جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 26 خرداد 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

القای گرانی در بازار توسط القایی ها

درحالی که بازار شمش و مقاطع تحت تاثیر ابطال معاملات و کاهش عرضه در بورس کالا بهم ریخته است بسیاری از فعالان بازار معتقدند تولیدکنندگان شمش القایی از نبود نظارت سوء استفاده می کنند و با وجود محصول کم کیفیت بر آتش قیمت ها می دمند اما تولیدکنندگان شمش القایی این موضوع را رد می کنند.

القای گرانی در بازار توسط القایی ها اخبار

به گزارش فولادبان؛ عرضه این هفته شمش در بورس کالا به شدت کاهش داشت به طوری که معاملات دیروز شاهد کاهش 215 درصدی عرضه بود؛ کمبود عرضه منجر به افزایش رقابت؛ بالا رفتن قیمت و در نهایت ابطال معاملات شد. این موضوع به سرعت خود را در بازار آزاد نشان داد چرا که تولیدکنندگان شمش القایی به سرعت قیمت های خود را افزایش دادند؛ نوردکاران معتقدند تولیدکنندگان شمش القایی که باید خوراک اصلیشان قراضه باشد آهن اسفنجی را به قیمت نازل از واحدهای بزرگ مثل گروه توسعه ملی دریافت می کنند ولی شمش خود را در بازار به قیمت های گزاف می فروشند.

افزایش بی حساب و کتاب شمش بی کیفیت القایی

مدیرعامل نورد ظفر بناب این باره به فولادبان گفت:  چون مقدار شمش استاندارد ارائه شده در بورس خیلی کمتر از نیاز نوردکاران است نورد کار مجبور به خرید شمش کم کیفیت القایی هستند. در حال حاضر با توجه به کمبود شمش خیلی از کارخانه های نورد با ظرفیت پایین کار می کنند یا به طور کامل تولید خود را متوقف کرده اند.

امید ظفر بناب با بیان اینکه هیچ گونه نظارتی بر روی قیمت گذاری تولیدکنندگان شمش القایی وجود ندارد افزود: همیشه کارخانه های القایی بعد از اتفاقاتی که در بازار بورس می افتد قیمت نهایی شمش خود را بدون هیچ سازوکار مشخصی ارائه می دهند. اگر عرضه زیاد باشد که هیچ اگر عرضه کم باشد یا ابطالی صورت بگیرد قیمت ها را به سرعت تغییر می دهند.

وی تاکید کرد: نحوه قیمت گذاری شمش القایی  اغلب روزها دیر تعیین می شود تا بتوانند بیشترین سود را از نوسانات بازار بگیرند.

ظفربناب با اشاره به کیفیت پایین شمش های القایی تاکید کرد: چگونه میلگرد باید دارای استاندارد باشد ولی شمش القایی استانداردی ندارد. چطور نوردی ها باید از شمش غیر استاندارد القایی میلگرد استاندارد تولید کنید؟ خلا نظارتی در این موضوع به شدت احساس می شود، القایی ها  نه ساز و کار مشخص قیمت گذاری دارند نه ساز و کار تعیین کیفیت.

نسبت بهم زدن بازار به القایی ها بهانه جویی است

اما تولیدکنندگان شمش القایی این موارد را قبول ندارند؛ رضا شهرستانی در این باره به فولادبان گفت: نسبت دادن نوسانات اخیر بازار به تولیدکنندگان القایی بهانه‌جویی است، چون فقط ما یک پنجم شمش کشور را تولید می کنیم وقتی 60 درصد تولید شمش کشور به صورت کامل در اختیار کارخانجات خصولتی است که قیمت محصولات آن نیز به صورت دستوری تعیین می‌شود، نباید تولیدکنندگان القایی را در نابسمانی اخیر بازار شمش مقصر دانست و دولت باید در این زمین پاسخگو باشد.

عضو انجمن فولاد در ادامه تاکید کرد که وجود این روندها در قیمت‌گذاری محصولات فولادی به همراه افزایش شدیدی نرخ قراضه در سطح جهان، موجب شده است که تولیدکنندگان القایی نیز خواه ناخواه قیمت‌ شمش‌های تولیدی خود را افزایش دهند.

قیمت شمش القایی عامل اصلی نوسان قیمت بازار

اما مدیرعامل نورد نیک صدرای توس در این باره فولادبان گفت: کارخانه های القایی در ایران دارای استانداردهای لازم برای تولید شمش نیستند.شمش هایی که این کارخانه ها به نورد کاران می دهند غالباً باعث اعتراض کارخانه های نوردی است همچنین این کارخانه ها نظارت قیمتی هم ندارند.در بیشتر فروش این کارخانه ها 9 درصد ارزش افزوده را رعایت نمی کنند و بصورت بدون فاکتور محصول خود را می فروشند،  اگر شرکتی هم از این کارخانه ها فاکتور بخواهد، سرش بی کلاه می ماند

احمد رضا رضوی نیک افزود: به علت کمبود شمش استاندارد و شمش قوس الکتریکی ، کارخانه های نوردی مجبور به خرید این گونه شمش ها می شوند که در نهایت کیفیت محصول خروجی آنها که مثلا میلگرد است کاهش می یابد. این کارخانجات دارای پراکندگی و فروش مویرگی می باشند که داری ظرفیت تولید کم ولی تعداد بالا هستند.

مدیرعامل نورد با بیان اینکه  هیچ گونه دستورالعملی از سوی وزارت صمت برای نظارت بر این کارخانه ها وجود ندارد، گفت:این کارخانه ها نه شمش را به بورس می آورند و نه حاضرند موقع خرید فاکتور بدهند.این کارخانه ها معمولاً قیمتی بالاتر از قیمت شمش عرضه شده در بورس می دهند چون میدانند شمش استاندارد به اندازه مورد نیاز مصرف کننده در بازار نیست و هیچ گونه نهاد نظارتی بر روی قیمت گذاری این گونه کارخانه ها وجود ندارد.

رضوی نیک افزود:.چند سال پیش بحث شد که شیوه نامه ای تنظیم شود تا شرکت های تولید کننده شمش را رتبه بندی بکنند و استاندارد شمش مشخص گردد چون داخل ایران هیچ گونه استانداردی برای شمش تولیدی وجود نداردولی متاسفانه این شیوه نامه 3 سال است که در کشوی میز فولاد خوزستان مانده است و اداره استاندارد هم با این که تایید کرد که شمش باید استاندارد سازی بشود ولی باز هم اتفاقی نیفتاد.

شفاف نبودن نحوه قیمت گذاری شمش القایی و البته عدکم کنترل کیفی این محصولات بر کسی پوشیده نیست؛ موضوعی که این روزها به شدت در بازار آزاد نوسان ایجاد کرده است؛ راه حل عرضه شمش القایی در بورس کالا و البته ورود استاندارد برای افزایش کیفیت این محصولات است تا در نهایت با یک تیر دو هدف زده شود هم شفافیت و آرامش به بازار مقاطع برگردد و هم مصرف کننده از محصول با کیفیت استفاده کند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors