بازی افزایش نرخ‌های عجیب در روز ثبات نسبی بیشتر قیمت‌ها

در حالی که نرخ دلار در بازار آزاد و صرافی ملی اندکی رو به کاهش گذاشته است، برخی مبادی فروش میلگرد آجدار اقدام به افزایش غیرمعمول نرخ‌های خود برای تحریک طرف تقاضا کرده‌اند؛ اما اغلب شنیده‌های ما از فعالان بازار آهن همچنان از تداوم رکود نسبتا شدید معاملات و ثبات نسبی بیشتر قیمت‌ها حکایت دارد.

به گزارش فولادبان؛ امروز در شرایطی که نرخ ارز با سرعتی آرام در مسیر سرازیری حرکت می‌کند و تا این لحظه قمیت دلار نقدی نسبت به عصر دیروز 200 تومان کاهش یافته و نرخ دلار صرافی ملی و دستوری بانک مرکزی هم به ترتیب 200 و 100 تومان کمتر شده است، بیشتر مبادی فروش مقاطع طویل فولادی نرخ‌های خود را ثابت اعلام کرده‌اند، اما در این میان برخی مبادی فروش میلگرد آجدار به صورتی عجیب دست به افزایش اندک نرخ محصولات خود زده‌اند.

در این میان، برخی فعالان بازار آزاد آهن تاکید دارند که با توجه به محدودیت‌های کرونایی اخیر و تداوم کاهش نرخ ارز، همچنان جو کلی حاکم بر بازار تداوم رکود معاملات است و این افزایش‌های اندک جز برای تحریک طرف تقاضا و مقاومت در برابر ریزش بیشتر نرخ‌ها نیست. اما اگر قرار بر تداوم ریزش ملایم نرخ ارز تا زمان روی کار آمدن بایدن باشد، به نظر می‌رسد این مقاومت‌ها راه به جایی نبرد و قیمت میلگرد و سایر مقاطع در هفته‌های آینده نیز کماکان رو به کاهش خواهد گذاشت.

در این میان البته تداوم بلاتکلیفی فعالان بازار از چگونگی اجرای شیوه‌نامه اخیر دولت بخصوص در زمینه نحوه تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا و این که در هفته‌های آینده کدام کالاها با چه حجمی در بورس عرضه خواهند شد نیز به رکود حاکم بر بازار آهن دامن زده است.

اما به نظر می‌رسد با توجه به نبود تقاضا و تداوم انتظارات کاهشی موجود، حتی اگر این شیوه‌نامه به گونه‌ای اجرا شود که نرخ پایه محصولات فولادی بخصوص شمش رو به رشد بگذارد، بازهم خریداران و تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی اقدام به خرید شمش یا میلگرد گران از بورس نخواهد کرد و اغلب پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که کماکان سیر نزول قیمت‌ها در بازار آزاد ادامه پیدا خواهد کرد؛ بخصوص که دولت و مجلس نیز فعلا سعی می‌کنند با نظارت شدید و تشدید فشار بر بازار فولاد نرخ شمش و مقاطع را به وعده 8 تا 9 هزار تومانی‌شان بکشانند.

هم‌اکنون (ساعت 12:00 روز پنجشنبه 6 آذر) در میان قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد ثابت نسبی بیشتر انواع میلگرد آجدار، کاهش بعضا 50 تومانی برخی مبادی و رشد 100 تا 150 تومانی برخی مبادی دیگر هستیم. البته لازم به ذکر است که بعضی از این مبادی افزایشی در روز جاری حتی اقدام به اعلام قیمت دوم کرده‌اند و نرخ دوم محصولات خود را نسبت به نرخ‌های اول بالا کشیده‌اند.

امروز همچنین عمده تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی نرخ محصولات خود را ثابت اعلام کرده‌اند و البته تعداد معدودی از تولیدکنندگان نیز نرخ برخی سایزهای خود را 100 تومان بالاتر بوده‌اند. در روز جاری همچنین نرخ بیشتر انواع تیرآهن کیلویی ثابت اعلام شده و برخی مبادی هم قیمت محصولات خود را 50 تومان کاهش داده‌اند. همچنین لازم به ذکر است که تا این لحظه کار هیچ‌کدام از مبادی مهم حوزه لوله و پروفیل اقدام به اعلام قیمت نکرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *