همکاری سه غول فولادی دنیا برای ارتقاء فنّاوری تولید آهن

غول معدنی برزیل (Vale) اعلام کرد با دو شرکت بزرگ ژاپنی به یک توافق مهم در زمینه ارتقاء فناوری تولید فولاد رسیده است.

به گزارش فولادبان شرکای ژاپنی Vale شامل کارخانه فولادسازی Kobe Steel و شرکت تجاری Mitsui & Co. هستند که قرار است بر روی تولید فلزات آهنی با دی‌اکسید کربن پایین‌تر و ارائه راهکارهای فناورانه در تولید فولاد جهان کار کنند. این توافق فعلاً غیرالزام‌آور است.

بنا بر اعلام شرکت Vale این موافقت‌نامه شامل موارد مقدماتی برای ایجاد یک سرمایه‌گذاری مشترک با هدف ساخت فلزات آهنی با دی‌اکسید کربن پایین‌تر است. بر این اساس، دوره ارزیابی پروژه از هم‌اکنون شروع شده که هدف از آن، بررسی نیازهای بازار است تا بر مبنای آن، توافق نهایی برای ایجاد یک سرمایه‌گذاری مشترک منعقد گردد.

Vale که از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ‌آهن جهان است، متعهد شده که با مشتریان فولادساز خود درباره تولید آهن با دی‌اکسید کربن کمتر، رایزنی کند.

سرمایه‌گذاری مشترک این سه شرکت بر روی فناوری‌های جدید تولید سنگ‌آهن با دی‌اکسید کربن کمتر همچون فناوری‌های مورد استفاده در شرکت‌های Tecnored و Midrex خواهد بود.

Tecnored شرکتی زیرمجموعه Vale است که در برزیل بر روی توسعه فناوری‌های تولید آهن خام با دی‌اکسید کربن کمتر از طریق استفاده از منابع انرژی جایگزین همچون بیومس، هیدروژن و گاز سنتز فعالیت می‌کند. این انرژی‌ها دی‌اکسید کربن کمتری نسبت به زغال‌سنگ و کک که سوخت اصلی فرآوری سنگ‌آهن جهان هستند، تولید می‌کنند. Vale اعلام کرده که با استفاده از سوخت بیومس می‌توان در میان‌مدت به فرآیند تولید آهن بدون ایجاد کربن دسترسی پیدا کرد.

Midrex هم که شعبه آمریکایی شرکت فولادی Kobe Steel است دارای به‌روزترین فناوری تولید آهن به شیوه احیای مستقیم در جهان است و کارخانجات Midrex بالغ بر 60 درصد کل آهن احیای مستقیم‌شده جهان را تولید می‌کنند.

Midrex برای تولید آهن اسفنجی از گاز طبیعی یا گاز استخراج‌شده از زغال‌سنگ بهره می‌برد تا استفاده از سنگ‌آهن در فرآیند تولید فولاد را کاهش دهد. در نتیجه دی‌اکسید کربن تولیدشده در این فرآیند کمتر از شیوه کوره بلند است.

در سرمایه‌گذاری مشترکی که قرار است انجام شود، علاوه بر توسعه دو شیوه فوق در تولید آهن، از دانش فنی شرکت Mitsui در بازاریابی و تجارت نیز جهت عرضه راهکارهای به دست‌آمده به صنعت فولاد جهان استفاده خواهد شد.

هم‌اکنون در جهان، شرکت‌های فولادسازی برای کاهش انتشار گازهای دی‌اکسید کربن تحت فشار شدید قرار دارند و به همین دلیل به فناوری‌های جدید به شدت نیازمند هستند. در اروپا و آمریکا تغییر فرآیند تولید فولاد از کوره‌های بلند (با خوراک زغال‌سنگ و سنگ‌آهن) به سمت شیوه‌های احیای مستقیم (با خوراک قراضه آهن) با سرعت بیشتری نسبت به سایر نقاط جهان در حال انجام است.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *