جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 06 آبان 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تعیین سقف قیمت، مهمترین مشکل طرح پیشنهادی مجلس

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تعیین سقف را نقطه ضعف بزرگی برای طرح پیشنهادی مجلس دانست و تصریح کرد: تعیین قیمت دستوری محصولات فولاد با شکست مواجه خواهد شد.

رضا شهرستانی

به گزارش فولادبان؛ پس از کش و قوس‌های فراوان درباره شیوه تعیین قیمت محصولات فولادی و بعد از آن که نمایندگان مجلس هفته گذشته حمایت لازم را از طرح پیشنهادی وزارت صمت انجام ندادند و البته این طرح با اعتراضات برخی فعالان بازار فولاد و بازارهای وابسته بخصوص تولیدکنندگان محصولات میانی زنجیره فولاد مواجه شده بود، دیروز کمیسیون صنایع و معادن مجلس با ارائه گزارشی درباره وضعیت بازار فولاد کشور از طرح خود برای مدیریت این بازار رونمایی کرد. طرحی که البته با وجود آن که سمت و سویی مناسب برای تنظیم عادلانه بازار فولاد دارد، اما بازهم دارای ابهامات زیادی است که باید پیش از تبدیل شدن این طرح به قانون برطرف شود. فولادبان در گفت‌وگو با کارشناسان و فعالان بازار فولاد در تلاش است تا نقاط ضف و قوت این طرح را ارزیابی کنند و پیشنهادات فولادی‌ها را برای اصلاح طرح مجلس از آنها دریافت کند.

رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار ما تعیین سقف قیمتی در طرح پیشنهادی مجلس را بزرگترین نقطه ضعف آن دانست و عنوان کرد: تعیین نرخ دستوری برای محصولات فولادی محکوم به شکست است و تجربه ابت کرده که هرگونه دخالت در بازار فولاد با سیاست‌گذاری‌های وزارت صمت نتیجه خوبی برای بازار نداشته و در نهایت هم به رانت و واسطه‌گری در بازار دامن زده است.

وی افزود: تعیین کف و سقف قیمتی برای فولاد تنها به ایجاد رانت بیشتر در بازار کمک می‌کنند و با این شیوه بازهم به قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی بازخواهیم گشت که گاهی اوقات اینگونه قیمت‌گذاری‌ها هم نتیجه‌ای جز رونق قاچاق برای کشور ما نداشته‌اند.

شهرستانی همچنین با استقبال از پیشنهاد مجلس برای عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا عنوان کرد: این پیشنهاد از جمله نکات مثبتی طرح کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارزیابی می‌شود، چراکه با این کار مصرف‌کنندگان نهایی می‌توانند به آسانی به کالای مورد نیاز خود دست یابند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: البته باید توجه داشت عرضه همه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا زمانی برای مدیریت درست بازار فولاد کارساز خواهد بود که تمام تولیدکنندگان زنجیره، محصولات خود را به صورت واقعی در بورس عرضه کنند و آمار عرضه و تقاضا مانند اعداد و ارقامی نباشد که امروز در سامانه بهین‌یاب ثبت شده است و خدشه‌های زیادی به آن وارد می‌شود.

وی درباره با اشاره به وجود ابهام میان ریالی یا دلاری تعیین شدن سقف قیمتی در طرح پیشنهادی مجلس نیز عنوان کرد: اگر مجلس و وزارت صمت بخواهند سقفی برای قیمت محصولات فولادی در نظر گیرد، این سقف براساس درصدی از قیمت فولاد برحسب نرخ دلار نیمایی خواهد بود. البته این اگر این مساله تصویب شود، عملا هیچ فرقی با سیاست‌های کنونی وزارت صمت نخواخد داشت و تغییر چندانی در تنظیم بازار فولاد کشور ایجاد نخواهد شد.

شهرستانی ادامه داد: مشکل اساسی بازار کشور ما دخالت در بازار است و وزارت صمت با این دخالت‌ها باعث شده که بسیاری از تولیدکنندگان به عرضه در بازار آزاد، صادرات و برخی موارد قاچاق کالا روی آورند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه در سال 99، تولید داخل کشور بیش از 30 میلیون تن خواهد بود، تأکید کرد: ما نباید هیچ کمبودی از مواد اولیه در داخل کشور داشته باشیم، اما سیاسی کاری‌های ایجادشده منجر به آن شده است که رانت در بازار به وجود بیاید، با وجود اینکه، امسال نسبت به سال قبل مصرف فولاد کمتری داشته‌ایم و سیاست کلی ما باید به گونه‌ای باشد که تمرکز را روی صادرات بگذاریم، اما متأسفانه چنین اتفاقی در کشور ما نمی‌افتد.

وی درباره عدم اجرای تعهد کف عرضه توسط فولادسازان و نوردکاران در بورس کالا گفت: مهم‌ترین مساله در بورس کالا، این است که در این بازار جنسی باید عرضه شود که مشتری خاص خود را داشته باشد و اگر محصولاتی که به زنجیره دیگر وابسته نیستند، در بورس کالا عرضه شوند، مقدار حجم مازاد عرضه شده در بورس، بیش از حد می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در پایان تصریح کرد: اگر همه محصولات فولادی قرار است در بورس عرضه شود، ابتدا باید تکلیف محصولات نهایی زنجیره فولاد مشخص شود تا میزان نیاز آن‌ها به مواد اولیه مورد نظرشان روشن شود و فولادسازان هم براین اساس به کف عرضه تعیین‌شده پایبند خواهند بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors