جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 14 آبان 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

پیش‌بینی توازن در بازار سنگ‌آهن

به نظر می‌رسد بازار سنگ‌آهن جهان با توازن مواجه شده استپ؛ زیرا از یک سو تقاضای بالای چین به علت سیاست‌های انبساطی دولت ادامه دارد و از سوی دیگر عرضه کافی سنگ‌آهن از سوی تولیدکنندگان بزرگ یعنی استرالیا و برزیل هم در حال انجام است.

سنگ آهن

به گزارش فولادبان به نقل از رویترز، چین که دوسوم سنگ‌آهن صادراتی جهان را وارد می‌کند همچنان با سرعت بالایی در حال واردات این ماده معدنی است به طوری که بر اساس آمار موسسه Refinitiv این کشور در ماه اکتبر 101.6 میلیون تن سنگ‌آهن وارد کرده است.

بدین ترتیب چین برای پنجمین ماه متوالی بیش از 100 میلیون تن سنگ‌آهن وارد کرده و در حال رکوردزنی در سال جاری است و این رشد در حالی رقم خورده که در اوایل سال جاری میلادی به علت مقابله با کرونا، واردات سنگ‌آهن به چین سقوط کرده بود.

تولید فولاد چین هم احتمالاً در سال 2020 از رقم یک میلیارد تن عبور خواهد کرد که برای اولین بار در تاریخ خواهد بود.

عرضه سنگ‌آهن هم پس از سقوط ناشی از بحران کرونا اکنون به شرایط عادی خود بازگشته است. برزیل و آفریقای جنوبی که دومین و سومین تولیدکننده سنگ‌آهن جهان هستند در ماه‌های گذشته به علت شیوع کرونا با مشکل تولید و صادرات سنگ‌آهن مواجه بودند اما اکنون این مشکلات رفع شده است.

با وجودی که استرالیا به عنوان بزرگترین صادرکننده سنگ‌آهن جهان توانست در موج اول کرونا صادراتش را افزایش دهد اما کاهش صادرات برزیل و آفریقای جنوبی سبب رشد قیمت سنگ‌آهن در اواسط سال 2020 شد.

اما اکنون به نظر می‌رسد عرضه سنگ‌آهن به شرایط طبیعی خود بازگشته است به طوری که برزیل در ماه‌های آگوست، سپتامبر و اکتبر بالای 30 میلیون تن سنگ‌آهن صادر کرد در حالی که اوایل سال جاری صادراتش به 22 میلیون تن کاهش یافته بود.

استرالیا در ماه اکتبر 78 میلیون تن سنگ‌آهن صادر کرد. بالاترین میزان صادرات این کشور به ماه ژوئن برمی‌گردد که 82.5 میلیون تن سنگ‌آهن صادر کرده بود.

با افزایش صادرات برزیل، قیمت سنگ‌آهن عیار 62 درصد از اوج آن در 3 سپتامبر که به 130.5 دلار در تن رسیده بود پایین آمد و هم‌اکنون به زیر 120 دلار در تن رسیده است. با این حال هنوز هم قیمت آن 50 درصد بالاتر از کف قیمتی سال جاری در 23 مارس است که به 79.6 دلار سقوط کرده بود.

مهم‌ترین سؤال در بازار سنگ‌آهن جهان این است که آیا توازن عرضه و تقاضا ادامه خواهد داشت یا خیر؟

افزایش قیمت سنگ‌آهن به بالای 100 دلار در تن در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که عرضه کمتر از تقاضا است. با اینکه تقاضای چین در سطح بالایی است اما عرضه هم وضعیت خوبی دارد.

البته افزایش موجودی انبارهای چین از سنگ‌آهن این پیام را به بازار می‌دهد که احتمال بازگشت قیمت سنگ‌آهن وجود دارد. در آخر اکتبر موجودی انبارهای چین از سنگ‌آهن به 128.9 میلیون تن رسید که 19.6 درصد بیشتر از کف این شاخص در سال جاری در 12 ژوئن است که موجودی انبارها به 107.8 میلیون تن کاهش پیدا کرده بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors