جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 29 تیر 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

افزایش تسلط چین بر بازار فولاد جهان در پساکرونا

 برنامه‌های دولت چین برای رونق اقتصادی این کشور در شرایط کرونایی، موجب افزایش تولید فولاد شده است و این کشور امسال به سمت تولید یک میلیارد تن فولاد حرکت می‌کند.

به گزارش فولادبان؛ بر اساس گزارش Eurasia Review، تولید فولاد چین در ماه مه به بالاترین رکورد تاریخی ماهانه رسید. چین در ماه مه 92.2 میلیون تن فولاد تولید کرد تا این کشور به سمت تولید یک میلیارد تن فولاد خام در سال 2020 حرکت کند. سال گذشته چین 996 میلیون تن فولاد تولید کرد.

در ماه ژوئن هم تولید روزانه فولاد چین به 3.05 میلیون تن رسید. در نیمه اول سال 2020 تولید فولاد خام چین به 499 میلیون تن افزایش یافت که 1.4 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود. این در حالی است که رشد بخش صنعت چین در نیمه اول 2020 به منفی 1.3 درصد رسید.

این آمارها نشان می‌دهد با وجود شیوع کرونا و انتظار کاهش تولید فولاد، صنعت فولاد چین رشد مطلوبی در سال جاری داشته است.

صنعت فولاد عامل اصلی رشد اقتصادی چین در نیمه اول 2020 بود به طوری که در سه‌ماهه دوم 2020 رشد اقتصادی چین به مدد رونق صنعت فولاد به رشد 3.2 درصدی رسید.

قبل از شیوع کرونا هم رشد فولاد چین سریع‌تر از رشد اقتصادی این کشور بود به طوری که در سال 2019 رشد اقتصادی چین 6.1 درصد و رشد تولید فولاد 8.3 درصد بود.

اکنون با رشد چشمگیر تولید فولاد در دو ماه اخیر، انتظار می‌رود تأثیر صنعت فولاد بر رشد اقتصادی چین، بیشتر هم شود.

مهم‌ترین عامل رشد صنعت فولاد چین این است که این صنعت بیشتر بر بازار داخلی چین استوار است و وابستگی آن به صادرات، زیاد نیست. بنابراین در شرایط کرونایی که بسیاری از واردکنندگان فولاد از چین، به علت رکود اقتصادی، واردات را کاهش داده‌اند، تأثیر منفی آن بر صنعت فولاد چین خیلی شدید نبوده است.

در نیمه اول 2020 صادرات فولاد چین کاهش 16.5 درصدی کرد و به 34.4 میلیون تن رسید. در ماه ژوئن هم صادرات فولاد چین به پایین‌ترین رقم ماهانه در هشت سال اخیر کاهش یافت.

هم‌اکنون موجودی انبارها از محصولات فولادی در سطح بالایی قرار دارد و مصرف صنایع هم خیلی بالا نیست، اما فولادسازان چینی چشم به برنامه‌های دولت چین برای توسعه پروژه‌های عمرانی دارند.

در ماه آوریل اعلام شد که دولت چین قصد دارد نوسازی 39 هزار محله در مناطق قدیمی را در سال جاری تسریع ببخشد. مقامات چینی همچنین قصد دارند سرمایه‌گذاری 6.7 تریلیون یوآنی (956 میلیارد دلاری) به پشتوانه اوراق قرضه برای انجام پروژه‌های عمرانی و زیرساختی انجام دهند.

قرار است بخش اعظم این اعتبارات صرف ساخت جاده، راه‌آهن و سایر پروژه‌های زیرساختی شود که قطعاً موجب رشد تقاضا برای فولاد خواهد شد.

صنعت فولاد چین همچنین بر مگاپروژه‌هایی همچون منطقه جدید Xiongan نیز چشم امید دارد. این مگاپروژه از سال 2017 شروع شد و هدف از آن انتقال بخشی از خدمات غیردولتی از پکن به این شهر جدید با هدف کاهش تراکم جمعیتی در پکن است. این مگاپروژه به حجم عظیمی از محصولات فولادی خصوصاً میلگرد نیازمند است.

کارشناسان می‌گویند که تقاضای میلگرد در شمال چین در تابستان امسال در سطح بالایی باقی خواهد ماند که نقش مگاپروژه Xiongan هم در این زمینه مهم است.

رونق مجدد صنعت خودرو نیز اوضاع را به نفع فولادسازان خواهد کرد. صنعت خودروسازی چین پس از 21 ماه کاهش فروش دوباره بهبود یافته است. از سوی دیگر برنامه ساخت حداقل 4400 کیلومتر ریل جدید در سال جاری میلادی نیز موجب افزایش تقاضا برای فولاد خواهد شد.

این عوامل قطعاً موجب رشد و توسعه صنعت فولاد چین در شرایط رکودی ناشی از کرونا خواهد شد.

فایننشال تایمز هم ماه گذشته گزارش داد در حالی که صنایع فولادی اروپا، آمریکا و هندوستان با رکود دست و پنجه نرم می‌کنند، فولادسازان چینی اوضاع خوبی دارند حتی رشد سریع‌تری نسبت به سال قبل دارند.

در 5 ماه نخست 2020 سود 5 فولادساز بزرگ چین 50.9 درصد کاهش یافت وب ه 41.9 میلیارد یوآن (6 میلیارد دلار) رسید اما در ماه مه سود آنها 81.8 درصد نسبت به ماه قبل رشد کرد و به 14.8 میلیارد یوآن (2.1 میلیارد دلار) افزایش پیدا کرد.

بر اساس برآوردهای موسسه Platts و موسسه NBS، ارتقاء خطوط تولید فولاد شرکت‌های چینی به فناوری‌های جدید سبب افزایش ظرفیت تولید آنها به 1.2 میلیون تن شده است.

در طول دوره شیوع کرونا در جهان، سهم چین از فولاد جهان بیشتر هم شده است. در ماه آوریل سهم چین از تولید فولاد دنیا به 62 درصد رسید در حالی که سال گذشته این رقم 54 درصد بود. در سال 2017 سهم چین کمتر از 50 درصد بود.

فایننشال تایمز در این زمینه نوشته است که بحران کرونا سبب افزایش تسلط چین بر تولید فولاد دنیا شده است.

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors