جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 27 مهر 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

فرمول جدید انجمن فولاد، ابزاری برای به رسمیت شناخته شدن مکانیسم عرضه و تقاضا

بسیاری از تولیدکنندگان مقاطع فولادی از نحوه قیمت‌گذاری شمش و دیگر محصولات فولادی در بورس کالا معترض هستند چرا که قیمت پایه محصولات با نرخ دلار نیمایی به دست می‌آمد اما در تاریخ 12 مهر بود که خبر رسید اعضای انجمن فولاد و وزارت صمت صورتجلسه‌ای را امضا کرده‌اند که طی آن، فرمولی برای تعیین قیمت پایه شمش در بورس کالا ارائه شده است؛ با این وجود، به سراغ کارشناسان و فعالان حوزه فولاد رفته‌ایم تا تأثیر این فرمول در قیمت محصولات فولادی را مورد بررسی قرار دهیم.

فرمول جدید انجمن فولاد، ابزاری برای به رسمیت شناخته شدن مکانیسم عرضه و تقاضا اخبار انجمن فولاد

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در این باره به فولادبان گفت: صورتجلسه‌ای که توسط اعضای انجمن فولاد با وزارت صمت برای تغییر نحوه قیمت‌گذاری شمش به امضا رسیده، فرمولی است که سه هدف را دنبال می‌کند.

وحید یعقوبی تصریح کرد: اولین هدف از ارائه صورتجلسه یاد شده این است که به مدت چند هفته قیمت محصولات را بر اساس عرضه و تقاضا نگه می‌دارد و در اولین قیمت‌گذاری که 75 درصد قیمت پایه اعلام خواهد شد، رقابت‌ها انجام می‌شود و در عرضه بعدی می‌توان گفت به عرضه و تقاضای بازار به طور کامل اطمینان می‌شود؛ بدین ترتیب، مکانیسم عرضه و تقاضای بازار به رسمیت شناخته می‌شود.

وی درباره گذاشتن سقف برای قیمت‌ها، افزود: از نظر اعضای هیئت مدیره انجمن فولاد  گذاشتن هرگونه سقف برای قیمت در بورس کالا، کاملا اشتباه است چون این عمل کاملا رانت‌ساز خواهد بود و با گذاشتن سقف، سیگنالی منفی به بازار داده خواهد شد تا رقابت بیشتری اتفاق بیفتد و در نهایت، تقاضا را زیاد ‌کند.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور تصریح کرد: تحربه رانت‌سازی پیش از این هم در بورس کالا به وجود آمده است و نمونه آن در سال 97 اتفاق افتاد که با گذاشتن سقف برای قیمت‌ها، مبلغی حدود 5 هزار و 500 میلیارد تومان رانت تولید شد.

یعقوبی با اشاره به اینکه در سال 96، قیمت کشف شده مبنای قیمت پایه شمش بود، گفت: مشکل تعیین قیمت پایه بر مبنای قیمت کشف شده هفته گذشته، این بود که در بازار افزایشی، هیچگاه قیمت پایین‌تر نمی‌آید و در بازار تورمی، نرخ پایه به طور مداوم افزایش پیدا می‌کرد اما حالا، با تعیین درصدی برای قیمت کشف شده سعی شده این مشکل کمتر شود.

وی افزود: روند کاهشی بازار، با روشی که از طرف انجمن فولاد مطرح شده، خودش را تثبیت می‌کند و دومین هدف این فرمول، یعنی مدیریت افزایش و کاهش بازار تحقق می‌یابد.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره هدف سوم فرمول جدید، تصریح کرد: حذف دلار از قیمت پایه محصولات فولادی هدف بعدی است چرا که وقتی قیمت پایه منوط به نرخ ارز است، هر اتفاقی که برای ارز می‌افتد به شدت روی نرخ پایه فولاد هم اثر می‌گذارد.

یعقوبی ادامه داد: در حال حاضر، کمبود ارز در کشور احساس می‌شود؛ بدین ترتیب، تقاضا در بازار بالا می‌رود و نوسانات نرخ ارز زیاد است و دائما قیمت فولاد را بالا می‌برد و باید روشی مطمئن وجود داشته باشد که دلار تأثیری روی قیمت فولاد نگذارد.

وی در پایان گفت: همه این اهداف در صورتی تحقق می‌یابند که سقف قیمتی در بورس کالا گذاشته نشود اما اگر این اتفاق بیفتد، تمام اهداف مورد نظر مجموعه انجمن فولاد زیر سؤال خواهد رفت.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors