جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 15 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

رشد نسبتا شدید قیمت مقاطع فولادی/ تحریک از سوی بازارهای جهانی و بورس کالا

در شرایطی که نرخ دلار در بازار آزاد پس از افزایش ملایم ابتدای صبح، فعلا به رقمی 50 تومان پایین‌تر از نرخ عصر پنجشنبه خود بازگشته، قیمت مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد با شیب نسبتا تندی رو به رشد گذاشته است و به نظر می‌رسد احتمال افزایش قیمت محصولات فولادی در عرضه‌های این هفته بورس کالا بر اثر رشد قیمت فولاد در منطقه CIS، بازار آهن را به سمت بالا رفتن نرخ‌ها تحریک کرده است.

به گزارش فولادبان؛ امروز در شرایطی که نرخ دلار در بازار آزاد در معاملات چند ساعت پیش کار خود را با رشد 200 تومانی آغاز کرده بود، در یک ساعت گذشته، این نرخ به زیر مرز 26 هزار تومانی بازگشته و حتی به رقم 25 هزار و 850 تومان یعنی 50 تومان ارزان‌تر از عصر پنجشنبه بازگشته است. در این شرایط نرخ دلار دستوری نیز به رقم 25 هزار و 800 تومان، یعنی 200 تومان پایین‌تر از عصر پنجشنبه بازگشته است، اما آخرین نرخ فروش اسکناس دلار صرافی ملی هنوز هم رقم 25 هزار و 700 تومان را نشان می‌دهد که حاکی از افزایش 230 تومانی آن نسبت به روز پنجشنبه است.

این در حالی است که آخرین خبرها از صحنه سیاسی کشور از تشدید اختلافات بر سر قانون اخیر مجلس درباره رفع تحریم‌ها حکایت دارد، اما به نظر می‌رسد که فعلا بازارساز در تلاش برای جلوگیری از رشد مجدد افسارگسیخته نرخ ارز است و از آن مهم‌تر، وزنه بایدنی بودن فضا و احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات در چند ماه آینده هنوز هم نسبت به احتمال زیر سوال رفتن آینده مذاکرات و افزایش نرخ ارز در طرف تقاضا سنگین‌تر است و به همین دلیل هنوز هم شاهد رشد حباب‌دار نرخ ارز نیستیم، گرچه در روزهای پس از ترور شهید فخری‌زاده، روند کاهشی دلار به طور کامل متوقف شده است و امید چندانی برای بازگشت نرخ دلار به کانال زیر 25 هزار تومان وجود ندارد.

در این میان اما در بازار جهانی فولاد نیز سیر صعودی قیمت‌ها همچنان به صورت پرشتاب ادامه دارد و اگر قرار باشد نرخ پایه محصولات فولادی در بورس کالا در هفته جاری برمبنای نرخ‌های منطقه‌ای هفته گذشته CIS طبق اعلام نشریه متال بولتن تعیین شود، با توجه به رشد 20 دلاری نرخ بیلت صادراتی CIS و افزایش 50 دلاری نرخ میلگرد صادراتی این منطقه، احتمالا در عرضه‌های این هفته بورس کالا (با احتساب مالیات) شاهد رشد بیش از 350 تومانی قیمت پایه شمش بلوم و حدودا 1000 تومانی قیمت پایه میلگرد آجدار نسبت به هفته گذشته خواهیم بود.

اگر این اتفاق رخ دهد، در درجه اول قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا به جایی می‌رسد که احتمال بدون مشتری ماندن مجدد عمده عرضه‌ها را مانند چند هفته گذشته، بیشتر می‌کند که این مساله راه را برای صادرات فولادسازان بخصوص در شرایطی که نرخ بیلت صادراتی ایران به رقم بسیار بالای 480 دلار در هر تن رسیده است، هموار می‌کند. اگر هم قرار بر انجام شدن معاملات در بورس کالا باشد، طبیعتا با رسیدن قیمت کشف‌شده میلگرد آجدار به بالای مرز 12 هزار تومان (با احتساب مالیات)، قمیت محصولات فولادی نیز سر به فلک خواهد کشید و افزایش هزار تومانی نرخ میلگرد تا پایان هفته بخصوص در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه حتی در صورت ثبات نسبی نرخ دلار دور از انتظار نخواهد بود.

اما اگر این اتفاق رخ ندهد و در میان قیمت‌های پایه این هفته محصولات فولادی در بورس کالا شاهد رشد خاصی نسبت به هفته گذشته نباشیم، بازهم اگر اثر قیمت‌های بالای هفته گذشته با روند رو به افزایش نرخ ارز همراه شود، قیمت محصولات فولادی تا پایان هفته با شیب ملایمی رو به رشد خواهد گذاشت. کما این که امروز هم در شرایطی که در ابتدای صبح نرخ دلار در بازار آزاد رو به رشد گذاشته بود، در قیمت‌های اعلام‌شده برای انواع مقاطع طویل، عمدتا شاهد رشد 200 تا 500 تومانی بیشتر این مقاطع بودیم. البته اگر قرار بر ثبات نرخ ارز و عدم تغییر قیمت‌های پایه بورس کالا باشد، با توجه به جو رکودی بازار در این اوضاع آب‌وهوایی و کرونایی، طبیعتا روند افزایش قیمت‌ها بیش از این ادامه پیدا نخواهد کرد.

هم‌اکنون (ساعت 13:45) در میان قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد رشد 50 تا بعضا 600 تومانی انواع میلگرد آجدار هستیم و البته بیشتر رشدها فعلا در کانال 200 تا 400 تومان بوده است. نکته جالب این که امروز بسیاری از مبادی فروش میلگرد آجدار مانند سایر روزهای افزایشی بازار به اعلام قیمت‌های دوم و سوم نیز پرداختند و البته برخی از این مبادی نیز چون احتمال می‌دهند، قیمت‌ها در روزهای آینده بیشتر افزایش پیدا کند، خیلی زود فروش‌هایشان را بسته‌اند.

همچنین در میان قیمت‌های اعلام‌شده برای انواع تیرآهن کیلویی نیز تا اینجای کار بیشتر تولیدکنندگان این حوزه در روز جاری قیمت‌های خود را بین 200 تا 400 تومان افزایش داده‌اند. همچنین شنیده‌های ما از بنگاه‎های تهران نیز از ثبات نسبی تا افزایش 20 هزار تومانی نرخ هر شاخه تیرآهن ذوبی در سایزهای پرمصرف حکایت دارد و قیمت تیرآهن‌های شاخه‌ای پروفیل صنعت ماهان نیز بین 50 تا 100 هزار تومان رشد کرده است.

امروز همچنین قیمت بیشتر انواع محصولات حوزه لوله و پروفیل نیز ثابت اعلام شده است و البته برخی مبادی این حوزه نیز اقدام به کاهش 100 تا 300 تومانی نرخ‌هایشان کرده‌اند و در میان قیمت محصولات حوزه نبشی و ناودانی نیز با وجود اعلام نشدن قیمت دقیق روزانه از سوی برخی مبادی به دلیل نوسانات شدید قیمت‌ها، عمدتا شاهد رشد 400 تا حتی 900 تومانی قیمت این محصولات در سایزهای مختلف هستیم.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors