جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 17 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

روز پرنوسان بورس پس از شکست مقاومت/ فلزات اساسی برای مثبت ماندن دست‌وپا می‌زنند

پس از تجربه یک روز بهشتی برای بازار سرمایه در روز گذشته و شکسته شدن مقاومت 1.5 میلیونی شاخص کل، امروز نماگر اصلی بازار بازهم سهامداران را سوار یک ترن هوایی کرد و روزی پر افت‌وخیز را برایشان به یادگار گذاشت که در نهایت هم با منفی شدن بورس به پایان رسید.

به گزارش فولادبان؛ پس از اینکه روز گذشته، بورس یک روز بهشتی را تجربه کرد و به بهترین شکل ممکن مقاومت یک میلیون و 500 هزار واحدی را شکست، بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که مقصد بعدی مقاومت رقم یک میلیون و 600 هزار واحدی باشد، اما امروز چسبندگی کانال یک میلیون و 520 هزار واحدی بیشتر از مراتب بالاتر بود. کارشناسان بازار سرمایه ریسک‌پذیر نبودن سرمایه‌گذاران را دلیل اصلی این افت‌وخیزها در بازار می‌دانند، چراکه بسیاری از سهامداران هنوز هم به دنبال سودهای کوتاه‌مدت هستند و تصمیم دارند که این بازار را پس از دریافت سودهایی فوری ترک کنند.

امروز، شاخص کل بازار سرمایه، سهامداران این بازار را سوار یک ترن هوایی کرد. به نحوی که در ابتدایی‌ترین دقایق معاملات  جاری، رنج خوردن بازار حاکی از آن بود که امروز میزان عرضه سهم‌ها از میزان تقاضا پیشی گرفته است، چراکه شاخص کل در دقایق ابتدایی حدود 50 واحد افزایش پیدا کرد و در 10 دقیقه بعدی، 300 واحد پایین آمد، اما بعد از آن نوبت سربالایی بود تا میزان هیجان را بالا ببرد. سپس شاخص کل پس از افت ریز خود در دقاق بعدی تا مرز 1.53 میلیون واحد بالا رفت، اما این نقطه اوجی برای ایجاد ترس در دل سهامداران بود، چراکه از آن پس این نماگر با شیبی تقریبا تند شروع به سقوط کرد تا اینکه در پایان معاملات افتی بیش از 10 هزار واحدی را نشان داد.

در معاملات روز جاری، شاخص کل هم‌وزن نیز رفتاری شبیه شاخص کل داشت و ابتدا با شیبی تند رشد کرد، بعد کمی افت را تجربه کرد و سپس با شیب تقریبا تند بالا رفت تا به نوک قله 445 هزار و 695 واحدی برسد. این شاخص اما از همین‌جا با سر به طرف پایین حرکت کرد و تا انتهای معاملات امروز به روند نزولی خود ادامه داد، اما در انتهای معاملات امروز مجموعا 785 واحد افزایش یافت تا ثابت کند در روز جاری حجم معاملات به نفع بورس بوده است، ولی عرضه بیشتر سهم‌های شاخص‌ساز موجب افت شاخص کل شده است.

عجله در عرضه و همچنین قیمت‌گذاری شیوه‌نامه فولادی‌ها و از طرف دیگر تعجیل سهامداران در کسب سود فوری باعث شد که امروز شاخص فلزات اساسی هم تغییرات زیادی را تجربه کند، به طوری که این شاخص در ابتدای معاملات با شیبی تند راهی دره‌های تند سقوط شد، ولی در نیم ساعت بعدی با شیبی نسبتا تند بیش از 6 هزار واحد بالاتر آمدند و سقف یک میلیون و 24 هزار واحدی را تجربه کرد. البته این نقطه پایان خط نبود و این شاخص در ادامه با سرعت اندک حدود هزار واحد پایین آمد و بعد از آن در سرازیری سقوط با شیب تند قرار گرفت و در پایان معاملات به یک میلیون و 17 هزار و 633 واحد رسید.

در معاملات روز جاری، شاخص کل بازار سرمایه در لحظه بسته شدن معاملات (12:30 دوشنبه 17 آذر)، 10 هزار و 136واحد نسبت به روز گذشته افت کرد و به یک میلیون و 512 هزار و 972 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 785 واحد رشد کرد و در ارتفاع 442 هزار و 867 واحد متوقف شد و شاخص فلزات اساسی هم 3 هزار و 131 واحد پایین آمد و در پایان رقم یک میلیون و 17 هزار و 633 واحد را نشان داد.

امرو، فهرست پرتراکنش‌های بورس شامل نمادهای «وتجارت»، «خودرو»، «شستا»، «خساپا»، «خگستر»، «غزر» و «وبصادر» بود و همانطور که مشخص است گروه خودرویی بهترین عملکرد را از خودش نشان داده است. علاوه بر این، نمادهای «تاپیکو»، «فولاد»، «کگل»، «کچاد»، «خودرو»، «وغدیر» و «وامید» از تأثیرگذارترین‌ها در منفی شدن شاخص امروز بودند.

فولادی‌ها اما در معاملات امروز، روز خوبی را نداشتند و مانند معدنی‌ها دست به سر ماندند. البته درست است که در روز جاری برخی شرکت‌های فولادی رشد خوبی را تجربه کردند، اما امروز بیشتر نمادهای این حوزه خون به پا کردند؛ به نحوی که امروز در میان نمادهای فولادی بازار سرمایه، نمادهای «سپنتا»، «تولیدی فولاد سپید فراب کویر کاشان» و «فولاد خراسان» بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند، اما شرکت‌هایی مانند «فولاد مبارکه اصفهان»، «معدنی و صنعتی چادرملو» و همچنین «معدنی و صنعتی گل گهر» بیشترین افت قیمت را تجربه کردند و تأثیر به‌سزایی هم بر شاخص کل گذاشتند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors