جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 23 اردیبهشت 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

وقفه در واردات قراضه آهن به هندوستان

در هفته اخیر قیمت قراضه آهن وارداتی به هندوستان به علت ادامه محدودیت‌های کرونایی در این کشور، بدون نوسان بوده است.

Fastmarkets قیمت قراضه آهن وارداتی خردشده به هندوستان، cfr بندر جواهر لعل نهرو، در پنجشنبه گذشته 257.98 دلار در تن بود که نسبت به اول ماه مه (259.38) نوسان اندکی داشته است.

اگرچه سطح تجارت در هندوستان به علت محدودیت‌های قرنطینه‌ای در این کشور برای مقابله با کرونا کاهش یافته، برخی عرضه‌کنندگان قراضه آهن، این کالا را به قیمت هر تن 255 تا 256 دلار به فروش گذاشته‌اند که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است. برخی منابع مطلع بازار هم می‌گویند قیمت قراضه آهن حداقل 240 دلار در تن و حداکثر 275 دلار در تن است اما هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود.

یک تاجر می‌گوید فعالان صنعت تلاش دارند قراردادهای قدیمی خود را نجات دهند زیرا هیچ چیزی از وضعیت محموله‌ها در بنادر مشخص نیست.  فعال که بازار مرده و هیچ تقاضایی موجود نیست، شاید این هفته کار شروع شود آنگاه باید دید در هفته آینده وضع چطور است.

از زمانی که در ماه مارس محدودیت‌های قرنطینه‌ای در هندوستان اجرا شد و سپس تا 18 مه در برخی مناطق پرخطر کرونایی تمدید شد، با اینکه صنایع فولادی مجاز به فعالیت بودند، به علت کمبود نیروی کار در کارخانجات فولادی، عدم امکان انتقال اسناد بانکی و نقل و انتقال مواد اولیه، سطح کار در صنعت فولاد به شدت پایین آمد.

به  برخی مناطق هندوستان به علت سطح پایین ابتلا به بیماری کرونا، اجازه فعالیت داده شده است. اما بنادر مهم همچون بندر جواهر لعل نهرو همچون جزو مناطق پرخطر است و محموله‌های وارداتی در آن دپو شده است. البته در برخی بنادر کم‌خطر، کارخانجات فولادی بازگشایی شده‌اند اما همچنان سطح فعالیت در این صنعت، پایین است.

یک خریدار قراضه آهن می‌گوید: تحرک اندکی در صنعت ایجاد شده زیرا برخی فولادسازی‌ها بازگشایی شده و به تدریج در حال افزایش تولید هستند اما هنوز اوضاع به روال عادی بازنگشته است. برخی خطوط کشتیرانی تایید کرده‌اند که از جریمه‌های توقف مازاد در بنادر معافیت گرفته‌اند اما همچنان بنادر مهم مثل جواهر لعل نهرو جزو مناطق پرخطر و در محدوده قرمز قرار دارند و در حمل محموله‌های وارداتی وقفه ایجاد شده ضمن آن که با کمبود راننده کامیون نیز مواجه هستیم.

تصمیم برخی خطوط کشتیرانی برای اخذ جریمه بابت دپو شدن محموله‌ها در بنادر، یکی از نگرانی‌های مهم فعالان بازار قراضه آهن در هفته‌های اخیر محسوب می‌شود. این در حالی است که وزارت کشتیرانی هندوستان دستور داده که این جریمه‌ها باید لغو شود.

البته با لغو پروانه عملیاتی یک شرکت در هفته گذشته، بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی تایید کرده‌اند که آنها از دستور دولت برای لغو کردن جریمه‌ها پیری می‌کنند.

یک خریدار قراضه آهن عنوان کرد که در هفته‌های آینده بازار فولاد احیا خواهد شد اما احتمالا 20 تا 25 روز طول خواهد کشید. هنوز هیچ پرس‌وجوی قیمتی در بازار نیست و قیمت قراضه آهن نوسان 5 تا 10 دلاری دارد و احتمالا طی یکی دو هفته آینده در همین حدود باقی خواهد ماند.

یک فروشنده قراضه آهن هم گفت که برخی کارخانجات در مناطق حومه‌ای باز شده‌اند اما شهرهای بزرگ هندوستان همچنان تا 18 مه در محدوده قرمز قرار دارند به همین دلیل هیچ قرارداد و معامله‌ای صورت نمی‌گیرد.

یک منبع مطلع از کارخانجات فولادی هم می‌گوید که هیچ  دادوستدی صورت نمی‌گیرد و فقط 10 تا 20 درصد کارخانجات ممکن است که بازگشایی شوند. فکر نمی‌کنم در هفته آینده هم دادوستدی در بازار صورت گیرد. کارخانجات دارای موجودی انبار پر هستند اما تولید آنها صفر است و نسبت به سطح تقاضا و بحران نقدینگی بی اطمینانی وجود دارد.

Fastmarkets در تحلیل هفتگی خود قیمت قراضه آهن HMS 1&2 (80:20 mix) وارداتی به هندوستان، cfr بندر جواهر لعل نهرو، را برای روز 7 مه 235 تا 250 دلار اعلام کرده که نسبت به هفته قبل از آن تغییری نداشته است.

در هفته گذشته هیچ دادوستدی در بازار قراضه آهن HMS صورت نگرفته و قیمت پیشنهادی از جانب فروشندگان انگلیسی هم 235 دلار در تن بود، در حالی که قراضه آهن استرالیایی 250 دلار بود.

یک تاجر هم معتقد است که صادرات قراضه آهن به هندوستان هم بسیار کند شده و احتمالا از نیمه دوم ماه مه تا ماه ژوئن که محموله‌های وارداتی قبل تخلیه و مصرف شد شاهد بهبود بازار خواهیم بود زیرا کارخانجاتی که من با آنها مذاکره کرده‌ام فعلا نیازی به واردات جدید ندارند.

پاکستان

در پاکستان  بازار قراضه آهن در هفته اخیر اندکی راکدتر شد البته منابع مطلع انتظار دارند که بازار در هفته آینده کمی بهبود یابد زیرا قرار است محدودیت‌های قرنطینه‌ای از 9 مه برداشته شده و کارخانجات بازگشایی شوند.

شنیده شده که قراضه آهن وارداتی از انگلستان به قیمت 268 دلار در تن، cfr بندر قاسم به پاکستان فروخته شده که نسبت به قیمت معاملات هفته قبل (276-271 دلار) اندکی کاهش نشان می‌دهد.

 

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors