۱۴ میلیارد دلار ذخایر جدید معدنی در کشور شناسایی شد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: در ۲ سال گذشته ۱۴ میلیارد دلار ذخایر قطعی معدنی جدید، که بیشتر شامل ذخایر فلزی مانند مس، طلا و آهن است، در کشور کشف و شناسایی شده است.

به گزارش فولادبان، وجیه‌الله جعفری روز چهارشنبه در حاشیه افتتاح چند واحد جدید فولادی در خراسان رضوی مطرح کرد: این رقم، میزان قطعی دارایی معادن یادشده در داخل زمین است که پس از استخراج، شمش و محصول فلزی تا ۱۰ برابر ارزش عنوان شده ارزش خواهد داشت.

وی گفت: هم اینک در خراسان رضوی، 5 پهنه معدنی داریم که در حال شناسایی و ارتقای ذخایر آن هستیم و این روند در دیگر استان‌ها نیز تداوم دارد. به عنوان مثال پیش بینی می‌کنیم تا سال آینده یک هزار و 200 میلیارد تن ذخیره جدید مس در یک پهنه معدنی در سیستان و بلوچستان شناسایی شود.

رییس ایمیدرو در خصوص شناسایی ذخایر جدید معدنی اظهار داشت: دارایی های معدنی کشور در جاهایی پنهان است که باید ابتدا آنها را کشف کنیم و بحث های حفاظت محیط زیست را می توان بعدا بررسی کرد.

جعفری بیان داشت: این مهم است که ایمیدرو، ابتدا بدون محدویدت با همراهی استان‌ها در بحث اکتشاف کار کند و سپس برای بهره برداری اگر شروطی مطرح می شود، دیده و اعمال شود.

وی با تاکید بر حمایت از بخش تولید و سرمایه گذاری در ایمیدرو، افزود: ایمیدرو و شرکت‌های تابعه تا امروز نزدیک به ۲۹ میلیارد دلار در صنایع معدنی سرمایه گذاری کرده‌اند و تا سال ۱۴۱۰ سرمایه گذاری ۱۲ میلیارد دلاری را برنامه ریزی کرده ایم، البته امسال یک هزار و 700 میلیارد دلار از این سرمایه گذاری‌ها به بهره برداری می‌رسد که بخشی از آنها نیز زیرساختی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به حمایت از شرکت‌ها و فعالیت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: در زنجیره تولید فولاد از سنگ آهن تا شمش، طرح‌های جامعی در ایمیدرو تعریف شده و از طرفی ما همچنان واردکننده ورق آهن هستیم.

جعفری افزود: ادعا می‌کنیم در بخش احیا در زنجیره تولید فولاد، در بخش طراحی فعالیت شرکت‌های دانش بنیان را شاهد هستیم و البته بیشتر قطعات در این زنجیره را نیز بومی سازی کردیم.

وی ادامه داد: فقط در بخش فولاد سامانه‌ای شامل سازندگان، مصرف کنندگان و شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کردیم تا نیازهای طراحی و بومی سازی قطعات در آن شناسایی و اعلام گردد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ۳۶ هزار قطعه در زنجیره تولید فولاد اعلام نیاز شده که تاکنون ۲۴ هزار قطعه در داخل ساخته شده است و همچنان برای بقیه نیازمندی‌ها در این زنجیره تولید، به طراحی و تولید دانش بنیان نیاز است.

جعفری بیان کرد: زنجیره تولید فولاد، طلا و مس شناخته شده است و ایمیدرو برای آنها طرح جامع دارد. بر همین اساس، برای بومی سازی و تولید قطعات از شرکت‌های دانش بنیان اعلام نیاز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *