جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 13 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ثبات نسبی قیمت بیشتر محصولات فولادی در سومین روز اجرای شیوه‌نامه/ بازار آهن تاب مقاومت در برابر گرانی شیوه‌نامه‌ای را خواهد داشت؟

امروز در حالی که نرخ دلار در بازار آزاد با شیب نسبتا تندی روی ریل صعودی قرار گرفته است، نرخ مقاطع فولادی در سومین روز اجرای شیوه‌نامه با ثبات نسبی نسبت به روز گذشته همراه شده و در این میان برخی تولیدکنندگان هم برای جذب مشتری در وضعیت رکودی این روزهای بازار قیمت محصولات خود را کاهش داده‌اند. اما باید دید آیا بازار آهن تاب مقاومت درباره تمایل اجراکنندگان سریع شیوه‌نامه به گرانی محصولات را دارد یا قیمت‌ها در هفته آینده نیز همچنان ثابت خواهد ماند؟

به گزارش فولادبان؛ در شرایطی که پس از تنش‌های سیاسی عصر دیروز و تایید سریع قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها از سوی شورای نگهبان و ابلاغ فوری آن از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور، نرخ دلار در بازار آزاد مجددا رو به افزایش گذاشته و شاهد آن هستیم که رفته رفته قیمت دلار دوباره به کانال 26 هزار تومان بازمی‌گردد، ظاهرا بازارساز حداقل روی تابلوی صرافی ملی با این روند مخالفت کرده و با کاهش 50 تومانی نرخ فروش اسکناس دلار، رقم آن را به 25 هزار و 470 تومان رسانده است.

در این شرایط اما به نظر می‌رسد بازار آزاد آهن همچنان کشش افزایش بیشتر قیمت‌ها را ندارد و به همین دلیل بیشتر تولیدکنندگان مقاطع فولادی در روز جاری قیمت‌هایشان را ثابت اعلام کرده‌اند و حتی برخی از آنها نیز در این اوضاع رکودی بازار دست به کاهش ملایم نرخ محصولاتشان برای جذب مشتری زده‌اند.

در این میان اما باید توجه داشت که در هر صورت اگر قرار بر اجرای شیوه‌نامه جدید دولت باشد و همچنان وزارت صمت بخواهد ضریب 80 درصد CIS را به عنوان وحی منزل در نظر بگیرد، با شتاب عجیبی که این روزها در رشد قیمت بیلت CIS شاهد آن هستیم، حتی اگر نرخ دلار نیمایی دستخوش تغییرات زیادی نشود، قیمت پایه شمش بلوم در بورس کالا در هفته‌های آینده بالا خواهد رفت و طبیعتا قیمت شمش القایی در بازار آزاد نیز رو به رشد می‌گذارد.

البته این اتفاق در شرایطی رخ خواهد داد که وزارت صمت برخلاف نص صریح نسخه نهاوندیان، به‌جای قیمت‌های CIS در هفته آخر ماه میلادی بخواهد قیمت پایه شمش را بر مبنای هفته قبل از عرضه در نظر بگیرد و به نظر می‌رسد با توجه به این که برخی خبرها از احتمال تغییر بندهایی از شیوه‌نامه در آیین‌نامه اجرایی آن که در هفته آینده از سوی وزارت صمت ارائه می‌شود، حکایت دارد، ممکن است این اتفاق با فشار فولادسازان رخ دهد.

نکته اینجاست که در صورت وقوع این اتفاق، نه تنها رشد حدودا 19 دلاری متوسط نرخ بیلت صادراتی CIS در هفته گذشته موجب بالا رفتن قیمت شمش در بورس کالا خواهد شد، بلکه افزایش حدودا 50 دلاری نرخ میلگرد صادراتی این منطقه نیز می‌تواند رشد شدید قیمت پایه میلگرد در عرضه‌های هفته بعدی بورس کالا را به همراه داشته باشد.

اما حتی اگر این اتفاق رخ ندهد نیز با توجه به این که اکنون مارجین سود تولیدکنندگان میلگرد براساس آخرین قیمت‌های کشف‌شده در بورس کالا حدود 3 درصد است، طبیعتا باید منتظر افزایش بیشتر قیمت میلگرد در معاملات بورس کالا در هفته‌های آینده باشیم؛ مگر این که نوردکاران همچنان بخواهند مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنند که در این شرایط نیز در صورت جدی شدن اجرای شیوه‌نامه، این کارشان می‌تواند در هفته‌های آینده غیرقانونی تلقی شود.

بنابراین در مجموع می‌توان گفت در شرایطی که المان‌های CIS و شیوه‌نامه همچنان می‌تواند بازار را به سمت افزایش هرچه بیشتر قمیت‌ها هدایت کند، اما وضعیت رکودی شش هفته اخیر بازار آهن به نوعی تاب افزایش بیشتر قیمت‌ها را ندارد و این اتفاق را می‌توان از ثبات و کاهش ملایم امروز و دیروز نرخ محصولات فولادی درک کرد.

ولی بازهم به نظر می‌رسد براساس روال ماه‌های اخیر قدرت طرف عرضه و تصمیم‌گیر دولتی از قدرت طرف تقاضا بیشتر باشد و در این کشمکش برای ثابت نگه داشتن یا افزایش نرخ‌ها، دستوردهندگان به گرانی پیروز میدان شوند و بالاخره مقاومت‌های این روزهای طرف تقاضا بشکند و قیمت‌ها خواه ناخواه حداقل هزار تومان نسبت به وضعیت امروز بالاتر برود. حال اگر این وسط تنش‌های سیاسی موجب تداوم رشد قیمت دلار در روزهای آینده شود، این مساله می‌تواند به گرانی هرچه بیشتر مقاطع فولادی در بازار آزاد ایران براساس نسخه جدید نهاوندیان دامن بزند.

در هر صورت، هم‌اکنون (ساعت 13:00 پنجشنبه 13 آذر) براساس قیمت‌های روز اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد ثبات نسبی قیمت عمده انواع میلگرد آجدار و کاهش 50 تا 200 تومانی نرخ محصولات برخی تولیدکنندگان این حوزه هستیم. در این میان، بیشتر تولیدکنندگان تیرآهن کیلویی و شاخه‌ای از جمله ذوب‌آهن اصفهان نرخ محصولات خود را در روز جاری ثابت اعلام کرده‌اند و فقط فولاد ظفر بناب نرخ تیرآهن‌های خود را نسبت به دیروز 50 تومان کمتر کرده است.

همچنین عمده تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی نیز در روز جاری نرخ محصولاتشان را ثابت اعلام کرده‌اند و البته فولاد ناب تبریز قیمت محصولات 12 متری خود را که در دو روز گذشته اعلام نکرده بود، با افزایش 400 تا 1100 تومانی همراه کرده است. در این میان شنیده‌های ما از قیمت محصولات حوزه لوله و پروفیل نیز از ثبات نسبی تا کاهش ملایم 100 تا 200 تومانی قیمت این محصولات حکایت دارد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors