وزیر جدید اعتقادی به ساز و کار بازار برای تنظیم قیمت ندارد

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفتک وقتی دولت اعتقادی به عرضه و تقاضا ندارد باید سراغ راه های کم خطرتر رفت.
بهرام شکوری

بهرام شکوری در گفتگو با پایگاه خبری فولادبان با اشاره به راهکار وزیر جدید صمت درباره زنجیره فولاد و عرضه تمام محصولات فولادی در بورس کالا  افزود:اساسا فعالان اقتصادی علاقمندند دولت در مسایل اقتصادی ، قیمت گذاری و بازار دخالتی نداشته باشد.

وی ادامه داد: فعالان بخش خصوصی معتقدند مکانیزم بازار با عرضه و تقاضا کنترل می شود اما مسئولان دولتی تمایل نداشتند بازار خودش خودش را تعدیل کند.علی رغم اینکه تشکل های صنفی هم ظرفیت همکاری و کمک به دولت را برای تعدیل بازار داشتند.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد:علاوه بر تشکل ها که توان پذیرش مسئولیت تنظیم بازار را دارند،بخش های مختلف فولادی با اجماع و تشکیل شورای آهن وفولاد تلاش کردند تا مدیریت بازار را به تعادل برسانند.

شکوری گفت: با وجود پذیرش مدیریت بازار از سوی تشکلها ، اما دغدغه مدیریت بازار محصولات فولادی در بین مسئولین بود و ظاهرا اقای فاطمی امین هم این دغدغه را دارد.

وی افزود: یکی ازپیشنهادات فعالان بخش خصوصی این است که قیمت گذاری محصولات فولادی با توجه به مسائل جهانی و قیمت های جهانی با ضریب 85 درصد یا 90 درصد صورت بگیرد و فعالینی که در این صنعت هستند برایشان فرق نداشته باشد که محصولات تولیدی اشان در داخل کشور به فروش برسد یا به دیگر کشورها صادر کنند ضمن اینکه تامین مواد اولیه صنعتگران داخلی در اولویت باشد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: پیشنهاد دیگر این است که بورس کالا بعنوان مجرایی برای عرضه محصولات فولادی باشد وعرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند و اگر مازادی وجود داشت بدون تیک ها و امضاهای طلایی  آزادانه محصول خود را صادر کنند.

شکوری گفت: طبق این پیشنهاد برای محصولاتی که در داخل کشور بازاری وجود ندارد تولیدکنندگان محصولات فولادی می توانند آنها را در بورس کالا عرضه کنند و چنانچه خریداری نداشت آنها را صادر کنند. البته ر قبال صادرات این محصولات هیچ گونه عوارضی نباید گرفته شود چون هدف در واقع حمایت از تولید و تولید کننده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *