جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 17 شهریور 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

پیش‌بینی دو ماه پررونق برای صنعت فولاد ایران/ رشد قیمت فولاد با شیوع کرونا

کارشناسان صنعت فولاد با توجه به افزایش قیمت‌های صادراتی ایران، دو ماه آتی را دوره‌ای نویدبخش برای این صنعت دانستند.

کیوان جعفری طهرانی

ویروس کرونا تأثیر زیادی روی بازارهای جهانی از جمله بازار جهانی فولاد گذاشته است که شرایط صادرات و واردات کشورها را تحت تأثیر قرار داد. خبرهای جدید حاکی از آن است که مزایده فولاد خوزستان برای اسلب صادراتی 432 دلار و برای بیلت در محدود 420 دلار به بالا بسته خواهد شد که افزایش قیمت چشمگیری نسبت به متال بولتن نشان می‌دهد. برخی کارشناسان معتقدند با توجه به رشد هزینه حمل و نقل دریایی به شرق آسیا در دو هفته گذشته، خریداران برای فولاد ایران پیشنهادهای بهتری می‌دهند و دو ماه آتی می‌تواند دوره‌ای امیدبخش برای صنعت فولاد ایران باشد.
کیوان جعفری، کارشناس صنعت فولاد در این باره در مصاحبه با خبرنگار فولادبان گفت: مهمترین اصلی که این اتفاق افتاده کشورهای اروپایی، ژاپن و کره جنوبی که بزرگترین فولادسازان جهان هستند به دلیل شیوع ویروس کرونا تولیداتشان را کاهش دادند، از این رو پیش بینی می‌شود در ماه های سپتامبر و اکتبر، تقاضای فولاد و سنگ آهن در بازارهای داخل و خارج از چین افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه تقاضای فولاد چین در سپتامبر و اکتبر با توجه به فعالیت‌های بالای ساخت و ساز به اوج خود می‌رسد، افزود: در خارج از چین، برخی فعالان بازار انتظار دارند كه فولادسازان ژاپنی، كوره های بلند خود را مجددا راه اندازی کنند تا پاسخگوی بهبود تقاضای مقاطع تخت فولادی و خودرو باشند. این مسئله برای امسال بیشتر خواهد بود چراکه سیاست گذاران پکن پروژه های جدید زیربنایی، بازسازی مناطق مسکونی قدیمی و مشوق های انگیزشی و محرک را برای صنایع تولید خودرو و کالاهای خانگی با هدف شروع قوی اقتصاد آسیب دیده از ویروس کرونا تعریف کرده‌اند.
این کارشناس صنعت فولاد تأکید کرد: تولیدکنندگان فولاد ژاپن مانند هلدینگ JFE ممکن است یکی از دو کوره بلند خود را در ماه اکتبر راه‌اندازی کند در حالی که همین حدس و گمان در مورد Nippon Steel نیز وجود دارد، زیرا این شرکت در ماه فوریه، 6 کوره از 16 کوره بلند خود را از مدار تولید خارج کرد.
جعفری ادامه داد: از سوی دیگر فولادسازان اروپایی در حال ورود به بازار هستند و تقاضایی که در بازار فولاد وجود دارد، قبلا به دلیل شرایط کرونا وجود نداشت اما اکنون ایجاد شده است. فولادسازان در شرایط فعلی با تمام توان تولید در مدار نیستند که باعث افزایش می‌شود و اکنون قیمت سنگ آهن به دلیل تقاضای خوب فولاد چین به بالاترین سطح شش سال اخیر خود رسیده است.
وی با تأکید بر اینکه قیمت بالای فولاد و زنجیره آن به دلیل کاهش عرضه در بازار است، گفت: چین به دلیل بزرگ بودن بازار مصرف افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد و کشورهای دیگر مانند برزیل و ترکیه به عنوان کشورهای هشتم و نهم فولادساز جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا تولیداتشان را کاهش دادند که این موضوع منجر به کسری عرضه در بازار شد و اگر کشورهای تولیدکننده فولاد با 90 درصد ظرفیت خود به میدان بیایند عطش بازار فروکش خواهد کرد.
این کارشناس صنعت فولاد تحلیل کرد: همچنین انتظار می رود بهبود تدریجی تولید فولاد در اروپا، ژاپن و کره جنوبی تقاضا برای سنگ آهن را در خارج از بازار چین افزایش دهد، بویژه در مورد فاین برزیل به علت قیمت رقابتی بهتر و محتوای آلومینای کمتر بیش از فاین استرالیا در بازارهای اروپا، ژاپن و کره جنوبی هوا خواه دارد.
با این تفسیر، انتظار می‌رود قیمت‌های صادراتی ایران با توجه به رشد قیمت‌های جهانی بالاتر برود. آمارهای خرید و فروش محصولات فولادی ایران در بازارهای جهانی گویای این است که قیمت اسلب صادراتی ایران بیش از 31 درصد و قیمت بیلت صادراتی هم حدود 20 درصد از ابتدای ماه آوریل تا به امروز افزایش داشته است و حال، باید دید با بالا رفتن تقاضای جهانی محصولات فولادی، صنعت فولاد ایران چگونه متحول خواهد شد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors