جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 28 مهر 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

فرمول جدید هم به بن بست می رسد/ضرورت تغییر مبنای قیمت گذاری

بسیاری از تولیدکنندگان مقاطع فولادی از نحوه قیمت‌گذاری شمش و دیگر محصولات فولادی در بورس کالا معترض هستند چرا که قیمت پایه محصولات با نرخ دلار نیمایی به دست می‌آمد اما در تاریخ 12 مهر بود که خبر رسید اعضای انجمن فولاد و وزارت صمت صورتجلسه‌ای را امضا کرده‌اند که طی آن، فرمولی برای تعیین قیمت پایه شمش در بورس کالا ارائه شده است؛ با این وجود، به سراغ کارشناسان و فعالان حوزه فولاد رفته‌ایم تا تأثیر این فرمول در قیمت محصولات فولادی را مورد بررسی قرار دهیم.

مهرداد اکبریان

رئیس انجمن سنگ آهن در این باره به فولادبان گفت: مسئله مهم برای نحوه قیمت‌گذاری اینجا است که وقتی شمش به عنوان محصول میانی زنجیره تولید فولاد، مبنای قیمت‌گذاری همه محصولات فولادی قرار می‌گیرد، مجدداً، اتفاقات قبل در بازار فولاد می‌افتد.

مهرداد اکبریان تصریح کرد: محصولات معدنی مانند گندله و کنسانتره بر اساس قیمت شمش در بورس کالا تعیین قیمت می‌شوند اما شمش به عنوان ماده خام کارخانه‌های نوردی عرضه می‌شود و در این صورت، شمش بر اساس قیمت‌های جهانی قیمت‌گذاری می‌شود.

وی افزود: وارد شدن به این نوع قیمت‌گذاری شاید در کوتاه مدت منطقی به نظر برسد اما با تغییر شرایط عرضه و تقاضا در بازار داخلی و خارجی، بالا رفتن نرخ دلار و دیگر اتفاقات مهمی که در بازار می‌افتد، دوباره روال قیمت‌ها به شکل سابق خواهد بود.

رئیس انجمن سنگ آهن با اشاره به اینکه بهترین راهکار کاهش قیمت فولاد، برداشته شدن مبنا از روی شمش است، تصریح کرد: در این صورت دو راه وجود دارد؛ می‌توان محصولات ابتدایی زنجیره مانند سنگ آهن را به عنوان مبنا استفاده کرد و یا قیمت‌های محصولات نهایی زنجیره مانند میلگرد را در بازار به عنوان مبنای قیمت‌گذاری قرار داد تا محصولات ابتدایی زنجیره هم بر اساس درصدی از آن‌ها تعیین قیمت شوند.

اکبریان تأکید کرد: زمانی که محصول میانی زنجیره به عنوان مبنای تعیین قیمت معرفی شود، هر تولیدکننده‌ای به نوعی می‌تواند برای قیمت‌گذاری پیشنهادی بدهد و قیمت‌ها را با اوضاع بد بازار، بالا ببرد.

وی در پایان افزود: روش بهتر برای کشف قیمت‌ها و راهکار موقت برای حفظ تعادل در بازار عرضه تمام محصولات زنجیره تولید فولاد، از سنگ آهن تا محصولات نهایی در بورس کالا است تا علاوه بر قیمت‌ها، عرضه و تقاضا هم در بورس مکاشفه شود چرا که بسیاری از داد و ستدها در بورس کالا اتفاق می‌افتد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors