جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 21 آبان 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

انحصار فولاد مبارکه اصفهان در کنترل بازار ورق

نایب‌رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران با تاکید بر این که کنترل بازار ورق به طور تقریبا انحصاری در دست مجموعه فولاد مبارکه اصفهان است، تصریح کرد: این مجموعه در همه استان‌های کشور تعدادی بازاریاب و قیمت‌ساز دارد و قفل قیمت ورق در بورس کالا و بازار آزاد نیز در دستان فولاد مبارکه است‌. متاسفانه نظارتی هم روی این مجموعه وجود ندارد؛ چراکه اگر نظارتی وجود داشت، قیمت ورق از ابتدای سال تا کنون به 20 درصد بالاتر از قیمت جهانی نمی‌رسید.

به گزارش فولادبان؛ حدود یک ماه و نیم پیش بود که معاون قضایی دادستان کل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما از توافق میان دادستانی و فولاد مبارکه اصفهان درباره تامین انواع ورق‌های فولادی مورد نیاز صنایع پایین‌دستی زنجیره فولاد، تولیدکنندگان لوازم خانگی و سایر حوزه‌ها به صورت سهمیه‌ای خبر داد. براساس این توافق قرار بود که مشکل گرانی، کمبود و احتکار ورق در بازار فولاد کشور ظرف یک تا دو ماه حل شود، اما بررسی نرخ انواع ورق در سایت‌های اطلاع‌رسانی قیمت محصولات فولادی از فاصله ۱۰ تا ۱۲ هزار تومانی قیمت درب کارخانه انواع ورق‌های تولیدی فولاد مبارکه با بازار آزاد حکایت دارد.

همچنین آمارهای سایت بورس کالا نیز نشان می‌دهد نه تنها تولیدکنندگان ورق‌های فولادی همچنان نسبت به تعهدات خود برای عرضه کافی ورق در این بازار فیزیکی پایبند نیستند و هنوز هم ابهامات بسیاری درباره علت عدم تایید بخش زیادی از معاملات ورق در بورس کالا وجود دارد، بلکه قیمت انواع ورق در بازار آزاد نیز بین ۷ تا ۱۰ هزار تومان بالاتر از نرخ معامله‌شده این محصولات در بورس کالاست. همه این مسائل نشان می‌دهد که با وجود همه وعده‌ها، هنوز هم مشکل گرانی، احتکار و کمبود ورق حل نشده است و هر ماه رانتی چند هزار میلیارد تومانی به جیب واسطه‌های این نهاده مهم صنعت فولاد واریز می‌شود. به همین دلیل، فولادبان در تلاش است تا در گفت‌وگو با نمایندگان دستگاه‌های حاکمیتی و البته فعالان صنعت فولاد کشور و دیگر صنایع وابسته، مشکلات موجود در حوزه ورق‌های فولادی را ریشه‌یابی کند.

علی محمد ابویی، نایب‌رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران و عضو هیات مدیره سندیکای لوله و پروفیل کشور در این‌باره با اشاره به تولید حدود 85 درصد مصرف داخلی ورق در مجتمع فولاد مبارکه اصفهان به خبرنگار ما گفت: فولاد مبارکه اصفهان بزرگترین تولیدکننده و عرضه‌کننده ورق کشور محسوب می‌شود و به نوعی می‌توان این مجموعه را مرکز ثقل تولید و توزیع ورق به حساب آورد؛ بنابراین ریشه اصلی گرانی ورق را نیز باید در نوع مدیریت همین شرکت بر بازار آزاد جست‌وجو کرد.

وی تصریح کرد: فولاد مبارکه در همه استان‌های کشور تعدادی بازاریاب و قیمت‌ساز دارد و در قیمت‌گذاری هم حرف اول را می‌زند و بنا به همین تفاسیر، کنترل بازار و قیمت‌گذاری ورق به طور تقریبا انحصاری در دست این مجموعه است. اما اعتراض اصلی ما به عنوان تولیدکنندگان لوله و پروفیل به همکاری و همراهی ۱۵ درصد بقیه بازار با مجموعه فولاد مبارکه است.

ابویی همچنین موضوع خرید 18 میلیون تن ورق از سوی تولیدکنندگان لوله و پروفیل در یک سال گذشته را که پیش از این از سوی یکی از اعضای انجمن فولاد مطرح شده بود، تکذیب کرد و اظهار داشت: آمار انجمن فولاد درباره خرید ورق از سوی تولیدکنندگان لوله و پروفیل اشتباه است. اساسا باید توجه داشت کل تولید انواع ورق در ایران زیر ۸ میلیون تن است و با توجه به ممنوعیت واردات فولاد ما چطور می‌توانستیم این حجم از ورق را خریداری کنیم؟

نایب‌رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران ادامه داد: صنعت لوله و پروفیل مقدم بر ورق است، چراکه قدمت بیشتری در این کشور دارد و و قرار نیست اگر یک صنعت ظرفیت بیشتری نسبت به واحدهای تولیدکننده مواد اولیه داشت، زیر سوال برود. همچنین باید توجه داشت که قیمت مواد اولیه در دو ماه گذشته ۲۰ درصد بالاتر رفته است و وقتی تحریم از یک سو و افزایش نرخ مواد اولیه از سوی دیگر بر صنعت لوله و پروفیل فشار می‌آورد، تولید کشور ضربه می‌خورد و در نتیجه، ما بازار صادراتی این حوزه را هم از دست خواهیم داد.

ابویی با تأکید بر اینکه قفل قیمت ورق در بورس کالا و بازار آزاد در دستان فولاد مبارکه است‌، مطرح کرد: اکنون کنترل بازار ورق کشور دست فولاد مبارکه است و نظارتی هم روی این مجموعه وجود ندارد؛ چراکه اگر نظارتی وجود داشت، قیمت ورق از ابتدای سال تا کنون به 20 درصد بالاتر از قیمت جهانی نمی‌رسید و این به معنای سردرگمی وزارت صمت در تصمیم‌گیری است که آب بازار را به نفع برخی شرکت‌ها گل‌آلود کرده است.

وی درباره نقش قوه قضاییه در بازار فولاد کشور نیز توضیح داد: وظیفه قوه قضاییه، نظارت نیست بلکه برای برخورد با تخلفاتی است که در گزارش‌های وزارت صمت اعلام می‌شود، اما متاسفانه دستگاه‌های ذی‌ربط مانند وزارت صمت، سازمان تعزیرات حکومتی و خود فولاد مبارکه در گزارش‌های خود آمار واقعی ارائه نمی‌دهند تا قوه قضاییه در این زمینه اعمال قانون کند.

نایب‌رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران با اشاره به عرضه نشدن ورق از سوی بخش زیادی از تولیدکنندگان این نهاده فولادی در بورس کالا عنوان کرد: متاسفانه هیچ نظارتی روی فعالیت‌های برخی واحدهای تولیدکننده ورق نیست‌؛ به عنوان مثال، نورد و لوله اهواز، مجتمع فولاد گیلان و فولاد اکسین از ماه اردیبهشت تا کنون تختال دولتی خریده‌اند، اما ورق خود را در بازار آزاد توسط دلال‌ها و واسطه‌ها به فروش می‌رسانند و هیچ آماری نه از طرف وزارتخانه و نه از طرف شرکت درباره فروش آن‌ها در دسترس نیست.

عضو هیات مدیره سندیکای لوله و پروفیل کشور تاکید کرد: اکنون شرایط طوری است که ابلاغیه‌های مختلف وزارت صمت درباره مواد اولیه واحدهای نوردی یا لوله و پروفیل مدام از این معاونت به معاونت دیگر پاس داده می‌شود، ولی کسی در این وزارتخانه حرفی از نحوه خرید و فروش محصولات فولادی یا مواد اولیه نمی‌زند. در این شرایط، متاسفانه سندیکای لوله و پروفیل هم قادر نیست روی خریداران ورق نظارتی داشته باشد، این در حالی است که اکنون تولیدکنندگان لوله و پروفیل با کمبود مواد اولیه مواجه هستند.

ابویی همچنین قیمت بالای ورق گرم فولاد مبارکه در بازار آزاد را ناشی از رشد افسارگسیخته قیمت ورق سرد این مجموعه دانست و تصریح کرد: اکنون قیمت ورق گرم فولاد مبارکه در بازار آزاد از قیمت محصولات حوزه لوله و پروفیل نیز گران‌تر شده است؛ چراکه ورق سرد از ورق گرم به دست می‌آید و برخی تولیدکنندگان مشخص ورق سرد چون می‌خواهند قیمت محصولاتشان پایین نیاید، نرخ ورق گرم را نیز روی ارقام نجومی نگه می‌دارند.

وی در پایان با استناد به برخی صحبت‌های مسئولان وزارت صمت تصریح کرد: آن‌طور که خود مدیران وزارت صمت نیز اذعان داشته‌اند، بیش از ۵۰۰ کد از کارخانه‌های تولید لوله و پروفیل که فولاد مبارکه اصفهان وظیفه تأمین مواد اولیه آن‌ها را بر عهده دارد، واقعی نیستند و در بهین‌یاب هم ثبت نشده‌اند و وزارتخانه موظف است برای حل این مساله تصمیم جدی بگیرد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors