جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 29 مهر 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

افزایش اقبال به سنگ‌آهن با عیار پایین‌

شرکت S&P Global در تحلیلی درباره قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی نوشته است: قیمت سنگ‌آهن در سه‌ماهه جولای تا سپتامبر 2020 با پشتوانه افزایش تولید فولاد خام چین و کاهش عرضه سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده، با رشد همراه بود. با این حال بازار سنگ‌آهن از اوایل سپتامبر کمی عقب‌نشینی کرد که به عللی چون کاهش قیمت محصولات فولادی نهایی، افت حاشیه سود تولید فولاد و انتظارات نسبت به کاهش دامنه قیمت سنگ‌آهن در سه‌ماهه چهارم 2020 بود.

سنگ آهن

به گزارش فولادبان، این شرکت در گزارش چشم‌انداز سنگ‌آهن و فولاد خود اعلام کرده که 54 درصد از فعالان بازار معتقدند قیمت سنگ‌آهن در سه‌ماهه چهارم 2020 بین 100 تا 110 دلار در تن، سی.اف.آر چین، خواهد بود.

قیمت شاخص سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده 62 درصد Platts موسوم به Platts IODEX در سه‌ماهه سوم 2020 به طور متوسط 118 دلار در تن، سی.اف.آر چین بود. پس از افت قیمت در جولای، در ماه آگوست قیمت سنگ‌آهن رشد کرد و در 18 آگوست به بالاترین رقم 6 سال اخیر یعنی 127.6 دلار رسید. سپس در 3 سپتامبر مجدداً رکوردشکنی کرد و به هر تن 130.8 دلار رسید که بالاترین قیمت سنگ‌آهن از ژانویه 2014 محسوب می‌شود.

افزایش قیمت سنگ‌آهن عیار متوسط سبب شد کارخانجات فولادی مجبور شوند به خرید سنگ‌آهن با عیار پایین‌تر روی آورند تا با مخلوط کردن آن با سنگ‌آهن عیار بالاتر به فعالیت خود ادامه دهند. این راهبرد انعطافی همچنان ادامه دارد زیرا حاشیه سود تولید فولاد در چین در ماه سپتامبر کاهش یافت و پیش‌بینی می‌شود بازار فولاد در سه‌ماهه چهارم 2020 درمجموع ضعیف‌تر از سه‌ماهه سوم باشد.

مثلاً حاشیه سود تولید میلگرد در چین در پایان سپتامبر به 10 دلار در تن کاهش یافت در حالی که در اوایل سه‌ماهه سوم امسال هر تن 50 دلار بود. حاشیه سود تولید کویل نورد گرم هم از 75 دلار در تن در آگوست به 13 دلار در تن در اواخر سپتامبر سقوط کرد.

بازار نقدی سنگ‌آهن در سه‌ماهه سوم شاهد آن بود که نرخ پرمیوم سنگ‌آهن Pilbara Blend متعلق به شرکت ریوتینتو به 5.3 دلار در تن رسید در حالی که در 27 مه این رقم 2.7 دلار بود.

سنگ‌آهن MAC متعلق به شرکت BHP هم تا اواخر ماه مه با تخفیف نسبت به شاخص Platts IODEX عرضه می‌شد اما از آن پس با افزایش مواجه شد و نرخ پرمیوم آن به 2.6 دلار در 10 سپتامبر رسید.

افزایش اقبال به سنگ‌آهن با عیار پایین‌ اخبار سنگ آهن

نرخ پرمیوم سنگ‌آهن Yandi متعلق به شرکت BHP نیز که عیار 57 درصد و آلومینای پایین دارد، از منفی 2.98 دلار در 29 ژوئن به 2.1 دلار در 29 سپتامبر افزایش یافت.

همچنین شرکت Fortescue Metals سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده عیار 56.5 درصد خود را در معاملات نقدی در 18 سپتامبر با پایین‌ترین رکورد تخفیف 3 درصدی نسبت به شاخص Platts IODEX در اکتبر عرضه کرد.

سنگ‌آهن صادراتی هند که نسبت به سنگ‌آهن عیار پایین استرالیا آلایندگی و رطوبت بیشتری دارد هم از اوضاع بازار سود برد. قیمت سنگ‌آهن هند در سه‌ماهه سوم رشد کرد که دلیل آن افزایش تقاضا و کاهش عرضه به علت بارش‌های شدید موسمی در این کشور بود.

چین در ماه جولای 93.36 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که 9 درصد بیشتر از جولای 2019 بود. تولید فولاد خام چین در آگوست هم به 94.8 میلیون تن رسید که 8.4 درصد بیشتر از آگوست 2019 بود. رشد تولید فولاد چین سبب افزایش تقاضا برای سنگ‌آهن شد به طوری که واردات سنگ‌آهن به این کشور از ماه جولای تا آگوست به 213 میلیون تن رسید که 15 درصد بیشتر از رقم سال گذشته بود. ضمن آن که واردات سنگ‌آهن چین از شرکت‌های Vale، Rio Tinto، BHP و FMG در ماه جولای نسبت به ماه ژوئن کمتر شده بود. این مسئله سبب افزایش تقاضا برای واردات سنگ‌آهن از منابع غیراصلی شد. بدین ترتیب واردات سنگ‌آهن از هند، اوکراین و کانادا در ماه‌های جولای تا آگوست به ترتیب 85 درصد، 98 درصد و 200 درصد رشد کرد و به 9.4 میلیون تن، 5.2 میلیون تن و 4.9 میلیون تن رسید.

البته صادرات سنگ‌آهن شرکت برزیلی Vale پس از بهبود وضعیت جوی در این کشور و رفع محدودیت‌های شدید ضدکرونایی در اوایل سال 2020 به تدریج در حال بهبود است. پیش‌بینی می‌شود این شرکت برزیلی 67 درصد از اهداف تولیدی 310 تا 330 میلیون تنی خود در سال 2020 را تا پایان سپتامبر محقق کرده باشد. با این حال این شرکت برای رسیدن به حداقل کف دامنه اهدافش باید صادرات هفتگی خود تا پایان سال را به 1.7 میلیون تن افزایش دهد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors