جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 07 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

لطمه کاهش واردات زغال‌سنگ از استرالیا بر صنعت فولاد چین

بررسی‌ها نشان می‌دهد محدودیت‌های غیررسمی چین بر واردات زغال‌سنگ از استرالیا بیش از تأثیر بر صنعت معدن استرالیا، بر تولیدکنندگان فولاد در چین آسیب می‌رساند.

به گزارش فولادبان و به نقل از رویترز؛ مقامات چینی اکنون آنچه را که بازار از قبل با آن مواجه شده بود، کم‌وبیش تأیید کرده‌اند؛ یعنی آنها محدودیت شدیدی را بر واردات زغال‌سنگ از استرالیا وضع کرده‌اند. استرالیا بزرگترین صادرکننده زغال‌سنگ کک‌شو در جهان است. این ماده معدنی در تولید فولاد به کار می‌رود. استرالیا همچنین دومین تولیدکننده زغال‌سنگ حرارتی در دنیاست که این زغال‌سنگ در سوخت نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه اظهار داشت که بسیاری از محموله‌های زغال‌سنگ استرالیایی نتوانسته‌اند استانداردهای زیست‌محیطی مد نظر مقامات این کشور را برآورده کنند. البته تقریبا هیچ‌کدام از فعالان صنعت زغال‌سنگ معتقد نیستند که استانداردهای زیست‌محیطی دلیل واقعی تحریم واردات زغال‌سنگ از استرالیا به چین است، اما حداقل سخنگوی وزارت خارجه چین تأیید کرده است که این محدودیت‌ها واقعا وجود دارد.

از زمان ممنوعیت غیررسمی در ماه اکتبر، میزان صادرات زغال‌سنگ استرالیا به چین کاهش یافته است، به طوری که واردات زغال‌سنگ کک‌شو چین از استرالیا در ماه اکتبر به 1.53 میلیون تن کاهش یافت، یعنی سهم استرالیا از کل واردات سوخت چین تا حدود 26 درصد کم شد که در مقایسه با سهم 30 درصدی در سپتامبر و 78 درصدی در مارس که بالاترین سطح از سال 2018 بود، افت چشمگیری را نشان می‌دهد.

در این میان البته اوضاع برای ماه نوامبر وخیم‌تر به نظر می‌رسد، چراکه بر اساس اطلاعات ردیابی کشتی‌ها و بنادر که توسط موسسه Refinitiv جمع‌آوری شده است، فقط 7 محموله از استرالیا، درمجموع 744 هزار تن، تا 25 نوامبر در بنادر چین تخلیه شده است که از این تعداد، چهار مورد به احتمال زیاد زغال‌سنگ کک‌شو بود و سه محموله هم زغال‌سنگ حرارتی بود.

با این حال، این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که 69 کشتی حامل 6.84 میلیون تن زغال‌سنگ استرالیا اکنون منتظر تخلیه در بنادر چین هستند که 34 کشتی در ماه نوامبر وارد آب‌های چین شده‌اند.

مناقشه با چین اکنون تأثیر خود را در صادرات زغال‌سنگ استرالیا نشان داده است، چراکه در 25 روز اول ماه نوامبر، استرالیا فقط 18.4 میلیون تن زغال‌سنگ صادر کرده است، در حالی که این رقم در ماه اکتبر 27.98 میلیون تن بود و بسیار کمتر از بهترین عملکرد ماهانه در سال 2020 است که 32.7 میلیون تن در ماه ژوئن بود.

محدودیت‌های چین، قیمت زغال‌سنگ کک‌شو استرالیا را تحت تأثیر قرار داده است، به طوری که در بورس سنگاپور در روز چهارشنبه قیمت زغال‌سنگ کک‌شو استرالیا به 101.57 دلار در هر تن رسید که کمترین قیمت از ژوئیه 2016 بود و حدود 27 درصد نسبت به رکورد 5 اکتبر و 37.3 درصد نسبت به اوایل ماه مارس که بالاترین میزان در سال جاری بود، کاهش داشته است.

در حالی که قیمت زغال‌سنگ کک‌شو استرالیا در حال سقوط است، اما در بورس کالای دالیان چین، روند قیمت این محصول متفاوت است و روز چهارشنبه به 1339.5 یوان معادل 211.80 دلار در هر تن افزایش یافت.

این قیمت نسبت به اواخر سپتامبر 13.5 درصد بالاتر رفته است و همچنین در حدود 38.5 درصد بالاتر از پایین‌ترین رقم سال جاری است که در پایان ماه آوریل رقم خورد. در آن زمان اقتصاد چین به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای مبارزه با بیماری همه‌گیر ویروس کرونا تقریبا تعطیل بود.

استرالیا عمده بازار جهانی زغال‌سنگ کک‌شو را در اختیار دارد و تنها رقبای جدی آن، ایالات متحده و کانادا هستند. در این میان، طبق ارزیابی موسسه آرگوس، قیمت زغال‌سنگ کک‌شو ایالات متحده در بندر همپتون رودز در ویرجینیا، روز چهارشنبه به 120 دلار در هر تن رسید که نسبت به پایین‌ترین نرخ اخیر آن یعنی 107 دلار در 27 اکتبر 12.1 درصد بالاتر است.

تاجران گزارش کرده‌اند که علاقه چین به خرید زغال‌سنگ کک‌شو از ایالات متحده در سه‌ماهه اول سال آینده افزایش یافته است. آنچه مسلم به نظر می‌رسد این است که احتمالا تنش سیاسی پکن با کانبرا هزینه‌های زیادی را بر بخش فولاد چین در پی خواهد داشت.

در حالی که چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد در جهان، ممکن است بتواند جایگزین زغال‌سنگ کک‌شو استرالیا را با ترکیبی از تولید داخلی بیشتر و افزایش واردات از مغولستان و همچنین از ایالات متحده، کانادا و روسیه جبران کند، اما هزینه این کار برای چینی‌ها خیلی بیشتر خواهد بود.

در عین حال رقبای منطقه‌ای چین در بازار فولاد، مانند ژاپن، کره جنوبی و هند، از این فرصت که در استرالیا ایجاد شده بهره خواهند برد. در حالی که رقابت محدودی برای صادرات فولاد به سایر کشورهای آسیا در بین این کشورها وجود دارد، همچنین باید بگوییم حاشیه سود کارخانه‌های تولید فولاد چین در حال افزایش است، به‌خصوص که قیمت سنگ آهن نیز در ماه‌های اخیر رو به رشد گذاشته است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors