جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 08 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

قیمت پایه بورس کالا از همین هفته بر مبنای 80 درصد CIS

عصر امروز از ساعت 16 تشکل‌های فولادی برای بار دوم مهمان محمد نهاوندیان بودند تا درباره شیوه‌نامه مدیریت بازار فولاد و بحث قیمت‌گذاری مذاکره کنند و نتیجه را برای توقف اجرا یا تغییر بندهایی از این شیوه‌نامه مشخص کنند؛ اما ظاهرا آن‌طور که از شنیده‌های ما برمی‌آید، اجرای شیوه‌نامه نه‌تنها متوقف نمی‌شود، بلکه از این هفته آغاز خواهد شد و نرخ‌های پایه این هفته بورس نیز بر مبنای شیوه‌نامه است.

به گزارش فولادبان؛ طبق شنیده‌ها از منابع آگاه، جلسه امروز به بررسی کلیات شیوه‌نامه گذشت و تنها تا بند 10 آن به طور جزئی مورد بحث قرار گرفت و در پایان بنا بر این شد که همین شیوه‌نامه با تغییراتی برای عرضه شمش‌های القایی و چگونگی عرضه کنسانتره، گندله و آهن‌اسفنجی در بورس کالا اجرا شود. البته این تغییرات نه در خود شیوه‌نامه بلکه در آیین‌نامه اجرایی مربوط به آن اعمال خواهد شد.

همچنین قرار شد دیگر جلسه سومی برای بررسی شیوه‌نامه با حضور معاون اقتصادی رئیس‌جمهور برگزار نشود و از این پس اختیارات مربوط به اجرای شیوه‌نامه به داریوش اسماعیلی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت سپرده شود. البته باید توجه داشت قرار بر اصلاح بندهای خود شیوه‌نامه حداقل تا یک ماه آینده نیست و قرار است معاونت معدنی وزارت صمت آیین‌نامه اجرایی مربوط به این شیوه‌نامه را طوری تدوین کند که نظرات تمام اعضای زنجیره در آن دیده شود و البته ممکن است اسماعیلی در هنگام تدوین این شیوه‌نامه نیز جلساتی را با اعضای تشکل‌های زنجیره فولاد برگزار کند.

همچنین طبق اطلاعات به دست آمده توسط فولادبان، زنگ شروع اجرای شیوه‌نامه و عرضه محصولات در بورس کالا با قیمت پایه تعیین شده در آن، از همین هفته به صدا درمی‌آید و “قرار است قیمت پایه تمام محصولات فولادی در عرضه‌های این هفته بورس کالا 80 درصد نرخ محصولات منطقه CIS  تعیین شود.” گرچه ممکن است در چند هفته آتی، میزان کف عرضه محصولات فولادی در بورس مطابق شیوه‌نامه نباشد و شاید در هفته‌های آتی نیز شاهد رشد محسوس حجم عرضه‌ها یا ایجاد تنوع در آن نباشیم.

ضمن این که براساس شنیده‌های ما احتمالا قرار است ساز و کار عرضه محصولات حوزه لوله و پروفیل در بورس کالا نیز تدوین شود، گرچه هنوز این مساله قطعی نشده است و به مذاکرات روزهای آینده تشکل‌های فولادی با معاونت معدنی وزارت صمت بستگی دارد، اما قرار بر این شده است که فرآیند عرضه کلاف‌های پرمصرف صنعتی و ساختمانی که استفاده خاص ندارند، به‌زودی در بورس کالا آغاز شود.

نکته دیگر این است که قرار شده چگونگی عرضه محصولات صنایع بالادستی شامل کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در بورس کالا در یک ماه آینده بررسی شود و احتمال عرضه این محصولات از ماه‌های آتی در بورس کالا تقویت شد. ظاهرا قیمت پایه این محصولات نیز قرار است به میزان 80 درصد نرخ آنها در منطقه CIS تعیین شود و حتی اگر این ضریب هم نباشد، بازهم به نظر می‌رسد شاهد شد محسوس قیمت این محصولات (بخصوص آهن اسفنجی) در ماه‌های آتی باشیم.

درباره سنگ آهن نیز این‌طور تصمیم گرفته شد که با توجه به تنوع عیار، دانه‌بندی، نوع و عناصر مزاحم این محصول، احتمالا سنگ آهن در بورس کالا عرضه نمی‌شود، اما انجمن سنگ آهن ایران پیشنهاد کرده است تا سامانه‌ای را برای عرضه مزایده‌ای این محصول و کشف قیمت از طریق رقابت زیر نظر خود ایجاد کند که همین مساله می‌تواند موجب نزدیکتر شدن نرخ سنگ آهن در ایران به قیمت‌های جهانی آن شود.

در مجموع به نظر می‌رسد فولادسازان تا اینجای کار نتوانسته‌اند فشار لازم را برای جلوگیری از اجرای شیوه‌نامه با وجود اعتراضات امروز نماینده‌شان به نامه پیش‌دستانه داریوش اسماعیلی مبنی بر تعیین کف عرضه سه‌ماهه واحدهای تولیدی در بورس به دولت وارد کنند و حداقل در یکی دو ماه آینده قرار نیست تغییری در مفاد شیوه‌نامه انجام شود و این موضوع مجددا در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح شود و به نظر می‌رسد تنها راه تامین خواسته‌های فولادسازان این است که نظرات خود را در مذاکرات بعدی با معاونت معدنی وزارت صمت پیگیری کنند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors