جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 26 خرداد 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ایران موتور رشد فولاد خاورمیانه/تحریم جدید 17 کارخانه

نشریه متال مارکت در شماره جدید خود به بررسی چشم‌انداز صنعت فولاد خاورمیانه پرداخته و نوشته است:‌ در سال 2019 تولید فولاد خام خاورمیانه به 42.8 میلیون تن رسید که 20.5 درصد بیشتر از میزان تولید در سال 2018 (35.8 میلیون تن) بود.

به گزارش فولادبان؛ بنا بر گزارش متال مارکت، دلیل اصلی رشد تولید فولاد خام در خاورمیانه، افزایش چشمگیر تولید فولاد در ایران بود که در سال 2019 بالغ بر 31.9 میلیون تن فولاد تولید کرد که رشد 30.1 درصدی نسبت به رقم سال 2018 داشت.

در حالی که اقتصادهای منطقه خاورمیانه به علت کاهش شدید قیمت نفت در ماه‌های اخیر در اثر شیوع بیماری کرونا، به شدت ضربه دیده‌اند، بازار فولاد ایران تاکنون با قدرت فعالیت کرده است به طوری که این کشور در 4 ماه نخست سال 2020 بالغ بر 8.49 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که 4.3 درصد نسبت به رقم مشابه سال 2019 (8.139 میلیون تن) رشد نشان می‌دهد.

این رشد در حالی رخ داده که به علت افزایش تنش میان ایران و آمریکا، دولت ترامپ از اوایل سال 2020 تحریم‌های شدیدتری علیه ایران وضع کرده و طی هفته اخیر هم 17 کارخانه تولید فلزات و شرکت‌های معدنی ایران هم مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند.

آثار کرونا بر فولاد خاورمیانه

بر اساس گزارش متال مارکت، شیوع بیماری کرونا بر تولید و مصرف فولاد در خاورمیانه به شدت تأثیر گذاشته است.

عربستان در ماه‌های اخیر مقررات محدودساز شدیدی در شهرهای بزرگ این کشور برای کنترل بیماری کرونا وضع کرد. امارات هم به اقدامات مشابهی دست زده که موجب شد دوبی که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد در خاورمیانه است در رکود فرو رود. از آنجا که دوبی تولیدکننده فولاد نیست و باید از سایر نقاط امارات وارد کند، مقررات منع آمد و شد در امارات، موجب کاهش شدید مصرف فولاد در این کشور شد.

کویت و عمان هم در ماه‌های اخیر محدودیت‌های شدیدی برای مقابله با بیماری کرونا وضع کرده‌اند که موجب کاهش مصرف فولاد در این کشورها شده است؛ اما قطر و بحرین کشورهایی بودند که محدودیت‌های ضدکرونایی وضع نکردند.

 

در اواخر ماه فوریه صادرات فولاد ایران به کشورهای همسایه به علت محدودیت‌های ضدکرونایی که در این کشورها وضع شده بود و مرزهای خود را بسته بودند، تحت تأثیر قرار گرفت. ایران سهم زیادی از بازار شمش فولادی در جنوب شرق آسیا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دارد. در سال 1398 ایران حدود 10.36 میلیون تن محصولات فولادی صادر کرد که رشد 22.21 درصدی سالانه نشان می‌دهد.

عربستان هم برای مقابله با آثار بیماری کرونا، نرخ مالیات بر ارزش افزوده را از 5 درصد به 15 درصد افزایش داد که از اول جولای اجرایی خواهد شد. عربستان و امارات برای اولین بار از ابتدای سال 2018 قانون مالیات بر ارزش افزوده را اجرا کردند.

امارات هم صادرات قراضه آهن را برای یک دوره چهارماهه از 15 مه 2020 ممنوع کرد که با هدف جلوگیری از افزایش قیمت فولاد در این کشور اتخاذ شد. امارات بزرگ‌ترین صادرکننده قراضه آهن به هند محسوب می‌شود و این ممنوعیت موجب افزایش قیمت این محصول در هند خواهد شد. هند سال گذشته بیش از یک میلیون تن قراضه آهن از امارات وارد کرد که 18 درصد کل واردات قراضه آهن هند بود. پاکستان دیگر خریدار بزرگ قراضه آهن امارات است.

عمده محصولات فولادی تولیدی در خاورمیانه شامل محصولات فولادی بلند است تا محصولات تخت. 90 درصد فولاد تولیدی اعضای شورای هماهنگی خلیج فارس، محصولات فولادی بلند است و فقط 10 درصد آن محصولات تخت است. مصرف فولاد در خاورمیانه با رکود در بخش‌های ساخت‌وساز به علت شیوع کرونا، کاهش پیدا کرده است و تولیدکنندگان فولاد این منطقه مجبورند خطوط تولید خود را برای سازگاری با شرایط کاهش شدید تقاضا، تغییر دهند. عربستان تنها تولیدکننده کویل نورد گرم در میان اعضای شورای هماهنگی خلیج فارس است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors