جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 20 اردیبهشت 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

عواقب وخیم تصمیمات غلط دولت برای بازار متعادل فولاد

نایب رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: آخرین تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عرضه فولاد در بورس کالا بدون مشورت تشکل‌ها و مخالف نظر تولیدکنندگان انخاذ شده است.

بهادر احرامیان در گفت و گو با فولادبان به دخالت دولت به بازار فولاد انتقاد کرد و افزود: مصوبه اخیر وزارت صمت برای عرضه فولاد در بورس کالا چند ایراد اساسی دارد که مهمترین آن مجبور کردن برخی از شرکت ها برای عرضه محصول در بورس کالا است.
به گفته وی، 55 شرکت تولید کننده میل گرد در کشور داریم اما در مصوبه وزارت صمت نام 37 شرکت ذکر شده که باید 60 درصد محصولاتشان را در بازار عرضه کنند.
نایب رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران با تاکید بر اینکه اجبار برخی شرکت‌ها به صادرات ممکن است چالش هایی را برای این صنعت به دنبال داشته باشد گفت: شرکت ها باید 25 درصد تولیدات خود را برای صادرات در نظر بگیرند در حالی که این امکان برای همه شرکت ها فراهم نیست.
احرامیان توضیح داد: برخی شرکت ها با توجه به اینکه به مرز نزدیک هستند صادرات بیشتری داشتند و برخی شرکت ها که نیاز داخل را تامین می کردند صادرات کمتری را در برنامه تجارت خود قرار می دادند. در سال گذشته برخی شرکت ها 20 درصد و برخی 80 درصد از محصولات تولیدی را صادرات کردند اما اجبار همه شرکت ها به صادرات 25 درصدی نوعی تصمیمات عجولانه و غیر کارشناسی است.
این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه آشنا بودن به قوانین تجارت اینگونه تصمیمات را به دنبال ندارد تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا به مدت دو ماه مصرف فولاد در بازار داخلی تعطیل شد و این در حالی است که طبق برنامه ریزی در نظر گرفته شده تولید 10 درصد افزایش می یابد اما مصرف امسال نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود.
نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: امسال به دلیل کاهش مصرف، فولاد تولید شده بدون مشتری می‌ماند در حالی که در گذشته شرکت ها بین 15 تا 20 درصد محصولاتشان را در بورس کالا عرضه می کردند و به دنبال مشتری های جدید بودند اما اکنون فعالیت این شرکت ها محدود می شود.
وی به تحلیل کارشناسان اقتصادی مبنی بر وضعیت بازار فولاد اشاره کرد و گفت: وضعیت بازار فولاد ایران حاد نیست که بخواهد اینگونه تصمیمات سختگیرانه گرفته شود. با قوانین دستوری مشکلات این حوزه بیش از پیش خواهد شد.
احرامیان به تجربه التهابات ارزی در سال 97 اشاره کرد و افزود: در سال 97 تصمیماتی شبیه به این موضوع گرفته شد اما به دلیل اینکه مشاهده کردند این بازار در تعادل قرار دارد اجرا نشد اما تصمیمی که اکنون دولت گرفته این پالس را به فعالان بازار می دهد که چه اتفاقی قرار است بیفتد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors