جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 02 شهریور 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

پیش‌بینی کاهش قیمت سنگ‌آهن به زیر 100 دلار

برخی کارشناسان معدنی معتقدند که با رفع مشکلات در تأمین سنگ‌آهن، احتمال کاهش قیمت آن به زیر 100 دلار وجود دارد.

پیش‌بینی کاهش قیمت سنگ‌آهن به زیر 100 دلار اخبار آینده قیمت دلار در ایران, پیش بینی قیمت دلار

بر اساس گزارش تحلیلی سایت ccn، کشورهای بزرگ تولیدکننده سنگ‌آهن یعنی برزیل، روسیه و هند جزو کشورهایی هستند که بیشترین آمار مبتلا به کرونا را دارند؛ اما تحلیلگران معتقدند با افزایش عرضه سنگ‌آهن تا پایان سال جاری میلادی، قیمت آن افت خواهد کرد.
این برای اولین بار در شش سال اخیر است که قیمت سنگ‌آهن در معاملات نقدی به هر تن 130 دلار می‌رسد. تقاضا برای فلزات به این دلیل افزایش یافته که نگرانی‌ها نسبت به پایداری فعالیت‌های معدنی افزایش یافته است.
از مارس 2020، کشورهای بزرگ معدنی جهان همچون برزیل به علت شیوع کرونا نتوانسته‌اند در سطح طبیعی فعالیت‌های معدنی خود را انجام دهند و تولیدات آن‌ها کاهش یافته است؛ از سوی دیگر، تقاضا برای فلزات به علت پروژه‌های زیرساختی و عمرانی دولت چین، در حال افزایش است و همین مسئله برای سنگ‌آهن هم رخ داده است، آن هم در حالی که عرضه کمتر از گذشته شده است.
بر اساس گزارش مؤسسه Fitch Solutions، افزایش اجرای پروژه‌های زیرساختی خصوصاً در چین، سبب رشد تقاضا برای سنگ‌آهن شده است. بزرگ‌ترین معادن سنگ‌آهن جهان در برزیل خصوصاً منطقه Carajas قرار دارند. هند، روسیه و چین هم معادن بزرگی دارند اما شیوع کرونا بر تولیدات معدنی هر چهار کشور تأثیر منفی گذاشته است.
شرکت Fitch Solutions اعلام کرده که تداوم نگرانی‌ها نسبت به عرضه سنگ‌آهن سبب رشد قیمت آن می‌شود. در گزارش Fitch Solutions آمده است:‌ ادامه نگرانی نسبت به عرضه سنگ‌آهن از سوی برزیل به علت شیوع کرونا در این کشور خصوصاً در مناطق معدنی، یکی از عوامل افزایش قیمت سنگ‌آهن است. همچنین تقاضای بالای چین برای محصولات فولادی هم بر تنور گرانی سنگ‌آهن دمیده است.
در حالی که عرضه سنگ‌آهن کاهش یافته، چین همچنان در حال خرج کردن برای اجرای پروژه‌های بزرگ زیرساختی است که نیازمند فولاد بالایی است. سازمان China Dialogue در این باره اعلام کرده که دولت چین 683 میلیارد دلار اعتبار برای تأمین اجرای پروژه‌های بزرگ زیرساختی و عمرانی در نظر گرفته است.
محققان China Dialogue می‌گویند: آمارهای ماهانه سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد بازگشت رونق به اقتصاد چین عمدتاً توسط تولیدات صنعتی و پروژه‌های زیرساختی سنتی است. سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت و پروژه‌های زیرساختی در ماه‌های آوریل و مه رشد چشمگیری داشته و سبب رونق Vشکل در اقتصاد چین شده است.
در سال 2019، چین یک میلیارد و 69 میلیون تن سنگ‌آهن وارد کرد که دومین رکورد سالانه واردات این ماده معدنی بود. اکنون، با رسیدن قیمت سنگ‌آهن به بالاترین سطح شش سال اخیر، برخی تحلیلگران نسبت به آینده قیمتی این ماده معدنی محتاط شده‌اند.
اریک هدبورگ، تحلیلگر بازار فولاد می‌گوید که عوامل مختلف همچون باران‌های سنگین و شیوع کرونا، سبب تأخیر در تأمین سنگ‌آهن شده است؛ بنابراین، زمانی که این اختلال‌ها رفع شود، قیمت سنگ‌آهن پایین خواهد آمد. اگر این وقفه‌ها و تأخیرها در تأمین سنگ‌آهن حل شود، به سرعت شاهد نزول قیمت سنگ‌آهن به زیر 100 دلار در ماه طی ماه‌های آینده خواهیم بود؛ بنابراین احتمال اینکه سنگ‌آهن در ماه‌های باقیمانده از سال 2020 رکوردهای قیمتی جدید به جای بگذارد در ابهام است.
کشورهای مختلف به امید کشف واکسن کرونا، در حال گشایش اقتصادهای خود تا پایان سال جاری میلادی هستند. تحلیلگران معتقدند تا آن زمان باید در انتظار چالش‌های جدیدی در تأمین سنگ‌آهن و سایر کالاهای معدنی بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors