سازمان بازرگانی قطعا تشکیل نخواهد شد/ افزایش زیرمیزی‌ها با تشکیل سازمان جدید

یک فعال فولادی گفت: تشکیل سازمان جدید بازرگانی، فجایع زیادی را از جمله افزایش زیرمیزی‌ها به دنبال خواهد داشت.

تورج امینی در گفتگو با فولادبان در واکنش به لایحه جدید دولت برای تشکیل سازمان بازرگانی و انتقال تمام وظایف تنظیم بازار وزارتخانه‌ها و سایر دستگاه‌ها به این سازمان، مطرح کرد: با توجه به شرایط موجود در کشور، تشکیل سازمان بازرگانی اتفاق نخواهد افتاد، چرا که بارها تشکیل این سازمان مطرح و عنوان شده اما هیچ وقت به مرحله اجرا نرسیده است.

وی  گفت: با توجه به اقتصاد ایران که تجربه تشکیل چنین سازمانی را دارد، این اقدام فجایع زیادی را از جمله افزایش زیرمیزی‌ها به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس صنعت فولاد افزود: همچنین با وجود بازبودن دامنه عرضه و تقاضا در اکثر صنایع، طبیعتاً نهادها، تشکیل سازمان بازرگانی را قبول نمی‌کنند، زیرا در این صورت شرایط برای آنها سخت خواهد شد. در واقع، براساس تجربه بیش از 40 ساله ایران در این حوزه، به نظر می‌رسد با انحصاری شدن تنظیم بازار، اتفاقات ناخوشایند زیادی رخ دهد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌ها و نهادها قدرت خرید و امتیاز دارند و طبیعتاً چنین دستاوردی را به راحتی از دست نخواهند داد، بنابراین با ایجاد سازمان بازرگانی، شاهد بزرگ‌تر شدن بدنه دولت خواهیم بود و هزینه جاری نیز افزایش خواهد یافت. به هر ترتیب، ایجاد سازمان بازرگانی باعث ایجاد مراکز متعدد تصمیم‌گیری و مدیریتی در حوزه بازرگانی و تجارت خواهد شد.

امینی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که این اقدام برای کنترل تورم باشد، باید گفت تورم مساله‌ای ساختاری است که نه ناشی از گران‌فروشی، بلکه ناشی از متغیرهای اقتصاد کلان مانند نرخ ارز و سیاست‌های پولی کشور است. این استدلال که گفته می‌شود با چنین تفکیکی با تورم و گرانی مقابله و بازارها تنظیم می‌شود، نادرست است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *