جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 22 آبان 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

پیشنهاد مجلس برای عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن تکذیب خبر از دستور کار خارج شدن طرح مجلس برای مدیریت بازار فولاد از قرار گرفتن این طرح در نوبت صحن علنی خبر داد و گفت: براساس طرح پیشنهادی کمیسیون صنایع و معادن قرار است همه تولیدکنندگان خصوصی و دولتی زنجیره فولاد، تمام محصولات تولیدی خود را به جز برخی موارد استثناء به بورس کالا بیاورند و این تولیدکنندگان بعد از گذشت یک ماه از عرضه در بورس در صورت فقدان نیاز داخلی، می‌توانند محصولاتشان را صادر کنند.

به گزارش فولادبان؛ چند هفته‌ای است که طرح پیشنهادی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای مدیریت بازار فولاد نقل هر محفل فولادی شده و تا کنون درباره ابهامات موجود در آن صحبت‌های زیادی مطرح شده است. اما اخیرا خبرهایی در برخی رسانه‌ها منتشر شده مبنی بر این که در جلسه دیروز علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با جمعی از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و برخی نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصمیم گرفته شده است که این طرح از دستور کار مجلس خارج شود. ما نیز برای روشن شدن ماجرا سراغ سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس رفته‌ایم تا آخرین تحولات طرح پیشنهادی این کمیسیون را از زبان او جویا شویم.

حجت‌الله فیروزی در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تکذیب خبر از دستور کار خارج شدن طرح مجلس برای مدیریت بازار فولاد گفت: حدود دو هفته پیش بود که گزارش طرح قیمت‌گذاری و عرضه محصولات فولادی در بورس کالا در صحن علنی مجلس قرائت شد و بعد هم این گزارش به صورت طرح پیشنهادی از هیات رئیسه مجلس وصول شد و در هفته‌های اخیر نیز ما با مشورت گرفتن از فعالان حوزه فولاد، وزارت صمت و دستگاه‌های ذی‌ربط این طرح را چکش‌کاری کرده‌ایم و در حال حاضر، طرح پیشنهادی ما دوباره به هیات رئیسه مجلس ارائه شده است تا در نوبت صحن علنی قرار بگیرد.

وی افزود: بر اساس قواعد موجود، این طرح قرار است به زودی در صحن علنی مجلس مورد بحث و بررسی قرار بگیرد، اما خبر خارج شدن این طرح از دستور کار مجلس صحیح نیست و اعضای مجلس شورای اسلامی، این هفته نوبت سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود را در برنامه‌های کاری‌شان داشتند و به‌زودی بررسی‌های نهایی مجلس روی این طرح آغاز می‌شود.

عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشنهاد مجلس برای عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا عنوان کرد: بورس عرصه رقابت است و کشف قیمت در بورس کالا اتفاق می‌افتد، اساس طرح پیشنهادی ما نیز این است که تمام محصولات تولیدشده در حوزه فولاد از صنایع بالادستی گرفته تا صنایع پایین‌دستی به جز بعضی از موارد استثناء، در بورس کالا عرضه شوند. در صورت تبدیل شدن این طرح به قانون هم این الزام مشمول همه تولیدکنندگان خصوصی و دولتی خواهد شد، این در حالی است که تا به حال به دلیل فراهم نبودن زمینه لازم، شرکت‌های خصوصی چنین تعهدی نداشتند.

فیروزی با تاکید بر این که در شرایط کنونی بیشتر شرکت‌های دولتی تولیدکننده محصولات فولادی، عرضه‌ای حداقلی به بورس کالا دارند، ادامه داد: با طرحی که کمیسیون صنایع مجلس برای عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا پیشنهاد داده است، تولیدکنندگان دولتی موظف خواهند شد که تمام تولیدی خود را از این طریق عرضه کنند و علاوه بر این، کل زنجیره از زمانی که مواد اولیه وارد کارخانه می‌شود تا هنگامی که محصولی از کارخانه خارج می‌شود، مدیریت و نظارت خواهد شد.

امکان صادرات محصولات فولادی درصورت عدم وجود تقاضا در بورس

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح پیشنهادی ما مخالف صادرات محصولات فولادی نیست و تولیدکنندگان می‌توانند محصولات خود را یک ماه پس از عرضه در بورس کالا در صورت عدم وجود تقاضا صادر کنند؛ اما اولویت طرح مجلس تأمین نیازهای بازار داخلی است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره استثنائی که در عرضه برخی محصولات در بورس کالا وجود دارد، تصریح کرد: تا زمانی که بازار در تعادل باشد، بعضی از محصولات که عرضه آن‌ها در بورس کالا میسر نیست، در این بازار فیزیکی عرضه نخواهند شد؛ اما برای این که تعادل در بازار ایجاد شود، لازم است همه تولیدکنندگانی که در طرح مجلس مشخص می‌شوند، تمام محصول خود را به بورس کالا بیاورند. البته باید توجه داشت همه این گفته‌ها در حد طرح است و ممکن است در صحن علنی مجلس دستخوش تغییراتی شود.

قاچاق محسوب شدن کالاهای عرضه نشده در بورس

فیروزی با بیان این نکته که در طرح پیشنهادی مجلس عرضه نکردن محصولات فولادی در بورس کالا جرم‌انگاری شده است، تاکید کرد: اگر محصولی خارج از بورس کالا عرضه شود، آن محصول حکم کالای قاچاق خواهد داشت و به نفع دولت مصادره خواهد شد و برای خاطیانی که این جرم را انجام می‌دهند، مجازات‌های قاطعی تعیین شده است.

وی در پایان به نقش دستگاه‌های نظارتی در طرح پیشنهادی مجلس نیز اشاره کرد و اظهار داشت: تا به حال، تعهدی که شرکت‌های تولیدکننده محصولات فولادی نسبت به عرضه در بورس کالا داشتند، اخلاقی بود، اما در طرح مورد نظر، این تولیدکنندگان باید به قانون متعهد باشند؛ چراکه در صورت متعهد نبودن به قانون، توسط دستگاه‌های نظارتی ذی‌ربط مجازات خواهند شد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors