تعیین دامنه نوسان قیمت برای معاملات فولاد در بورس کالا

پس از کش و قوسهای فراوان درباره ابطال معاملات فولادی در بورس کالا حالا منابع خبری می گویند وزارت صمت هفته آینده از شیوه دامنه نوسان به جای سقف قیمتی استفاده خواهد کرد

به گزارش فولادبان، از اسفندماه سال 98 شاهد ابطال مکرر معاملات فولادی در بورس کالا هستیم؛ معاملاتی که بعد از افزایش قابل توجه فولاد با دستورالعمل سقف قیمتی از سوی وزارت صمت مواجه شد.  کار تاجایی بالا گرفت که حدود هفتاد هزار تن از معاملات بورس کالا به علت رعایت نشدن این سقف قیمتی از سوی نهاد ناظر بازار ابطال شد. رویکردی که گلایه و اعتراض شدید تولیدکنندگان؛ خریداران و بورس کالا را به دنبال داشت. وزارت صمت معتقد است در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی از یارانه های مختلفی استفاده می کنند نباید قیمت بالاتر از فوب بخلیج فارس برای مصرف کننده نهایی تمام شود از طرف دیگر فعالان بازار می گویند اگر دولت دخالت متسقیم نکند بازار بعد از مدتی خود به تعادل می رسد. حالا خبرها از تغییر رویکرد وزارت صمت برای جبران این نقیصه حکایت دارد.

یک منبع مطلع در گفتگو با فولادبان خبرداد که هفته آینده شاهد تعیین دامنه نوسان قیمتی به جای سقف قیمتی از سوی وزارت صمت برای محصولات فولادی خواهیم بود . وی افزود: در صورت تعیین دامنه نوسان شاهد تعیین قیمتها در یک فضای غیررانتی و نستا رقابتی میان همه خریداران و فروشندگان محصولات فولادی خواهیم بود.

این منبع مطلع همچنین در خصوص دامنه نوسان احتمالی محصولات فولادی به خبرنگار فولادبان گفت: اگر قیمت پایه شمش 83درصد قیمت صادراتی فوب خلیج فارس تعیین شود، احتمالا فعالان بورس تا 12 درصد بالاتر از این عدد حق رقابت دارند و اگر قیمت پایه 85 درصد تعیین شود، حق رقابت 10 درصد خواهد بود. قیمت پایه میلگرد نیز 11 درصد بالاتر از پایه شمش با دامنه نوسان 10 درصد خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *