جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 10 تیر 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

گزارش فیچ از رشد صنایع معدنی ایران باوجود شیوع کرونا

موسسه اعتبارسنجی فیچ در گزارشی به ارزیابی تاثیرات بیماری کرونا بر بخش معدن ایران پرداخته است.

به گزارش فولادبان فیچ در این گزارش، تاکید کرده که برای بررسی آثار کرونا بر بخش معدن ایران، ابتدا باید وضعیت اثرگذاری این بیماری بر کل صنایع معدنی دنیا را مورد ارزیابی قرار داد.

بر این اساس، بررسی‌ها نشان داده که صنعت فلزات و بخش معدن عمیقا از شیوع بیماری کرونا لطمه دیده‌اند و آثار این بیماری همچنان در حال بروز در این صنایع است.

فیچ مهمترین ریسک‌هایی که صنایع معدنی و فلزات دنیا در سال 2020 به علت شیوع کرونا با آن مواجهند را بدین ترتیب عنوان کرده است.

* تولید فلزات و مواد معدنی

فیچ پیش‌بینی کرده که عملیات‌های معدنی در سراسر جهان در اثر کرونا دچار وقفه شده و رشد تولید مواد معدنی نیز متوقف شود زیرا دولت‌های مختلف دنیا برای مقابله با کرونا اقدامات محدودیت ساز در نظر گرفته‌اند که شامل تعطیلات سراسری در این کشورها است.

بر همین اساس، فیچ با توجه به تصمیماتی که دولت‌ها برای مقابله با کرونا اتخاذ می‌کنند، پیش‌بینی‌های خود از وضعیت تولید فلزات و مواد معدنی همه کشورها را به طور مداوم به‌روز می‌کند.

فیچ معتقد است که شرکت‌های معدنی در سطح جهان برای مقابله با شیوع کرونا و حفظ سلامتی کارکنان خود، مجبور خواهند شد که ساعات کاری را کاهش دهند. همچنین برخی از شرکت‌ها نیز موقتا تولید را متوقف کرده‌اند. برخی هم اعلام کرده‌اند که  سطح تولید را با هدف حفظ مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی کارکنان، کاهش داده‌اند.

فیچ معتقد است که این اقدامات موجب کاهش تولید مواد معدنی و فلزات در دنیا در سال 2020 در مقایسه با سال 2019 خواهد شد.

* تقاضای فلزات و مواد معدنی

فیچ همچنین پیش‌بینی کرده که تقاضای جهانی برای فلزات و مواد معدنی در سال 2020 تحت تاثیر بیماری کرونا  و کاهش تولید، کاهش پیدا کند.

بر آورد فیچ بر این مبنا است که اقتصاد جهان در سال 2020 با رکود مواجه خواهد شد به طوری که رشد تولید ناخالص داخلی دنیا تا 31 مارس 2020 بین صفر تا نیم درصد بود. این مسئله موجب کاهش شدید تقاضای فیزیکی برای مواد معدنی و فلزات در بخش‌های مصرفی فولاد مصل خودروسازی و ساخت‌وساز خواهد شد.

البته فیچ پیش‌بینی کرده که تقاضای چین برای فلزات و مواد معدنی در نیمه دوم سال 2020 احیا خواهد شد اما تحقق این پیش‌بینی هم با ریسک‌های مهمی روبرو خواهد بود.

بر این اساس، زنجیره عرضه مواد معدنی نیز در سال جاری میلادی مختلف خواهد شد چراکه بخش حمل‌ونقل دریایی و جاده‌ای به علت محدودیت‌های ضدکرونایی در سراسر جهان با وقفه مواجه شده است. اختلالات حمل‌ونقل احتمالا سبب کمبودهای محلی برای فعالیت بخشی از صنایع معدنی خواهد شد، دوره این وضعیت فعلا طولانی‌مدت برآورد می‌شود.

 * قیمت فلزات

بر اساس گزارش فیچ، قیمت فلزات در نیمه دوم سال 2020 پرنوسان و رو به کاهش خواهد بود زیرا وضعیت کسب‌وکار به علت مشکلات کرونایی مناسب نیست اما بهبود اوضاع در نیمه دوم سال 2020 قابل انتظار است.

فیچ معتقد است وضعیت بازار فلزات آهنی در سال 2020 نسبت به فلزات غیرآهنی بهتر خواهد بود که دلیل آن وضعیت مناسب چین است.

در هر حال، فیچ معتقد است که قیمت فلزات در سال 2020 به شدت پایین تر از قیمت‌های سال 2019 خواهد بود.

 * وضعیت ایران

فیچ درباره تاثیر بیماری کرونا بر بخش معدن ایران هم نوشته است: با توجه به میزان ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ایران، پیش‌بینی می‌شود که عملیات‌های معدنی در ایران در سال جاری میلادی آسیب جدی ببیند.

با این حال فیچ اعلام کرده از آنجا که تولیدکنندگان معدنی ایران تا زمان انتشار این گزارش، اطلاعات جدیدی از وضعیت تولید ارائه نکرده‌اند، فیچ فعلا در آمارهای ارزیابی خود از بخش معدن ایران، تجدیدنظر نمی‌کند.

بر اساس این گزارش، دولت ایران در پرداخت‌های مالیاتی شرکت‌ها، بدهی‌های گمرکی و معوقات بانکی کسب‌وکارهای کوچک، فرجه زمانی موقت در نظر گرفته است که شامل بخش معدنی ایران هم می‌شود.

فیچ نوشته است: با وجود اینکه ایران به شدت از شیوع بیماری کرونا آسیب‌دیده، تولید مس در این کشور در فوریه 2020 به 97710 تن رسید که 8درصد بالاتر از ماه مشابه سال قبل است.

فیچ ارزش تولیدات بخش معدن ایران در سال 2020 بالغ بر 5 میلیارد و 80 میلیون دلار اعلام کرده که 8.65 درصد بالاتر از رقم سال 2019 خواهد بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors