جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 13 آبان 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تاثیر 20 درصدی اعلام نتایج انتخابات آمریکا بر شاخص کل بورس/ در صورت پیروزی بایدن، از پیامدهای مثبت آن برای بازار سرمایه استفاده کنیم 

مدیرعامل اسبق شرکت بورس اوراق بهادار تهران با پیش‌بینی تاثیر 20 درصدی اعلام نتیجه اولیه انتخابات آمریکا بر بازار بورس ایران، تاکید کرد: آنچه در این میان حائز اهمیت است، تقویت ارکان بازار سرمایه و سیاست‌گذاری درست بازارساز در جایگاه حاکمیتی برای استفاده هرچه بیشتر بازار از شوک یک هفته‌ای یا ده روزه حاصل از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا و پیامدهای تغییر سیاست‌های این کشور در صورت پیروزی جو بایدن است.

به گزارش فولادبان؛ در حالی که کمتر از یک روز تا مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات آمریکا باقی مانده است، فعالان بازارهای داخلی همگی منتظرند که ببینند بالاخره دونالد ترامپ مستاجر کاخ سفید می‌ماند یا جو بایدن دموکرات جای او را می‌گیرد؟ این پرسش در روزهای اخیر بازارهای کشورمان را در سردرگمی عجیبی فرو برده و نوسانات عجیب قیمت ارز، سکه، فولاد، سهم‌های اصلی بورس و … همگی حاکی از گیجی فعالان بازار است. در این شرایط، بسیاری از بازاریان ترجیح داده‌اند که تا روشن شدن شدن تکلیف انتخابات آمریکا صبر کنند و از خرید و فروش دست نگه دارند.

البته این که چرا اقتصاد کشور ما به این حد شرطی شده که تغییر کلیددار کاخ سفید این چنین می‌تواند روی آن اثر بگذارد، بحثی علی حده است؛ اما فولادبان در تلاش است تا در اندک ساعات باقیمانده تا اعلام نتایج اولیه انتخابات آمریکا، در گفت‌وگو با تحلیلگران اقتصادی و سیاسی تاثیر نتیجه این انتخابات را بر بازارهای ایران بررسی کند.

علی رحمانی، تحلیلگر بازار سرمایه و مدیرعامل اسبق شرکت بورس اوراق بهادار تهران در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اندک دانستن احتمال اثرگذاری بلندمدت نتیجه انتخابات آمریکا بر بازار بورس ایران عنوان کرد: ریزش بازار سرمایه در ماه‌های اخیر بیش از همه ریشه‌هایی داخلی دارد و ناشی از سیاست‌گذاری‌های نادرست برخی مسئولان خودمان است؛ بنابراین هر نتیجه‌ای که در انتخابات آمریکا رقم بخورد، تاثیر محسوسی بر این بازار نخواهد داشت.

وی با این حال تاکید کرد که مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا می‌تواند شوکی کوتاه مدت بر انتخابات ایران وارد کند. موضوعی که مدیرعامل اسبق شرکت بورس اوراق بهادار تهران درباره آن توضیح داد: چه ترامپ جمهوری‌خواه برنده انتخابات آمریکا شود و چه بایدن دموکرات، حتما اعلام نتایج انتخابات اثر زودگذری را بر بازار سرمایه ایران خواهد داشت که مسئولان اقتصادی کشور باید با تدابیر درست این اثر را مدیریت کنند؛ هرچند پیش‌بینی می‌شود اثر روانی اعلام نتایج انتخابات آمریکا بر شاخص کل بورس ایران بیشتر از 20 درصد نباشد.

این تحلیلگر بازار سرمایه مدت زمان وارد شدن شوک انتخابات آمریکا بر بازار بورس ایران را حدود یک هفته تا ده روز دانست و ادامه داد: اگر ترامپ برنده انتخابات آمریکا شود، قیمت دلار بالا می‌رود و در چنین شرایطی، سرمایه‌های دلاری و صادراتی در بورس حتما رونق خواهند گرفت؛ اما این ریسک هم وجود دارد که در صورت افزایش شدید قیمت دلار، خیلی از سهامداران سرمایه خود را به سمت بازار ارز ببرند تا سود بیشتری کسب کنند؛ این مساله می‌تواند تا حدود زیادی مانع تاثیرگذاری مثبت انتخاب ترامپ بر شاخص کل بورس ایران شود.

وی افزود: اما اگر بایدن برنده انتخابات آمریکا شود، آن‌طور که فضاسازی‌های اخیر و المان‌های بازار نشان می‌دهد، قیمت ارز حداقل در کوتاه‌مدت تا حدودی کاهش پیدا می‌کند و این مساله جاری شدن سیل سرمایه حیران از بازار ارز به بازار سرمایه را به همراه خواهد داشت؛ اتفاقی که می‌تواند موجب رونق بازار سرمایه باشد. ولی باید توجه داشت در این شرایط، به هرحال سرمایه دلاری و صادراتی شرکت‌های بزرگ اثرگذار در شاخص نیز مقداری کاهش پیدا می‌کند که در این حالت مدیریت بازارساز می‌تواند به بیشتر شدن اثر مثبت پیروزی بایدن بر بازار سرمایه منجر شود.

رحمانی با بیان اینکه علاوه بر روشن شدن نتیجه انتخابات آمریکا، نرخ سود بانکی و بازگشت ارزهای حاصل از صادرات نیز بر بازار سرمایه ایران اثرگذار خواهند بود، تاکید کرد: آنچه در این میان حائز اهمیت است، تقویت ارکان بازار سرمایه و سیاست‌گذاری درست بازارساز در جایگاه حاکمیتی برای استفاده هرچه بیشتر بازار و سهامداران از شوک یک هفته‌ای یا ده روزه حاصل از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا و پیامدهای تغییر سیاست‌های این کشور در صورت پیروزی جو بایدن است؛ مساله‌ای که اگر به‌درستی از آن استفاده شود، می‌تواند تاثیر عمیقی بر بازار ارز بگذارد.

مدیرعامل اسبق شرکت بورس اوراق بهادار تهران در پایان تصریح کرد: با تقویت ارکان بازار بورس می‌توانیم از این بازار و سهامداران آن در مقابل عوامل شوک‌آور نظیر اعلام نتیجه انتخابات آمریکا یا وضع تحریم‌های جدید از سوی دولت ایالات متحده محافظت کنیم.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors