جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 02 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تالار شیشه‌ای یا ترن هوایی؟!/ صعود ملایم بورس پس از عقب‌نشینی در ابتدای معاملات

تالار شیشه‌ای در روز دوم کاری این هفته هیجان خاصی را در دل سهامداران به وجود آورد و آن‌ها را سوار ترن هوایی کرد؛ به نحوی که سهامداران در ابتدای معاملات آنها روی ریل نزولی قرار گرفتند و در ادامه با شیب نسبتا تندی بالا رفتند.

به گزارش فولادبان؛ به نظر می‌رسد سهامداران زیادی با بالا رفتن ارزش سهم‌های سبد سهام خود در هفته گذشته، این هفته تصمیم به فروش سهم‌هایشان و به دست آوردن نقدینگی از بازار سرمایه افتاده‌اند. البته برخی هم در حال استفاده از تعطیلاتشان در محدودیت‌های جدید کرونایی هستند تا از این بازار آنلاین و به‌روز بهترین استفاده را داشته باشند و اگر هم کسب و کاری دارند که حالا تعطیل شده، درآمدی از بورس کسب کنند.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، بورس در حال حاضر، دوران بد خود را گذرانده است و افرادی که به صورت مقطعی وارد این بازار شده بودند، در همان دوره بی‌اعتمادی به بازار، دست از معاملات برداشته‌اند که همین مساله باعث می‌شود بسیاری از سرمایه‌گذاران واقعی که به فکر سرمایه‌گذاری میان مدت و بلندمدت هستند، در بورس باقی بمانند. از طرفی نسخه جدید فولادی نهاوندیان باعث داغ شدن کوره سهم‌های فولادی شده و کفه ترازو را به نفع کانه‌های فلزی بالا برده است، چراکه در حال حاضر، شرکت‌های فعال سنگ آهن در بورس هرروز سود می‌کنند و با دستان خود پارچه قرمز را روی سهم فلزات اساسی می‌اندازند.

امروز، شاخص کل بازار سرمایه حسی شبیه به ترن هوایی را در دل سهامداران القا کرد، چون در 40 دقیقه ابتدایی معاملات، تمام سهم‌هایی که در روزهای گذشته سود خوبی داشتند، دوباره شاهد صف سنگین فروش شدند و شاخص اصلی بورس 28 هزار واحد افت کرد؛ اما این روند ادامه‌دار نبود و با تشکیل صف خرید برای برخی سهم‌هایی که افت قیمت زیادی داشتند، دوباره شاخص را از خاکستر بلند کرد و این شاخص تا بسته شدن معاملات با شیبی ملایم، به صعود خود ادامه داد و به یک میلیون و 358 هزار و 847 واحد رسید.

در روز جاری همچنین شاخص کل هم‌وزن هم در آغاز معاملات، سرگذشتی شبیه شاخص کل بازار سرمایه را داشت، چراکه 50 دقیقه پس از آغاز معاملات از سرسره تند پایین آمد و بیش از 3 هزار واحد کاهش یافت؛ اما نزول این شاخص در همین ساعت پایان یافت و شروع به بالا رفتن کرد، اما لحظه‌ای داخل دست‌انداز افتاد و به فاصله 5 دقیقه یک کاهش اندک داشت و دوباره به مسیر صعودی خود ادامه داد و این روند را تا انتهای معاملات ادامه داد و در نهایت، 0.23 درصد افت کرد.

در معاملات روز جاری، شاخص فلزات اساسی نیز در ابتدای معاملات پل متحرک خود را به سمت پایین باز کرد و سهم شرکت‌های مختلف در اثر آن ریزش داشتند و در 30 دقیقه ابتدایی شاهد افت 13 هزار واحدی این شاخص بودیم. با این وجود، فلزات در ادامه معاملات دوباره روی پای خود ایستادند و شاخص فلزات اساسی را بالا کشیدند، ولی این زور زدن‌ها هم چندان کارساز نبود و این شاخص امروز کار خود را منفی به پایان رساند.

در لحظه بسته شدن معاملات بازار سرمایه امروز (12:30 یکشنبه 2 آذر)، شاخص کل این بازار 7 هزار و 688 واحد کاهش یافت و به یک میلیون و 358 هزار و 847 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افت 888 واحدی روی 382 هزار و 684 واحد ایستاد. علاوه بر این، شاخص فلزات اساسی در لحظه بسته شدن معاملات 12 هزار و 100 واحد کاهش داشت و رقم 942 هزار و 922 واحد را نشان داد.

امروز هم مانند روزهای گذشته، پرتراکنش‌های معاملات بین خودرویی‌ها، فلزات اساسی و سهم‌های تازه بازگشایی شده تقسیم شد و آن‌ها یک سهام پالایشی هم در بازی خود راه دادند. نمادهای «شستا»، «خودرو»، «خساپا»، «وتجارت»، «فملی»، «فولاد» و «شبندر» در فهرست پرتراکنش‌های بازار قرار گرفتند و معاملات امروز نشان داد که نمادهای «فارس»، «فولاد»، «شستا» و «تایپکو» بیشترین تأثیر منفی و «فملی»، «کچاد» و «شپنا» بیشترین تأثیر مثبت را در شاخص کل داشتند.

در روز جاری بعضی از نماد فولادی‌ها قرمز به تن داشتند و برخی هم سبز پوشیده بودند. نمادهای «سپنتا»، «فولاد خراسان»، «فولاد خوزستان»، «غلتک‌سازان سپاهان» و «فولاد مبارکه اصفهان» بیشترین کاهش قیمت و همچنین نمادهای «نورد و قطعات فولادی»، «فولاد سپید فراب کویر» و «فولاد امیرکبیر کاشان» در گروه فلزات و همچنین «معدنی و صنعتی چادرملو» و «معدنی و صنعتی گل گهر» بیشترین رشد قیمت را در گروه کانه‌های فلزی داشتند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors