جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 12 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ثبات نسبی نرخ میلگرد و تیرآهن در دومین روز اجرای شیوه‌نامه/ آشفتگی بازار لوله و پروفیل

در دومین روز اجرای رسمی شیوه‌نامه جدید دولت در بورس کالا، در شرایطی که نرخ دلار در بازار آزاد با شیب اندکی روی ریل نزولی قرار گرفته است، قیمت میلگرد و تیرآهن با توجه به معاملات نه‌چندان پررونق امروز مقاطع در بورس کالا فعلا به شرایط ثبات نسبی رسیده، اما شرایط قیمت محصولات حوزه لوله و پروفیل همچنان روی شیب تند افزایشی قرار گرفته است.

به گزارش فولادبان؛ در شرایطی که روز گذشته نرخ دلار در بازار آزاد بر اثر هیجان ایجادشده ناشی از طرح مجلس برای خروج از برجام در صورت تداوم عمل نکردن اروپا به تعهدات برجامی‌اش، با شیب تندی رو به رشد گذاشته بود، امروز حباب ایجادشده در نرخ دلار در روز گذشته کمی تخلیه شده و نرخ دلار نقدی تا این لحظه (ساعت 14:10 چهارشنبه 12 آذر) با افت 600 تومانی نسبت به دیروز به رقم 25 هزار و 700 تومان رسیده و البته نرخ دلار دستوری نیز با کاهش 500 تومانی با رقم 25 هزار و 800 تومان اعلام شده است. البته امروز بازارساز حداقل روی تابلوی صرافی ملی تمایلی به کاهش نرخ دلار نشان نداده و آخرین قیمت فروش اسکناس روی تابلوی این صرافی همچنان مثل دیروز 25 هزار و 620 تومان درج شده است.

در این میان اما معاملات امروز مقاطع فولادی در بورس کالا نیز نشان داد با وجود این که عمده مقاطع عرضه‌شده یا روی تابلو نرفتند یا معامله نشدند، اما بخش مهمی از معاملات میلگرد با نرخ پایه 10 هزار و 87 تومان با رقابت اندکی انجام شد و میانگین موزون میلگرد (به جز ذوب‌آهن) به 10 هزار و 999 تومان (با احتساب مالیات) رسید و این مساله نشان می‌دهد ظاهرا تا اینجای کار رقم 11 هزار تومانی برای میلگرد در بورس کالا تثبیت شده است.

همچنین امروز در بازار آزاد نیز شاهد آن هستیم که امروز بخش زیادی از تولیدکنندگان میلگرد نیز نسبت به دیروز نرخ‌های خود را ثابت اعلام کرده‌اند و البته تخفیف‌های مناسبی هم نسبت به نرخ‌های اعلامی خود می‌دهند. حال با توجه به این که متوسط نرخ میلگرد 14 آجدار در بازار آزاد در روز گذشته به حدود 11 هزار تومان رسیده بود، به نظر می‌رسد نرخ میلگرد در همین حوالی 11 هزار تا حداکثر 11 هزار و 500 تومان تثبیت شده است و فعلا افزایش بیشتری برای قیمت این محصول پیش‌بینی نمی‌شود.

البته این مساله به شرطی رخ خواهد داد که نص صریح شیوه‌نامه درباره این که مبنای قیمتی محصولات CIS، نرخ‌های اعلام‌شده در متال بولتن در هفته آخر ماه میلادی است، رعایت شود. یعنی تا پایان این ماه میلادی مثل امروز نرخ 490 دلاری برای میلگرد CIS در نظر گرفته شود و رشد 50 دلاری این هفته نرخ این محصول نسبت به روز گذشته، تغییری در قیمت پایه عرضه‌های مقاطع در هفته آینده ایجاد نکند و فقط تغییرات احتمالی دلار نیمایی روی این قیمت اثرگذار باشد.

اگر این اتفاق رخ دهد، در صورت ثبات نسبی نرخ دلار در کانال 25 هزار و 500 تا 26 هزار تومان در بازار آزاد و البته عدم افزایش بیشتر قیمت شمش القایی و ذوبی در بازار آزاد و بورس کالا در هفته آتی، می‌توان روزهای آرامی را در یکی دو هفته آینده برای بازار مقاطع پیش‌بینی کرد و به نظر می‌رسد معاملات میلگرد در همین کانال 11 تا حداکثر 11 هزار و 500 تومانی البته همراه با تخفیف‌های مناسب برای جذب خریدار ادامه پیدا کند و بازار رفته رفته روی این نرخ از رکود خارج شود؛ گرچه که امروز هم برخی شرکت‌ها با کاهش 100 تا 200 تومانی نرخ محصولاتشان، قیمت میلگردهای آجدار خود را به حداقل نرخ‌های بازار یعنی 10 هزار و 700 تومان رسانده‌اند.

کما این که براساس شنیده‌های ما از بازار تهران و شمال کشور، تا اینجای کار نیز معاملات کمی وضعیت بهتری از هفته گذشته پیدا کرده‌اند و البته با پایان یافتن محدودیت‌های کرونایی این هفته و وضعیت بد آب‌وهوایی ممکن است بازار آهن مجددا روی رونق مناسب و نه افزایش‌های سرسام‌آور را به خود ببیند؛ البته بازهم تاکید می‌کنیم که این مساله در صورت ثبات نسبی نرخ دلار و عدم افزایش قیمت شمش در بازار آزاد و بورس کالا حداقل در یک هفته آتی رخ خواهد داد.

نکته دیگر آن که شنیده‌های ما از بازار محصولات حوزه لوله و پروفیل از افزایش 700 تا 1100 تومانی محصولات این حوزه حکایت دارد و به نظر می‌رسد تولیدکنندگان این حوزه که تا دو روز پیش ناچار از کاهش قیمت‌هایشان بودند، حالا با رشد قابل توجه نرخ ورق مبارکه در بورس کالا، گرانی مجدد محصولاتشان را کلید زده‌اند.

همچنین در شرایطی که روز گذشته دریافت قیمت روزانه از بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی برای ما میسر نشد، امروز شاهد رشد 400 تا حتی بیش از 800 تومانی نرخ بیشتر محصولات این حوزه در بازار آزاد نسبت به دو روز پیش هستیم.

در زمینه تیرآهن نیز با وجود آن که رقابت بر سر خرید این محصول از رقابت بر سر خرید میلگرد بیشتر بود، اما میانگین موزون آن در بورس کالا البته بدون در نظر گرفتن تیرآهن ذوب آهن، به رقم 11 هزار و 668 تومان رسید. رقمی که البته حدود 100 تومان از متوسط نرخ تیرآهن 14 کیلویی در بازار آزاد طبق رصد روز گذشته فولادبان بالاتر است، اما رصد امروز ما نشان می‌دهد که امروز هم بیشتر تولیدکنندگان تیرآهن کیلویی دست به نرخ‌هایشان نزده‌اند و البته نرخ اکثر سایزهای تیرآهن ذوبی نیز ثابت اعلام شده و به نظر می‌رسد بازار این محصول نیز روی کانال قیمتی 11 هزار و 500 تا 11 هزار و 700 تومان به تعادل رسیده است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors