جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 10 آبان 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

قیمت‌گذاری دستوری منطقی نیست  

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی با انتقاد از تعیین سقف و کف قیمتی در طرح پیشنهادی مجلس گفت: انجمن نوردکاران مخالف قیمت‌گذاری دستوری است، هیچ منطقی را پشت این قضیه نمی‌بیند و تمایل دارد کشف قیمت از طریق عرضه و تقاضا عملیاتی شود.

به گزارش فولادبان؛ پس از کش‌وقوس‌های فراوان درباره شیوه تعیین قیمت محصولات فولادی و بعد از آن که نمایندگان مجلس هفته گذشته حمایت لازم را از طرح پیشنهادی وزارت صمت انجام ندادند و این طرح با اعتراضات برخی فعالان صنعت فولاد بخصوص تولیدکنندگان محصولات میانی زنجیره فولاد مواجه شد، کمیسیون صنایع و معادن مجلس چند روز قبل با ارائه گزارشی درباره وضعیت بازار فولاد کشور از طرح خود برای مدیریت این بازار رونمایی کرد. طرحی که البته با وجود آن که سمت‌وسویی مناسب برای تنظیم عادلانه بازار فولاد دارد، اما بازهم دارای ابهامات زیادی است که باید پیش از تبدیل شدن به قانون برطرف شود. فولادبان در گفت‌وگو با کارشناسان و فعالان بازار فولاد در تلاش است تا نقاط ضف و قوت این طرح را ارزیابی کند و پیشنهادات فولادی‌ها را برای اصلاح طرح مجلس از آنها بگیرد.

کریم رحیمی، عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران اجرای طرح پیشنهادی مجلس در خصوص مدیریت بازار فولاد را بسیار پر زحمت دانست و به خبرنگار ما گفت: پیشنهاد این طرح، موجب تشتت بین وزارتخانه به عنوان متولی کار و فولادساران  شده و این مساله اجرای آن را سخت‌تر می‌کند.

وی افزود: ما به عنوان انجمن نوردکاران بر این عقیده‌ایم که عرضه شمش باید به عنوان ماده اولیه به صورت مکفی تا تامین کامل نیاز نوردکاران در بورس کالا انجام شود؛ ضمن این که باید با اجرای این طرح از خام‌فروشی طرح جلوگیری کنیم، در واقع معتقدیم نباید محصولی که ارزش افزوده کمتری دارد، صادر شود و با این کار برای کشورهای خلیج فارس اشتغالزایی کنیم. این مساله در شرایطی که بیشتر واحدهای نوردی کشور با ظرفیت کمتر از 40 درصد کار می‌کنند، منطقی به نظر نمی‌رسد.

مدیرعامل فولاد ناب تبریز ادامه داد: نمایندگان مجلس همچنین باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر سودی در زنجیره فولاد هست، باید در تمامی حلقه‌های زنجیره به صورت عادلانه توزیع شود، نه این که فقط بخش‌هایی از این زنجیره از این سود منتفع شوند.

رحیمی زنجیره تامین فولاد را به دوک نخ‌ریسی تشبیه کرد و گفت: اکنون ابتدا و انتهای این دوک نازک و بخش میانی آن پرحجم است و سود اصلی را فولادسازان کسب می‌کنند. اکنون شمش با قیمت تمام‌شده 6 هزار تومانی، در بازار 11 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد و عملا در حلقه آخر سودی نیست و نوردکاران متهم به گرانفروشی هم می‌شوند.

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران تصریح کرد: طرح پیشنهادی مجلس در صورتی می‌تواند در قیمت بازار تاثیرگذار باشد که مواد اولیه مورد نیاز نوردکاران را تامین کند و الان که مواد اولیه به صورت قطره‌چکانی عرضه می‌شود، قیمت محصولات فولادی بالا رفته است، اما با عرضه مواد اولیه به میزان مورد نیاز قیمت‌ها تعدیل می‌شود و واحدهای نوردی نیز می‌توانند سهم بیشتری از تولید را برعهده بگیرند. برای این منظور، انجمن نوردکاران تاکید دارد که ماهانه یک میلیون تن شمش در بورس کالا عرضه شود؛ چراکه با این اتفاق هم بازار به تعادل می‌رسد و هم قیمت عرضه و تقاضا.

وی با انتقاد از نحوه عرضه شمش در بورس کالا ادامه داد: شمش عرضه‌شده در بورس کالا با تاخیر یکماهه در اختیار نوردکاران قرار می‌گیرد و همین مساله موجب کاهش عرضه در بازار و کمبود مقاطع فولادی در بازار مصرفی خواهد شد و قطعا قیمت مقاطع را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رحیمی با تاکید بر لزوم ارائه ضمانت اجرایی برای عرضه تمام محصولات فولاد در بورس کالا تصریح کرد: پشت هر تصمیمی باید یک ضمانت اجرایی دقیق و موثر باشد، چراکه این تصمیمات فقط با بخشنامه قابل اجرا نیست، مگر اینکه تعهد سختی در پشت طرح باشد. در این شرایط نمایندگان دستگاه نظارتی باید محکم و باشدت هرچه تمام‌تر بر نحوه اجرای طرح پیشنهادی مجلس شوند و هر واحدی که خلاف مقررات عمل کند، مجازات کند.

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ادامه داد: البته باید توجه داشت نباید در حوزه تولید نظارت شلاقی و دستوری حاکم باشد، اما اگر روند عرضه و تقاضا با تعادل مناسبی پیش برود، مطمئنا خیلی از کاستی‌ها و کمبودها در حوزه صنعت فولاد برطرف خواهد شد.

مدیرعامل فولاد ناب تبریز با انتقاد از تعیین سقف و کف قیمتی در طرح پیشنهادی مجلس ادامه داد: انجمن نوردکاران مخالف قیمت‌گذاری دستوری است، هیچ منطقی را پشت این قضیه نمی‌بیند و تمایل دارد کشف قیمت از طریق عرضه و تقاضا عملیاتی شود.

وی با اشاره تاثیر تنش‌های ارزی بر قیمت محصولات پایین‌دستی زنجیره فولاد گفت: تمام هزینه‌های تولید فولاد با محاسبات ریالی انجام می‌شود؛ مثلا فولادسازان سنگ آهن را 50 درصد زیر قیمت جهانی خریداری می‌کنند، ولی شمش را با 30 درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی به نوردکاران می‌فروشند. این موضوعی است که ما بارها به آن اعتراض کرده‌ایم و معتقدیم قیمت داخلی فولاد باید ارزان تر از نرخ‌های جهانی باشد تا بتوانیم میلگرد و تیرآهن را با قیمت‌های قابل رقابت به بازار صادراتی ببریم.

رحیمی ادامه داد: ما زیر ساختهای لازم از جمله مواد اولیه و نیروی کار ارزان را داریم، اما چون قیمت تولیدات نهایی ما بالاتر از قیمت‌های جهانی است، همین موضوع توان رقابت واحدهای تولیدی داخلی را با رقبای خارجی در بخش صادرات از ما سلب می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت شمش باید چند درصد پایین‌تر از نرخ‌های جهانی باشد، عنوان کرد: این سوالی است که روند عرضه و تقاضا باید به آن پاسخ دهد و اصولا بازار باید حرف اول و آخر را درباره قیمت‌ها بزند؛ ما با این که تعیین فرمول و تنش‌های ارزی قیمت فولاد داخلی را تعیین کند، مخالفیم.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors