جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 02 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تثبیت قیمت بالای 100 دلار سنگ آهن؛ برای اولین بار پس از سال 2013

قیمت جهانی سنگ آهن برای اولین بار از سال 2013 تاکنون به بالای 100 دلار رسیده و در این قیمت تثبیت شده است.

Iron Ore Mining

به گزارش فولادبان و به نقل از Investors Fresh News؛ در یک سال گذشته بازار سنگ آهن در برابر آسیب ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا مقاومت بالایی نشان داده است. این در حالی است که بازارهای مختلف دیگر به‌ویژه گاز و نفت با رکود شدیدی مواجه شده‌اند.

بر اساس آمار موسسه اطلاعات اقتصادی S&P Global، نرخ سنگ آهن با افزایش قیمت حدودا 38 درصدی در سال 2020 بهترین عملکرد را در بین کالاها و مواد اولیه داشته است. سنگ آهن ماده اولیه فولاد است که درآمدزاترین فعالیت معدنی حال حاضر جهان محسوب می‌شود.

اندرو گلس، مدیر اجرایی شرکت Avatar Commodities با اشاره به روند قیمت سنگ آهن در یک دهه اخیر گفت: «افزایش خیره‌کننده و بی‌امان قیمت سنگ آهن در سال‌های گذشته که تقریبا به طور کامل ناشی از اشتهای ظاهرا سیری‌ناپذیر چین به مواد اولیه برای تولید فولاد بود، یک نعمت واقعی برای تولیدکنندگان این ماده معدنی است.»

بالا رفتن قیمت سنگ‌آهن، سودهای کلانی را برای شرکت‌های بزرگ تولیدکننده این ماده معدنی در سراسر جهان از جلمه Anglo، BHP و Vale و همچنین سایر تولیدکنندگان بزرگ شامل Rio Tinto و Fortescue به همراه داشته است، چراکه این غول‌های معدنی، سنگ آهن را حتی با هزینه کمتر از 15 دلار در هر تن استخراج می‌کنند و اکنون با نرخ‌هایی بیشتر از 100 دلار به ازای هر تن می‌فروشند.

در سال جاری میلادی، دو عامل مهم سبب رشد قیمت سنگ آهن شده است؛ نخست، افزایش تقاضای سنگ آهن در آسیا که حدود 80 درصد واردات سنگ آهن جهان را بر عهده دارد و دوم، اختلالات در صادرات سنگ آهن برزیل به علت گسترش بیماری کرونا در این کشور.

پیش از این، این نگرانی وجود داشت که قیمت سنگ آهن در سه‌ماهه چهارم سال 2020 شروع به ریزش کند، اما برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها این‌گونه نشد و حتی اخیرا قیمت هر تن سنگ آهن در بازارهای جهانی به 129.5 دلار هم رسیده است.

اریک هدبورگ، تحلیلگر برجسته بازار سنگ آهن در شرکت مشاوره‌ای CRU، اظهار داشته است که سنگ آهن از چشم‌انداز بسیار خوب اقتصاد بین‌الملل سود می‌برد، چراکه انتشار نتایج مؤثر واکسن کرونا، افزایش ارزش پول چین و رشد تقاضای این کشور سبب بهبود اوضاع شده است.

وی همچنین اظهار داشته است: «در اوایل سال 2020 که قرنطینه در کشورهای آسیایی گسترش یافت، عرضه سنگ آهن از تقاضا پیشی گرفت، اما اکنون اوضاع برعکس شده و تقاضا زیاد شده و ذخایر و موجودی‌ها هم در حال کاهش است.»

اطلاعات دولت چین نشان می‌دهد بخش‌های زیرساختی، املاک و سایر صنایع مصرف‌کننده فولاد در این کشور به شدت رشد کرده‌اند و اشتهای این کشور به مصرف فولاد همچنان سیری ناپذیر است.

کالین همیلتون، تحلیلگر موسسه BMO نیز در این زمینه گفته است که کارخانه‌های فولادی بخصوص در چین تمایل به افزایش تولید دارند. در این میان البته بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند قیمت سنگ آهن در سال 2021 کاهش یابد، اما اگر صادرات سنگ آهن استرالیا کم شود، ممکن است این تحلیل‌ها غلط از کار درآید.

شرکت Vale برزیل که در سال 2019 با فاجعه مرگبار سد لرزید، قرار است در سال جاری حدود 310 میلیون تن سنگ آهن استخراج کند. هدبورگ در این‌باره معتقد است این شرکت برزیلی می‌تواند در سال 2021 حدود 40 میلیون تن افزایش تولید داشته باشد، اما این امر واقعا به راه‌اندازی مجدد معادن این شرکت پس از بحران کرونا بستگی دارد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors