جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 07 آبان 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

قیمت شمش فولادی باید ریالی تعیین شود

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران ضمن مناسب توصیف کردن کلیات طرح پیشنهادی کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای مدیریت بازار فولاد تصریح کرد: نباید شمش فولادی تولید داخل که با نرخ‌های ریالی تولید می‌شود، با قیمت‌های جهانی به دست مشتری داخلی برسد و فقط قیمت فروش محصولات صادراتی باید تابع نرخ‌های جهانی باشد.

احمد رضوی نیک

به گزارش فولادبان؛ پس از کش‌وقوس‌های فراوان درباره شیوه تعیین قیمت محصولات فولادی و بعد از آن که نمایندگان مجلس هفته گذشته حمایت لازم را از طرح پیشنهادی وزارت صمت انجام ندادند و البته این طرح با اعتراضات برخی فعالان صنعت فولاد بخصوص تولیدکنندگان محصولات میانی زنجیره فولاد مواجه شد، دیروز کمیسیون صنایع و معادن مجلس با ارائه گزارشی درباره وضعیت بازار فولاد کشور از طرح خود برای مدیریت این بازار رونمایی کرد. طرحی که البته با وجود آن که سمت‌وسویی مناسب برای تنظیم عادلانه بازار فولاد دارد، اما بازهم دارای ابهامات زیادی است که باید پیش از تبدیل شدن این طرح به قانون برطرف شود. فولادبان در گفت‌وگو با کارشناسان و فعالان بازار فولاد در تلاش است تا نقاط ضف و قوت این طرح را ارزیابی کند و پیشنهادات فولادی‌ها را برای اصلاح طرح مجلس از آنها بگیرد.

احمد رضوی نیک، رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن مناسب توصیف کردن کلیات طرح پیشنهادی کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای مدیریت بازار فولاد، آن را قابل ویرایش و اصلاح دانست و عنوان کرد: طبق طرح پیشنهادی مجلس، تمام محصولات فولادی از مواد اولیه تا شمش و مقاطع باید در بورس کالا عرضه شود که این سیاستی خوب و پسندیده است، اما لازم است که قیمت‌گذاری محصولات فولای باید در بازار و براساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود.

وی افزود: دستوری شدن قیمت فولاد یعنی ایجاد رانت در میانه زنجیره تامین فولاد و نوردکاران مخالفت خود را با این موضوع به نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرده‌اند. همچنین ما تاکید داریم که ساختار بورس کالا هرچه زودتر باید اصلاح شود و با وضعیت کنونی رانت اصلی زنجیره فولاد بین قیمت بورس کالا و قیمت تمام‌شده محصول و مواد اولیه است.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران با انتقاد از دلاریزه بودن بازار داخلی فولاد کشور تصریح کرد: نباید شمش فولادی تولید داخل که با نرخ‌های ریالی تولید می‌شود، با قیمت‌های جهانی به دست مشتری داخلی برسد و فقط قیمت فروش محصولات صادراتی باید تابع نرخ‌های جهانی باشد.

رضوی نیک با تاکید بر این که تولید محصولات میانی زنجیره فولاد در کشور دو برابر نیاز داخلی است، عنوان کرد: 98 درصد هزینه‌های استخراج و تولید محصولات میانی زنجیره بر مبنای ریال است، همچنین دستمزد کارگران نیز زیر 100 دلار پرداخت می‌شود و از سوی دیگر، ضرایب قیمتی تعیین‌شده برای محصولات معدنی نیز عادلانه نیست و همچنین مصرف تمام انرژی‌های حامل برای فولاد سازان بسیار کم‌هزینه است، بنابراین قیمت فولاد در بازار داخلی باید با ریال تعیین شود، نه با دلار.

وی همچنین از عرضه قطره‌چکانی محصولات میانی زنجیره فولاد در بورس کالا انقاد کرد و گفت: هم‌اکنون فولاد با عرضه قطره‌چکانی و مهندسی قیمت، بیش از 30 درصد بالاتر از قیمت جهانی در بورس کالا به فروش می‌رسد. حال آن که تمام مواد اولیه مورد نیاز فولادسازان به صورت ریالی تامین می‌شود و در این شرایط چرا قیمت فروش فولاد باید بر مبنای دلار باشد؟

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران ادامه داد: فولادسازان فقط به دو درصد منابع مالی ارزی برای تجهیز کارخانه‌های خود نیاز دارند که دولت می‌تواند به جای این که قیمت شمش تولید داخل را به نرخ دلار ببندد، دو درصد مورد نیاز فولادسازان را از محل ارزهای حاصل از صادرات محصولاتشان تامین کند.

وی البته این نکته را نیز عنوان کرد که حتی قیمت شمش فولادی به دلار محاسبه شود، بازهم نوردکاران نباید شمش مورد نیاز خود را از محصولات صادراتی گرانتر بخرند. رضوی نیک تاکید داشت اکنون قیمت شمش در بورس کالا 100 دلار گرانتر از فوب خلیج فارس است که این مساله بر اثر عرضه قطره‌چکانی و مهندسی قیمت در بورس کالا رخ داده است.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران در پایان با اشاره به لزوم رونق بخشیدن به صادرات محصولات پایین‌دستی زنجیره فولاد تصریح کرد: اکنون دود بالا بودن قیمت‌ها در بورس کالا هم به چشم مشتری داخلی و مصرف‌کننده نهایی می‌رود و هم به نوردکاری که بر اثر گرانی شمش از بازار صادراتی جا مانده است، آسیب وارد می‌کند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors