جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 05 آبان 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تشکیل کارگروه فعالان صنفی فولاد، به‌جای اعلام قیمت‌های دستوری

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران با تاکید بر لزوم جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری قیمت فولاد، بررسی و تعیین قیمت محصولات فولادی از طریق تشکیل یک کارگروه متشکل از تولیدکنندگان زنجیره فولاد و فروشندگان آهن را به عنوان راهکاری مناسب برای اصلاح شیوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی معرفی کرد.

به گزارش فولادبان؛ از ابتدای ماه مهر که وزارت صمت تدوین شیوه‌نامه‌ای را برای اصلاح روند نرخ‌گذاری محصولات فولادی در دستور کار قرار داده، اختلافات بر سر نحوه تعیین نرخ فولاد در طول زنجیره تولید آن بالا گرفته است. برآیند اظهار نظرهای فعالان صنفی و واحدهای تولیدی مختلف زنجیره فولاد نیز حاکی از آن است که از یک سو، نوردکاران از شیوه‌نامه‌ای که پیش از این از سوی وزارت صمت تدوین شده بود، رضایت داشتند، اما از سویی دیگر، تولیدکنندگان فولاد آن را راهی آسان برای ایجاد رانتی کلان در صنعت فولاد می‌دانستند.

اکنون اما در شرایطی قرار گرفته‌ایم که علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صمت با وجود حضور در جلسه کمیسیون صنایع و معادن و صحن غیرعلنی مجلس نتوانسته است حمایت نمایندگان را پشت سر شیوه‌نامه تدوین‌شده خود بیاورد و امروز نیز اعضای کمیسیون تخصصی مجلس طرح پیشنهادی خود را در قالب گزارشی درباره وضعیت بازار فولاد کشور برای اصلاح مساله تنظیم بازار محصولات فولادی ارائه داده‌اند.

حال سوالی اصلی اینجاست که دقیقا اجرای چه برنامه‌ای می‌تواند مناسب‌ترین راهکار برای نرخ‌گذاری محصولات فولادی باشد تا هم محصولات فولادی تولید داخل با قیمتی گزاف به دست مصرف‌کننده داخلی نرسد و هم سود موجود در تولید فولاد به نحوی عادلانه در طول زنجیره تقسیم شود؟ فولادبان در تلاش است تا در گفت‌وگو با فعالان و کارشناسان صنعت فولاد کشور پاسخ این سوال را بیابد و راهکارهای جایگزینی برای اصلاح شیوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی ارائه دهد.

حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ما در این زمینه، تشکیل کارگروهی از فعالان صنفی حوزه فولاد در وزارت صمت به منظور تعیین قیمت محصولات فولادی را بهترین روش قیمت‌گذاری این محصولات معرفی کرد و گفت: پیش از این، نمایندگان حلقه‌های زنجیره فولاد یعنی تولیدکننده، توزیع‌کننده و مصرف‌کننده محصولات فولادی دور میزی که وزارت صمت در محل وزارتخانه در نظر گرفته بود، جمعی را تشکیل می‌دادند تا با در نظر گرفتن شرایط بازار و تولید کشور، بهترین قیمت را برای این محصولات اعلام کنند. اکنون هم به نظر می‌رسد اگر کارگروهی از همین نمایندگان در وزارت صمت برای تعیین قیمت فولاد تشکیل شود تا اعضای آن بتوانند به صورت تحلیلی و واقعی، قیمت‌ها را اعلام کنند، این نمایندگان می‌توانند به تصمیمی جمعی برسند تا خروجی جلسه هم ملاک و مبنای قیمت فولاد باشد.

وی با اشاره به اینکه کشف قیمت فروش هر کالایی نیاز به یک فرمول واحد دارد، تصریح کرد: فرآیند قیمت‌گذاری فولاد در کشور ما شفاف نیست، چراکه اصولا محصولات تولیدشده داخلی نباید تحت تأثیر نوسانات بازار ارز قرار بگیرند و اختلاف قیمت آن‌ها بیش از حد معمول باشد تا جایی که این قیمت‌ها حتی از نرخ‌های جهانی هم بالاتر برود. تا وقتی هم که قرار باشد قیمت محصولات فولادی بر اساس نرخ ارز تعیین شود، هیچ‌وقت نمی‌توان برنامه‌ریزی درستی برای تعیین قیمت‌ها داشت و بازار فولاد روی آرامش را به خود نخواهد دید.

رستگار در ادامه تأکید کرد: با روشی که پیش از این وزارت صمت در تعیین قیمت محصولات فولادی در پیش گرفته بود و سعی در سرکوب کردن قیمت‌ها و تعیین سقف رقابتی برای محصولات فولادی داشت، افرادی که در حوزه فولاد کشور ذی‌نفع هستند، اعم‌از تولیدکننده، توزیع‌کننده و مصرف‌کننده در عمل بلاتکلیف می‌مانند و حتی اگر این وزارتخانه برای معاملات محصولات فولادی سقف و کف نیز تعیین کند، بازهم این اتفاق به ضرر بازار فولاد می‌شود و به تشدید رانت در این بازار دامن می‌زند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران ادامه داد: اصولا نحوه کشف قیمت محصولات فولادی در بازار ما نامشخص است و کسی از ماجراهای پشت پرده تصمیم‌گیری‌های بازار فولاد خبر ندارد؛ علاوه بر این، ملاک و مبنای این قیمت‌گذاری‌ها ثابت نیستند و به نظر می‌رسد بازیگران اصلی جریان قیمت‌گذاری محصولات فولادی، خودشان در میان تولیدکنندگان اصلی این حوزه در صنایع بالادستی، میانی، پایین‌دستی یا حتی در بین توزیع‌کنندگان نیستند. همچنین وقایع ماه‌های اخیر بازار فولاد نشان می‌دهد که هیچ فرآیند قانونی مشخصی در پروسه کشف قیمت وجود ندارد و تا زمانی که بازار فولاد با همین روند پیش برود، به هیچ نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

وی با انتقاد از وجود رانت اطلاعاتی در بازار فولاد کشور عنوان کرد: به نظر می‌رسد که برخی افراد در بازار فولاد کشور از رانت اطلاعاتی برخوردار هستند و از پشت پرده‌های این بازار خبر دارند، افرادی که البته ربطی به حلقه تولید یا توزیع رسمی فولاد ندارند و صرفا تحت عناوین شرکتی به فعالیت در عرصه توزیع محصولات فولادی می‌پردازند. در این میان، وزارت صمت باید توجه داشته باشد که فعالیت اینگونه افراد به شبکه توزیع کشور هم ضربه وارد می‌کند.

رستگار درباره عرضه کلیه محصولات فولادی در بورس کالا گفت: بورس در هر نقطه‌ای از جهان، تنها محلی است که معاملات آن به صورت شفاف انجام می‌شود؛ اما متاسفانه بورس کشور ما از این روند خارج شده است و تولیدکنندگان به روش‌های سازمان بورس اعتماد و اعتقادی ندارند؛ چراکه بورس در حال حاضر تبدیل به یک بنگاه اقتصادی شده و به طور قطعی می‌توان گفت هیچ‌گاه تمام تولیدکنندگان زنجیره فولاد محصولات خود را در بورس عرضه نخواهند کرد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors