جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 01 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

کاهش نرخ فولاد با اجرای مصوبه جدید/ شیوه‌نامه به‌زودی اجرایی می‌شود

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ضمن دادن وعده کاهش نرخ محصولات فولادی در صورت اجرا شیوه‌نامه جدید دولت تاکید کرد: قرار است که یکشنبه یا دوشنبه این هفته مقدار کف عرضه‌ها براساس مصوبه جدید به بورس کالا اعلام شود تا این شیوه‌نامه از هفته آینده به مرحله اجرا درآید و تولیدکنندگان بتوانند براساس این مصوبه محصولاتشان را در بورس عرضه کنند.

به گزارش فولادبان؛ بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان بر سر شیوه‌نامه پیشین ابلاغ‌شده از سوی وزارت صمت برای تغییر فرمول قیمت‌گذاری محصولات فولادی و البته ارائه طرحی برای مدیریت بازار فولاد از سوی مجلس شورای اسلامی که ظاهرا در نوبت صحن علنی قرار گرفته است، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در اقدامی سوق‌الجیشی شیوه‌نامه جدید «ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد» را ابلاغ کرد؛ شیوه‌نامه‌ای که به نظر می‌رسد اگر درست اجرا شود، می‌تواند به ایجاد تعادل در بازار داخلی فولاد و کاهش نرخ محصولات فولادی کمک کند؛ اما آنچه از مفاد این شیوه‌نامه برمی‌آید، این است که هنوز بسیاری از ابهامات پیشین مطرح‌شده درباره قیمت‌گذاری محصولات فولادی و شیوه عرضه این محصولات در بورس کالا رفع نشده است.

سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار ما از تعیین کف عرضه محصولات فولادی براساس شیوه‌نامه تازه دولت در هفته جاری خبر داد و گفت: قرار است که یکشنبه یا دوشنبه این هفته مقدار کف عرضه‌ها برساس شیوه‌نامه جدید به بورس کالا اعلام شود تا این شیوه‌نامه از هفته آینده به مرحله اجرا درآید و تولیدکنندگان بر اساس این مصوبه محصولاتشان را در بورس عرضه کنند.

وی با تاکید بر این که دولت به دنبال عرضه تمام محصولات فولادی در بورس کالاست، تصریح کرد: پس از اجرای شیوه‌نامه جدید، خرید و فروش خارج از بورس هر گونه محصولات فولادی که باید در بورس کالا عرضه شود، ممنوع خواهد شد و به عنوان قاچاق کالا محسوب می‌شود؛ بنابراین اکنون تمام محصولات میانی و پایانی زنجیره فولاد باید در بورس کالا عرضه شوند و اگر در بورس خریداری برای این محصولات پیدا نشد، تولیدکنندگان می‌توانند برای صادرات آن‌ها اقدام کنند.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ادامه داد: البته ما هنوز برای عرضه سنگ آهن، گندله، کنسانتره و آهن اسفنجی در بورس کالا تصمیم جدیدی نگرفته‌ایم، اما قصد داریم با برنامه‌ریزی در این حوزه، زیرساخت‌های لازم را برای عرضه این دست از محصولات در بورس را هم فراهم کنیم. اما در حال حاضر قرار شده است که تمام محصولات میانی و پایانی زنجیره فولاد از شمش و اسلب و ورق گرفته تا مقاطع طویل از جمله میلگرد، تیرآهن، ناودانی، نبشی به صورت کامل در بورس کالا عرضه شوند.

امیری با اشاره به این که فعلا محصولات حوزه لوله و پروفیل از عرضه در بورس مستثنی خواهند بود، عنوان کرد: تا اینجای کار تصمیم جدیدی برای عرضه محصولات حوزه لوله و پروفیل در بورس کالا نگرفته‌ایم، اما اگر سازمان بورس ساز و کاری برای عرضه این محصولات هم در نظر بگیرد، حتما لوله و پروفیل نیز در بورس عرضه خواهند شد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در ادامه وعده داد که در صورت اجرایی شدن شیوه‌نامه جدید ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد، قیمت انواع محصولات فولادی دچار کاهش محسوسی خواهد شد؛ چراکه در این صورت، نیاز داخل به مواد اولیه به نحو مناسبی برطرف می‌شود.

وی با بیان این که دولت به دنبال افزایش ارزش افزوده و صادرات در زنجیره فولاد کشور است، گفت: ما می‌خواهیم همزمان با اطمینان تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دستی و رعایت برنامه اعلامی در سازمان بورس کالا، صادرات زنجیره فولاد منوط به عرضه هفتگی در بورس مطابق با مفاد ماده 8 این شیوه‌نامه باشد.

امیری در رابطه با ضمانت اجرایی این مصوبه و پایبندی تمام تولیدکنندگان زنجیره به عرضه در بورس کالا نیز تصریح کرد: به دلیل اینکه مجلس شورای اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و خود دولت روی اجرای این شیوه‌نامه اصرار دارند، ما مطمئن هستیم که این مصوبه اجرایی خواهد شد و واحدهای تولیدی باید محصولاتشان را در بورس عرضه کنند و در صورت رعایت نکردن به مبادی قضایی معرفی می‌شوند.

وی در پایان تاکید کرد: وزارت صمت به همراه کلیه تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران زنجیره فولاد و نمایندگان مجلس و دولت درباره شیوه‌نامه جدید تصمیم‌گیری کرده است و این مصوبه پس از بررسی‌های زیاد ابلاغ شده و اکنون به جای طرح ابهامات و سوالات گوناگون، همگی باید در جهت اجرا شدن این مصوبه اقدام کنیم و پیشنهادهای اجرایی درباره آن بدهیم و تمام تلاش خود را برای اجرای دستورالعمل به کار ببریم.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors