار روی تابلوی صرافی ملی نیز با کاهش 50 تومانی نسبت به صبح امروز و افزایش 90 تومانی نسبت به عصر دیروز به با رقم 26 هزار و 70 تومان اعلام شده است، اما افزایش قیمت اعلامی مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد در بیشتر مبادی همچنان ادامه دارد.

البته شنیده‌های ما از فعالان بازار آهن از این حکایت دارد که قیمت‌های افزایشی امروز بیشتر فقط در لفظ و البته برای تداوم به التهابات موجود در بازار اعلام شده است، وگرنه در این روز پنجشنبه که دلار هم کمی پایین آمده، کمتر خریدار واقعی حاضر می‌شود روی این قیمت‌های صعودی از نوردکاران خرید کند.

ولی با این وجود هنوز هم برخی بازاریان آهن یا نوسان‌گیران بازار فولاد به دنبال پر کردن انبارهای خود روی این رقم‌های نجومی هستند، قیمت‌هایی که البته ممکن است با کوچکترین تلنگری فرو بریزد؛ تلنگری که می‌تواند از کاهش نرخ دلار حاصل شود. در این میان البته هستند نوردکارانی که برخلاف سایر هم‌صنفان خود در روز جاری یا اقدام به کاهش قیمت‌ها کرده‌اند یا برای جذب مشتری به ارائه تخفیف‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی می‌پردازند.

البته باید توجه داشت که اعمال قیمت‌های ۵۴۰ تا ۵۵۰ دلاری منطقه CIS برای نرخ پایه میلگرد در معاملات سه هفته بعدی بورس کالا می‌تواند مجددا افزایش حداقل هزار تومانی نرخ مقاطع طویل در بازار آزاد را به همراه داشته باشد، اما برخی نوردکاران از همین الان به استقبال قیمت‌های سه هفته بعد رفته‌اند و بعضا نرخ میلگرد ۱۴ آجدار را در روز جاری به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان نیز رسانده‌اند. این در حالی است که کاهش مثلا هزار تومانی نرخ دلار در این سه هفته می‌تواند موجب ضرر بسیاری از نوسان‌گیرانی شود که روی این قیمت‌های نجومی اقدام به خرید مقاطع می‌کنند.

نکته دیگر آن است که اکنون فاصله بین قیمت مقاطع طویل در بورس کالا و بازار آزاد بسته به نوع محصول و شرکت تولیدکننده به طور متوسط به ۵۰۰ تا هزار تومان رسیده است و این فاصله قیمتی، چیزی جز رانت در اختیار خریداران محصولات نوردی نمی‌گذارد که می‌توانند بدون در نظر گرفته کرایه حمل‌ونقل روی هر ۱۰ تن بار خود بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان پول سیاه به جیب بزنند.

از این جهت، می‌توان گفت اجرا شدن بخشی شیوه‌نامه جدید یعنی تعیین نرخ‌ها بر مبنای قیمت محصولات منطقه CIS و هم‌زمان عدم ممنوع کردن خرید و فروش خارج از شبکه از سوی تولیدکنندگان موجب ایجاد آشفتگی کلانی در بازار آزاد شده است. بیشترین آشفتگی نیز کمکان در بخش انحصاری‌تر بازار یعنی حوزه ورق مشاهده می‌شود که فاصله بین نرخ انواع محصولات آن در بازار آزاد و بورس کالا به ۳ تا ۶ هزار تومان رسیده است.

هم‌اکنون (۱۲:۵۰ پنجشنبه ۲۰ آذر) در میان قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی شاهد رشد ۵۰ تا ۴۰۰ تومانی انواع میلگرد آجدار هستیم و البته تعداد معدودی از مبادی فروش این حوزه نیز یا قیمت محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند یا اقدام به کاهش ۵۰ تومانی نرخ‌هایشان کرده‌اند.

در این میان قیمت برخی محصولات حوزه نبشی و ناودانی نیز تا سقف ۱۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است و البته برخی مبادی این حوزه نیز نرخ محصولاتشان را یا ثابت نگه داشته‌اند یا اعلام قیمت‌های جدید را به روز شنبه موکول کرده‌اند. در این میان قیمت انواع تیرآهن کیلویی نیز بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان رشد داشته و بیشتر شنیده‌ها از بنگاه‌های تهران نیز از ثبات نسبی نرخ سایزهای مختلف تیرآهن ذوب آهن حکایت دارد.

همچنین در میان مبادی فروش حوزه لوله و پروفیل هم دوگانگی بین افزایش یا کاهش قیمت‌ها مشاهده می‌شود؛ به نحوی که برخی مبادی اقدام به افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی نرخ محصولاتشان کرده‌اند و برخی مبادی نیز بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان قیمت برخی سایزهای خود را کاهش داده‌اند، اما همچنان نرخ پروفیل پرمصرف با ضخامت ۲ در کانال فضایی ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان قرار دارد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors