جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 08 آبان 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

طرح پیشنهادی مجلس جامعیت کامل را برای مدیریت بازار فولاد ندارد

رئیس هیات مدیره انجمن سنگ اهن ایران با تاکید بر این که طرح پیشنهادی مجلس جامعیت کامل را برای مدیریت بازار فولاد ندارد، تصریح کرد: اقتصاد ایران قابل پیش‌بینی نیست و در صورت تعیین قیمت دستوری برای فولاد، مجلس باید هر دو ماه یکبار مجلس درباره تعیین قیمت‌ها فولاد جلسه تشکیل دهد که این اتفاق هم از شانیت مجلس به دور است و هم امری ناشدنی است.

به گزارش فولادبان؛ پس از کش‌وقوس‌های فراوان درباره شیوه تعیین قیمت محصولات فولادی و بعد از آن که نمایندگان مجلس هفته گذشته حمایت لازم را از طرح پیشنهادی وزارت صمت انجام ندادند و این طرح با اعتراضات برخی فعالان صنعت فولاد بخصوص تولیدکنندگان محصولات میانی زنجیره فولاد مواجه شد، کمیسیون صنایع و معادن مجلس چند روز قبل با ارائه گزارشی درباره وضع بازار فولاد کشور از طرح خود برای مدیریت این بازار رونمایی کرد. طرحی که البته با وجود آن که سمت‌وسویی مناسب برای تنظیم عادلانه بازار فولاد دارد، اما بازهم دارای ابهامات زیادی است که باید پیش از تبدیل شدن این طرح به قانون برطرف شود. فولادبان در گفت‌وگو با کارشناسان و فعالان بازار فولاد در تلاش است تا نقاط ضف و قوت این طرح را ارزیابی کند و پیشنهادات فولادی‌ها را برای اصلاح طرح مجلس از آنها بگیرد.

مهرداد اکبریان، رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان کرد: طرح پیشنهادی مجلس جامعیت کامل را برای مدیریت بازار فولاد ندارد و قطعا مشکلات فراوانی را در آینده برای زنجیره فولاد کشور ایجاد خواهد کرد. چراکه با این طرح موجب نوسان شدید قیمت فولاد درازمدت، تعویق طرح‌های توسعه‌ای حوزه فولاد و افزایش هزینه‌های داخلی  می‌شود و این مسائل را می‌توان از جمله نارسایی‌های این طرح دانست.

وی در این خصوص پیشنهاد کرد که نحوه قیمت‌گذاری محصولات در بازار فولاد به عرضه و تقاضای بازار و البته اتاق‌های فکر فعالان زنجیره که پیش از این تشکیل می‌شد، سپرده شود. رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران با تاکید بر این که چنین اقدامی قطعا نتیجه مطلوب‌تری برای مدیریت بازار فولاد کشور خواهد داشت، تصریح کرد: تعیین کف و سقف قیمتی فولاد در مجلس یا وزارت صمت قطعا مشکلی را حل نخواهد کرد. زیرا اقتصاد ایران قابل پیش‌بینی نیست و در صورت تعیین قیمت دستوری برای فولاد، مجلس باید هر دو ماه یکبار مجلس درباره تعیین قیمت‌ها فولاد جلسه تشکیل دهد که این اتفاق هم از شانیت مجلس به دور است و هم امری ناشدنی است.

اکبریان روند عرضه و تقاضای بازار را بستری مناسب برای تعیین قیمت فولاد دانست و ادامه داد: تاثیر روند عرضه و تقاضا بر بازار از بخشنامه و قانون به مراتب بیشتر است، چون بازار راه خودش را می‌رود و مصوبات دولتی و مجلسی نه‌تنها کمکی به این مساله نخواهد کرد، بلکه بازار را یقینا دچار آشوب می‌کند.

وی افزود: قیمت فولاد باید براساس ظرفیت بازار با استفاده از مکانیزم سنتی عرضه و تقاضا تعیین شود و دولت صرفا باید نقش نظارتی را بر این فرایند داشته باشد و دست دلالان و واسطه‌ها را که موجب شختگی و آشفتگی بازار می‌شوند، کوتاه کند. این فرآیند خود به خود موجب تعیین قیمت واقعی و بالانس قیمت‌ها در بازار خواهد شد و در این شرایط، واحدهای تولیدی هم خودشان را با نظام موجود هماهنگ می‌کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران با انتقاد از تعیین قیمت‌های دستوری در طرح پیشنهادی مجلس تصریح کرد: قیمت‌های دستوری در ابتدای کار خوب عمل می‌کند، اما به تدریج قیمت‌ها بسوی دو نرخی و سه نرخی شدن پیش می‌رود و بعد هم بازارهای سیاه ایحاد می‌شود و اتفاقات بعدی آن، نیت اولیه طراح را برای اصلاح شرایط موجود زیر سوال می‌برد.

اکبریان ادامه داد: اجرای چنین طرح‌هایی تولیدکنندگان را ناراضی و مصرف‌کنندگان نهایی را متضرر خواهد کرد و به این صورت بازار در دست عده‌ای سودجو و دلال و سفته‌باز می‌افتد که سودهای میلیاردی از آن بدست می‌آورند.

وی درباره لزوم نظارت دولت بر بازار فولاد کشور توضیح داد: نظارت دولتی باید هدایت‌کننده و مستقل باشد تا اتصال زنجیره تامین بازار فولاد تقویت شود، نه این که دولت به بهانه نظارت قطع‌کننده این زنجیره و باز گذاشتن دست عده‌ای دلال و واسطه باشد.

رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران با تاکید بر این که دولت باید نقش هدایت‌کننده بازار داخلی را برعهده داشته باشد، عنوان کرد: در کشور ما سالیانه 28 میلیون شمش فولادی تولید می شود و مصرف آن نیز حداکثر حدود 15 میلیون تن است، این در حالی است که در شرایط کنونی واحدهای مصرف‌کننده برای تامین شمش مشکل دارند که علت آن ورود افرادی به این حوزه است که با ایجاد تقاضای کاذب توانسته‌اند بخشی از بازار را در دست خود بگیرند تا شمش را با قیمت بالاتر در بازار دوم بفروشند و سود هنگفتی را به جیب بزنند.

اکبریان در پایان تصریح کرد: نظارت صحیح دولت بر بازار فولاد می‌تواند راه را بر این سودجویان ببندد و نیاز مشتریان داخلی را تامین کند و همچنین راه صادرات درست مازاد شمش تولیدی را نیز باز می‌کند. ضمن این که چون تمام بخش‌های تولیدی سنگ آهن به درد بازار داخل نمی‌خورد، قیمت گذاری‌های شلاقی این محصول نیز نمی‌تواند تعیین‌کننده قیمت این بخش از تولیدات در سنگ آهن باشد، بنابراین بگیر و ببندهای قیمتی و چکشی بر فولاد اثرات کوتاه مدت و مخربی بر بازار می‌گذارد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors